• Anonym

Någon har lagt ut "porrbilder" på mig på nätet! Nån dator/juridikkunnig där? :/

Jag vill bara skriva av mig lite och hoppas att någon kan hjälpa mig. Fick ett samtal nyss när jag låg och sov av ett gammalt "knull" om vi ska kalla honom så. Han, jag och två av hans kompisar hade ett gangbang för några år sedan där det togs kort. Vad jag vet är jag den enda som har dessa kort (killen som ägde kameran har flickvän nu och har därför raderat bilderna och jag är den enda som fick kopior av bilderna för några år sen). I alla fall, den här killen hade fått ett samtal av en vän till honom om att det fanns bilder från detta tillfället ute på nätet. Vad det var för sida visste han inte än, han skulle få länken imorgon eftersom hans kompis var ute och festade ikväll. Kompisen kan inte ha hittat på det iaf eftersom han kunde beskriva vad som var på bilderna.

Det gör mig jätteorolig ifall bilderna skulle börja spridas. Jag är dels orolig för mitt jobb men också för min domarkarriär, jag är domare inom en sport där jag hoppas gå upp i nivå snart och om förbundet/spelare skulle höra talas om eller se bilderna skulle det vara rätt kört för min del. Så just nu har jag lite halvpanik. Jag känner att jag inte kan berätta detta för någon jag känner, några vet att jag gjort såna saker men de skulle bara börja oja sig över att jag varit slarvig som inte hållit hårt i bilderna.

Poängen är att jag har ju inte skickat bilderna till någon! De finns gömda "långt" inne i min dator under massa vanliga standardmappar. Man måste väl kunna spåra vem som lagt upp bilderna? Även om vi lyckas kontakta administratörer från sidan och förhoppningsvis få bort bilderna snart så finns ju risken att personen som har bilderna lägger upp dem på fler ställen. Måste man polisanmäla för att få lov att spåra varifrån bilderna lagt upp?

Jag borde kanske lagt tråden under IT eller nåt sånt men jag kan inte vara anonym i allmänna rummet av nån anledning som jag inte vet.

• Svar på tråden Någon har lagt ut "porrbilder" på mig på nätet! Nån dator/juridikkunnig där? :/
  • Anonym

JA du måste polisanmäla för att dessa uppgifter ska tas fram!

• Anonym

Kan polisen hjälpa mig att spåra upp varifrån bilderna lagts upp? Jag vill inte genomgå att sitta och redogöra för vad som hänt (pinsamt) för att sedan få höra att det är för lågprioriterat så de inte bryr sig om att göra något.

• Decnet

Att jaga bilder på nätet och ursprungen kommer ifrån är som att hitta en nål i en höstack, bokstavligen. Dels ta kontakt med sidans administratör som sagt för att eventuellt kolla om det finns loggar sparade för att få reda på eventuellt ip och användare som har nyttjar tjänsten för uppläggning. Får du fram användarnamn eller liknande med polisiär hjälp så är juh "fallet löst", men annars får du gå den långa vägen och börja jaga internetleverantörer och prata för fan vad du gör inte med "kundtjänst" utan be om att få tala med överordnad och förklara problemet in i minsta detalj, annars skyddar dom helt enkelt sin "abbonent" och det är lögn i helvete att få reda på honom/Henne.

OM nu personen i fråga har använt offentlig dator kan du i princip inte jaga rätt på honom...

Lycka till..

• Mandi74

Min värsta fasa, gjorde misstaget och lät en person jag inte känner fota intima bilder, kommer aldrig gör om det igen och skulle de komma ut vet jag inte vad jag göra.

Hoppas det löser sig för dig ts.

• Anonym

Tack för era svar, jag väntar på att tiden ska gå så jag kan få länken och se vad det är för typ av sida. Undrar om det är sån där användarna självar laddar upp eller om de får in bilder som sedan sidskaparna lägger upp eller... Ja, det går bara runt i huvudet. Jag funderar och funderar på om jag skulle ha skickat dem till någon men jag kan verkligen inte komma på att jag skulle gjort det, jag skickar aldrig nakenbilder på mig själv (eller någon annan för den delen) där man ser ansikte. Ska döma hela dagen imorgon och detta kommer ju gå runt om och om igen i huvudet. Som tur är är det bra killar jag var med den gången och de är väldigt angelägna om att få bort bilderna så vi kommer ju inte ge oss förrän de är borta iaf. Problemet är ju bara att den som har dem lätt kan lägga upp dem nån annan stans.

Egentligen känner jag inte sån panik över att någon skulle se mig naken osv utan det är mer tanken på allt som kan förstöras om "viktiga" personer får höra talas om det. Funderar på att radera bilderna från min hårddisk nu. Borde jag göra det? Fan vad förvirrad jag är...

• Stompe
    Anonym skrev 2009-10-11 01:59:25 följande:
    Kan polisen hjälpa mig att spåra upp varifrån bilderna lagts upp? Jag vill inte genomgå att sitta och redogöra för vad som hänt (pinsamt) för att sedan få höra att det är för lågprioriterat så de inte bryr sig om att göra något.
    Det går säkert att spåra men det är svårt. Bilderna kommer aldrig försvinna på nätet tyvärr. Bilderna kommer postas om och om igen över hela världen. :(
  • Anonym

Nu har jag äntligen fått länken till bilderna o hittat dem. Fastän de är upplagda så sent som 30 september har redan över 3000 personer sett dem och de verkar finnas tillgängliga att dela med, yay. Inte. Jag tänker polisanmäla användaren och har meddelat administratörerna för det. Det blir mitt projekt imorgon eftersom jag inte börjar förrän kl 11.30. Kan man kräva skadestånd för det här?

• Krupskaja

Om du har något fildelningsprogram som DC eller Kazaa, kolla vilka mappar du delar genom det. Många delar av misstag t ex hela C://-mappen, eller Mina Dokument. Alla mappar du delar, och undermappar till dessa, kan vem som helt komma åt.
    Det finns bl a en stor tråd på Flashback där folk visar upp bilder de hittat på främlingars datorer på det här viset.
    Det kan kanske vara så någon hittat dina bilder?

• Gung Ho
    Arbetsbien skrev 2009-10-16 00:58:02 följande:
    Om du har något fildelningsprogram som DC eller Kazaa, kolla vilka mappar du delar genom det. Många delar av misstag t ex hela C://-mappen, eller Mina Dokument. Alla mappar du delar, och undermappar till dessa, kan vem som helt komma åt. Det finns bl a en stor tråd på Flashback där folk visar upp bilder de hittat på främlingars datorer på det här viset. Det kan kanske vara så någon hittat dina bilder?
    Skulle tro att 90% av alla 'hemmasexbilder' man hittar på nätet har detta ursprung..

Höll på med DC++ förut och man hittade hela tiden folk som delat ut C:// och 'mina dokument'.
  • Anonym

Så nu vet jag mer. Min expojkvän hade tydligen skickat mapparna till den här personen som jag inte vet vem det är. Vi har skrivit privata meddelanden till varandra på den sidan men det verkar inte som han är såpass dum att jag kan få fram hans identitet. Däremot hoppas jag att polisen kan spåra upp honom genom att se var alla bilder laddats upp ifrån. Så jag kommer behöva ändra min polisanmälan eftersom det inte handlar om dataintrång längre.

Är det någon som vet vad man kan göra anmälan/gå till tingsrätten på? Ärekränkning känns fel eftersom jag står för vad som finns på bilderna, det är bara det att jag själv vill välja vilka som ska kunna se dem. Men samtidigt är det ju jäkligt kränkande. Sen måste väl personen även ha brytit mot copyright. Är det en skriven lag? det måste det väl vara, att en person inte får ladda upp en annans bilder? Suck, jag vill verkligen få hjälp med vad man kan anmäla för.

Svar på tråden Någon har lagt ut "porrbilder" på mig på nätet! Nån dator/juridikkunnig där? :/