• tjejen­1
    Äldre 11 Oct 11:41
    31989 visningar
    17 svar
    17
    31989

    Vikarie på förskola

    Jag jobbar lite grann som vikarie på förskolor/dagis i staden där jag bor. Det finns en så kallad vikariepool, där jag är med, när någon förskola har personal borta ringer de till kommunen, som sedan skickar sms till alla oss vikarier, den som svarar först på smset får jobba den dagen. Jag bor i en stor stad så som läget är nu kan man få jobba i princip varje dag om man vill. Tycker dock att det börjar bli jobbigt att vara på ett nytt dagis varje dag, med ny personal, nya barn, nya föräldrar osv.. Jag brukar bli omtyckt av både personal och barn på de dagis jag vickar på, och på två ställen har jag fått komma tillbaka flera gånger eftersom de tycker jag är bra, så de har då ringt direkt till mig istället för via vikariepoolen. Vilket förstås är kul, både att komma tillbaka till ställen där man varit förut och kommer ihåg barnens namn, så är det kul att känna sig uppskattad också.
    Tänkte höra lite om hur ni föräldrar ser på vikarier på förskolor, vore skoj att höra.. Uppskattar ni om man kommer fram och presenterar sig eller räcker det att glatt hälsa? Jag brukar göra så att när föräldrarna hämtar/lämnar sina barn, är jag i närheten går jag fram och presenterar mig, men jag brukar inte direkt springa över hela gården för att hälsa.. Känns som vissa föräldrar inte tycker det spelar nån roll hur man gör, medans vissa andra är noggranna och vill ha lite koll på vem man är, förståeligt när man har hand om deras barn.
    Samtidigt så har jag börjat bli lite "lat" ang hälsandet och så, det är lite jobbigt om man är ute och jobbar en vecka och är på olika ställen varje dag, jag tycker det är lite pinsamt att "jaga" föräldrar för att hälsa på dom.

    Blev bara ett inlägg med mina tankar, fyll gärna på med funderingar och hur ni tycker.

  • Svar på tråden Vikarie på förskola
  • KlasSt­ures mamma
    Äldre 11 Oct 12:04
    #1

    Har själv jobbat som vikarie i flera år. Det där med att hälsa på flräldrar är ett gissel tycker jag. De minns ju ändå inte en och jag minns ju absolut inte dem heller efter bara någon dag på stället. Jag brukar göra så att pratar jag med flräldern. Tex tar emot barnet eller lämnar över eller liknande så presenterar jag mig . Men är jag inte i närheten eller gör något annat så gör jag det bara om jag märker att föräldern är intresserad eller liksom söker min kontakt.
    Det är ju trots allt viktigare att ägna sig åt barnen än att jaga föräldrar som hämtar eller lämnar....

  • drömhu­s
    Äldre 11 Oct 12:09
    #2

    ha, kom på en sak, gör en namnskylt med ditt namn och skriv VIKARIE på! OCh säg hej till föräldrarna och hälsa om de ser intresserade ut. Det är ju så olika. Dessutom tycker jag att det är lite de ordinarie personalens uppgift att presentera om tiden finns. "Där är Anna, hon vikkar för Bella som är sjk idag)) typ. Det är ju ändå främst den ordinarie personalen som ska ta emot och lämna barn och berätta hur dagen varit. Så länge vikarien är engagerad i barnen är jag nöjd. Både som mamma och kollega (jobbar på förskola)

  • tjejen­1
    Äldre 11 Oct 12:15
    #3
    drömhus skrev 2009-10-11 12:09:21 följande:
    ha, kom på en sak, gör en namnskylt med ditt namn och skriv VIKARIE på! OCh säg hej till föräldrarna och hälsa om de ser intresserade ut. Det är ju så olika. Dessutom tycker jag att det är lite de ordinarie personalens uppgift att presentera om tiden finns. "Där är Anna, hon vikkar för Bella som är sjk idag)) typ. Det är ju ändå främst den ordinarie personalen som ska ta emot och lämna barn och berätta hur dagen varit. Så länge vikarien är engagerad i barnen är jag nöjd. Både som mamma och kollega (jobbar på förskola)
    Ja det var en smart idé! Jag håller med dig om att personalen borde "presentera mig" för föräldrarna, ofta står de ju och pratar med föräldrarna när de ska hämta/lämna sina barn, och det kan ju inte vara så jobbigt att flika in att jag är där och vickar under dagen. Personalen känner ju föräldrarna, medans jag som vikarie träffar de för första gången. Men det är så olika hur olika personal gör, vissa vet inte ens att jag är vikarie utan tror att jag är mamma till nåt barn.. En del presenterar mig för barnen och låter de tala om vad de heter och vissa bryr sig inte alls känns det som. Så det är väldigt olika!
  • Eisa
    Äldre 11 Oct 12:34
    #4

    Nä hälsa inte. Jag hälsar själv om jag har tid.

  • memlan
    Äldre 11 Oct 17:27
    #5

    Våra vikarier har ett laminerat kort (A5) med bild på sig själva och så står det... Jag heter .............och är vikarie på förskolan idag. Jättebra tycker jag.

  • BigMam­a08
    Äldre 11 Oct 17:43
    #6

    Gör som vanligt. Du behöver väl inte jaga föräldrar över gården men det är trevligt om du hälsar när ni råkas.

  • Äldre 11 Oct 17:46
    #7

    På dotterns dagis har de en vhiteboard tavla där de skriver info, bl a att Idag är Anna sjuk, Karin vikarierar för henne. Svårt för dig att ordna naturligtvis men väldigt smidigt, då behöver man inte fundera på vem personen som är där är.


    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Kokose­n86
    Äldre 23 Oct 22:43
    #8

    Min första känsla som kommer upp är att man inte behöver va så noga om man jobbar med dem älsdsta barnen, föräldrarna är vana och bryr sig nog inte så mkt, dem förstår nog att det är en vikarie m.m
    Däremot hos småbarnen då det är mer "känsligt" (tänker på migsjälv som småbarnsförälder som nyss börjat fsk) så skulle jag vilja att du hälsa och presentera dig, speciellt om det är på morgonen.

  • riot
    Äldre 25 Oct 15:23
    #9

    Jag vikarierar också, men nu har jag också fasta tider som vikarie och har varit där enormt mycket så nu känner dom flesta föräldrar ingen mig. Hursomhelst, jag tycker det verkar funka precis som du gör, är man i närheten kan det vara trevligt att säga hej men annars behöver du nog inte rusa över gården direkt. Inne på småbarn är jag nog mer noggrann med att hälsa dock, det är många nya och jag har ju inte lärt känna varken barnen eller föräldrarna än så där hälsar jag alltid och småpratar gärna lite så dom får lite mer insyn i vem jag är.

  • Äldre 18 Mar 21:04
    #10

    hur länge får man jobba med vikariebanken? tack

  • Litet My
    Äldre 19 Mar 00:01
    #11

    Kokosen86: Självklart är det lika viktigt för de äldre barnen. Det är ju inte så att man som förälder slutar bry sig för att barnen blir äldre.

  • Litet My
    Äldre 19 Mar 00:02
    #12

    TS: Tyckte det verkade smart med skylten, själv är jag som förälder usel på ansikten och namn men en skylt hade jag kommit ihåg, kanske tom med avdelningens namn på tex "Lisa/vikarie/ fyren

  • Äldre 19 Mar 01:08
    #13

    Jag uppskattar när vikarier hälsar. Om hen har mitt barn när jag hämtar eller tar emot på morgonen eller så. Inte gå över hela dagisgården bara för att.
    På vårt dagis har de i den mån de kan samma vikarier så visst kommer jag ihåg dem om jag pratat med dem och särskilt om jag fått ett namn på dem.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 17 Dec 14:30
    #14

    Hej
    heter jag Hawar : förut jag jobbade som vikarie i förskola och jag har bra erfarenhet med.
    in behöva kan kontakta mig. på 0700082070

    Hawar

  • Litet My
    Äldre 17 Dec 21:58
    #15

    Tycker det är trevligt när vikarier presenterar sig. Däremot behöver vikarien inte jaga över halva gården. Jag jobbar i vården och tycker det är självklart att man presenterar sig.

  • Äldre 21 Jul 12:40
    #16

    Hej.jag söka jobba

  • Äldre 7 Dec 10:31
    #17

    Hej jag heter sabreen och jag vill jobba som vikariet i förskolan

Svar på tråden Vikarie på förskola