Klädsel på muslimsk begravning?
Är det någon som vet vad som är brukligt att man har på sig på en muslimsk begravning / minnestjänst?
Är det någon som vet vad som är brukligt att man har på sig på en muslimsk begravning / minnestjänst?
kan väl ha på dig vad som hälst förutom kort kort.
Svart- Det är den enda koden som jag kan komma på. Helt svart.
Svenskar brukar ju också ha svart och vitt. Men alla muslimska jag varit på har alla haft på sig bara helt svart.
Så det är mitt råd
vanliga kläder som man har på sig sin vardag, färg spell ingen roll, Det jag vet att man ska inte på sig fina kläder om man går till en muslimsk begravning.
Är du kvinna är du inte välkommen på en muslimsk begravning. Så att du tänker på det... Du får gå till graven tre dar efter begravning, dessförinnan ska du vara hemma och be.
"Endast män får närvara vid en muslimsk begravning. Barnen, dock endast pojkar får också närvara. Kvinnorna och flickorna får besöka graven tre dagar efteråt."
Källa: arkiv.hig.se/p-inst/religion/AB/1998/redovism...
Man går väl alltid kvinnor och män för sig?
Vilken går du efter?
Kolla upp vad en muslimsk begravningsbyrå säger.
Enda jag hitta var www.alislamia.se
Eller skriv en fråga här: www.muslimsk-begravning.se/vanliga-fragor
Vissa muslimer anser att det är okej att gå på muslimska begravningar. T.ex. shiiter (de som följer shia) anser ofta att kvinnor får gå på begravningar. För oss sunni-muslimer handlar det om att kvinnor ofta kan få hysteri och gråta mycket, vilket inte är respektfullt för den döda man begraver. Kvinnor får heller inte vistas på gravplatser oavsett tillfälle enligt inriktningen jag följer. Men det finns vissa inriktningar i sunni-islam där man anser att kvinnor får vara med på begravningar och vistas på gravplatser. Men det beror på vem muslimen är och vilken inriktning man följer.