• Anonym (trög mage)

är det farligt att ta laxrobaldroppar 2 ggr i veckan???

Den senaste tiden så har min mage bara bråkat med mig, kan inte sköta nr 2 är konstant uppstoppad har provat allt fibrer , motion, linför, katrinplommon utan resultat, så nu har jag typ tagit laxoberaldroppar ca 2 ggr i veckan varrannan vecka i tre veckors tid är det farligt???? och jag tar det då jag verkligen behöver gå närjag är totalt uppstoppad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-13 08:42
    började med movicol idag nu direkt på morgonen , när ser jag resultat??? kanjag ta det varje dag ???

• Svar på tråden är det farligt att ta laxrobaldroppar 2 ggr i veckan???
  • Anonym

HUr länge har du försköt varje sak? Det kan ju ta ett tag innan det fungerar.. Inte bra att blanda allt. Dricker du tillräckligt? Rör du på dig?

• Anonym (trög mage)
    Anonym skrev 2009-10-11 10:27:06 följande:
    HUr länge har du försköt varje sak? Det kan ju ta ett tag innan det fungerar.. Inte bra att blanda allt. Dricker du tillräckligt? Rör du på dig?
    jag provat med alla var för sig självklart blandar inte ihopa, jag rör på mig dagligen äter frukt dagligen dricker mykt vatten o ändå så är det inget som händer och då tar jag till detta som en sista utväg
  • Svea1974

Drick mycket, ät fiber precis som du gör och ut och rör på dig.Tänk över livet är du orolig/stressad för ngt.. Att ta laxobraldrp som du gör är inget farligt men kommer inte att lösa ditt problem utan ge tillfällig hjälp, det är i de doserna ofarligt.Det du också kan ta för att få igång magen är lactulos och ta det dagligen.

• Anonym (trög mage)
    Svea1974 skrev 2009-10-11 10:41:57 följande:
    Drick mycket, ät fiber precis som du gör och ut och rör på dig.Tänk över livet är du orolig/stressad för ngt.. Att ta laxobraldrp som du gör är inget farligt men kommer inte att lösa ditt problem utan ge tillfällig hjälp, det är i de doserna ofarligt.Det du också kan ta för att få igång magen är lactulos och ta det dagligen.
    jag tar ca 10-15,16 droppar annars går det inte, ja jag ser det som tillfällig lösning måste få magen att fungera annars oxå, ja stress glömde jag helt klart jag är stressad o pressad nr magen inte fungerar kan det påverka det??? o sedan oroar jag mig för framtiden, jobb ekonomi ja det vanliga ,

laktulos kan jag inte ta är laktosintollernat:(
  • TeAmo

Det är inte bra att ta sådant för ofta, det retar tarmarna.
    Det finns såkallade bulkmedel på apoteket, jag rekommenderar starkt Lunelax, jag har alltid haft förstoppning/trög mage och min mage funkar utmärkt nu..

• Anonym (trög mage)
    TeAmo skrev 2009-10-11 11:21:21 följande:
    Det är inte bra att ta sådant för ofta, det retar tarmarna.Det finns såkallade bulkmedel på apoteket, jag rekommenderar starkt Lunelax, jag har alltid haft förstoppning/trög mage och min mage funkar utmärkt nu..
    ska prova det omedelbart tack
  • TeAmo

Anonym (trög mage) skrev 2009-10-11 11:26:39 följande:

ska prova det omedelbart tack
    Jättebra :) Har du 'känslig' mage? IBS? För isåfall ska man börja med en påse varje dag, och sen öka. Annars kan du börja med 2-3 och sen minska. Jag har själv 'känslig tarm' så jag har fått öka till 2 på några veckor :) Kom ihåg att det är viktigt att du dricker mycket vatten! =)
  • Anonym (trög mage)
    TeAmo skrev 2009-10-11 11:37:58 följande:
    Anonym (trög mage) skrev 2009-10-11 11:26:39 följande:
    Jättebra :) Har du 'känslig' mage? IBS? För isåfall ska man börja med en påse varje dag, och sen öka. Annars kan du börja med 2-3 och sen minska. Jag har själv 'känslig tarm' så jag har fått öka till 2 på några veckor :) Kom ihåg att det är viktigt att du dricker mycket vatten! =)
    ja jag har ibs så jag skiftar mykt från lös en period o hård en period fast nu har det varit en lång period med hård:( vet inte vilket som är värst tycker både och är lika jobbigt , men absolut sk ajag prova det
  • TeAmo

Anonym (trög mage) skrev 2009-10-11 11:39:56 följande:

ja jag har ibs så jag skiftar mykt från lös en period o hård en period fast nu har det varit en lång period med hård:( vet inte vilket som är värst tycker både och är lika jobbigt , men absolut sk ajag prova det
    Oh, äntligen en till med liknande problem!
    Som jag sa - börja med en dos en vecka ungefär, det kan ta några dagar innan det sätter igång.. Sen brukar det hålla i sig, men sen efter en månad ungefär så kändes det för mig att det inte riktigt hjälpte, så därför höjde jag till 2 :)
  • Anonym (desperat!!!)

Jag har världens sämsta mage! Den är trög i vanliga fall, har till och från problem med mer eller mindre allvarlig förstoppning i vanliga fall, och nu när jag är gravid för fjärde gången har magen lagt av helt, verkar det som. Jag har provat allt som alla tipsat mig om, laktulos, lunelax, microlax, toilax, kiwi, plommon, päron, linser, krossat linfrö, paraffinolja mm, undviker allt som kan vara stoppande tex te, men ingenting funkar. Har de fyra senaste dagarna ätit enbart krossat linfrö, röda linser, knäckebröd, messmör och apelsinjuice. Nu har jag inte tömt ordentligt på ca 4 veckor (!) bara lite förstoppningsdiaré då och då om jag har tur. Har ingen aptit längre såklart, magen är ju helt full, magen spänd och öm, kan inte sova, trött som fan, orkar snart inte ta hand om mina tre barn, eller åka till skolan. Folk som säger åt mig att jag ska äta fibrer, röra på mig, dricka vatten mm mm har ingen aning om vad de pratar om. Jag gör allt det, har idrottat på elitnivå, jag vet vad man ska göra men det funkar ju inte... Läste nu om laxoberaldroppar, och det ska jag testa för det har jag inte gjort. Väldigt skeptisk, dock... Om det funkar tänker jag ta det precis så ofta det behövs och hoppas på att problemen försvinner när graviditeten är över. Någon som vet om det här verkligen är "bara" en trög mage, eller kan det faktiskt vara något underliggande problem som en läkare borde utreda? Börjar fundera, men man blir ju aldrig tagen på allvar. Det här är just nu väldigt hämmande och förstör mitt liv, och jag blir gaaalen när folk säger åt mig att det kan vara jobbigt med trög mage, den är inte lite trög, den funkar inte alls. Till TS vill jag säga att om laxoberaldroppar är det enda som funkar, så använd du det när det behövs, särskilt om du är gravid, för då kommer det ju automatiskt bli tillfälligt. Nu ska jag åka till jourapoteket och köpa laxoberaldroppar, och om det funkar är jag evigt tacksam för tipset, om det inte funkar ska jag bryta ihop igen, och fundera på att åka till akuten och kräva handgriplig hjälp, jag orkar inte mer!

Svar på tråden är det farligt att ta laxrobaldroppar 2 ggr i veckan???