• lunkentuss

fluff -hur göra + tips på fluff o kombinationer =)

Jag har letat runt men hittar inte "receptet"/tillvägagångssättet när man gör fluff... Nån som vet?

Sen skulle jag gärna vilja ha lite tips på vad för olika smaker man kan göra -vilka är era favoriter? Och vad brukar ni ha som andra fyllning? Tex har jag läst att man har dumlefluff och hallonmousse osv... =) Så tips på olika kombinationer tas tacksamt emot

• Svar på tråden fluff -hur göra + tips på fluff o kombinationer =)
  • Mammassaga

"grundreceptet" är 3 dl vispgrädde och 180 g godis.
    Lägger det i en kastrull, sätter plattan på medelvärme och rör tills allt godis är smält, men grädden får INTE koka. Ställ sedan kallt, gärna över natten. Det måste vara HELT kallt. Vispa! Fyll tårtor, garnera muffins eller ät som "mousse".

Använder man godis med gelatin i måste man ta mindre godis för att itne få en "geleklump". Kanske 80g till 3 dl grädde.

Det går ju att variera i oändlighet.
    Dumle
    Ahlgrens bilar
    Violgrodor
    Punchpraliner
    Nougat
    Riesenkolor
    Gelehallon
    Skumbananer
    Lakritskola
    Citronkola
    osv osv osv osv, bara fantasin sätter gränser!

• lunkentuss

Någon som har tips på goda kombinationer? Alltså mousser o så o ha i tårtan tillsammans med fluffet?

• lunkentuss

After Eight och päron
    Dumle och vanilj
    Jordgubb och choklad
    Apelsin och choklad
    Dumle och Jordgubb
    Vanilj och jordgubb
    Kokos och lime
    Blåbär och vit choklad

där hitta jag några -fler?

• Queequeg

Ahlgrensbilarfluff och glasscreme, jordgubbsmousse eller päronmousse

Saltlakritsfluff och hallonmousse, päronmousse eller violmousse

Skumbanansfluff och chokladmousse

• lunkentuss

skumbanan lät ju inte fel

• Yoyo123

Vad tror ni om dumlefluff och glasscream i en sockerkakstårta? Blir det för sött?
    Vad ska man dekorera med??

• Mammassaga

Min favvo i tårta är:

Punchpralinfluff + hallonmousse(eller citronfromage) och sen vaniljgrädde (grädde med vaniljsocker) uppe på och sen massor av hallon! Mumma

himmelsflickan skrev 2009-10-12 07:47:48 följande:
    After Eight och päron Dumle och vanilj Jordgubb och choklad Apelsin och choklad Dumle och Jordgubb Vanilj och jordgubb Kokos och lime Blåbär och vit choklad där hitta jag några -fler?
Svar på tråden fluff -hur göra + tips på fluff o kombinationer =)