• Eliva

Kan man ha nått fel så att förlossningen aldrig startar?

Som rubriken säger, kan man ha nått fel på kroppen som gör att förlossningen inte kommer igång? Eller gör alla förlossningar det förr eller senare, bara man har tålamod? Jag är över en vecka över tiden och har inga tecken alls. Något mjuk tapp, lite förvärkar. That's it. Jag börjar tro att det aldrig kommer hända och att jag kommer bli igångsatt (blev det med ettan pga havandeskaps-förgiftning) eller snittad. Och jag vill helst inte det, eftersom ettan blev igångsatt vill jag gärna få prova att göra det "naturligt". Så, kan det vara nått fel på mig?

• Svar på tråden Kan man ha nått fel så att förlossningen aldrig startar?
  • Korvfia

Jag undrar också. Har gått 4 dagar över tiden, har knappt några förvärkar och känner mig ungefär som vanligt. Någon barnmorska härinne?

• Emeraldy

Ja, jag hade... hmm... vad kallade läkarna det... Jag minns tyvärr inte. Men jag gick över tre veckor och blev då igångsatt. Min kropp visade INGA som helst tecken på att föda, och trots igångsättning så hände i stort sett ingenting, så det slutade med kejsarsnitt. I samtal med läkare efteråt förklarade han det med att min kropp helt enkelt inte förstod att den skulle föda barn, han kallade det nåt speciellt men jag minns tyvärr inte vad.

• Eliva

Ajdå, Emeraldy. Man KAN alltså gå dag ut och dag in och vänta i onödan?

• Ewa30

man kan även vänta länge länge och sedan komma igång av sig själv och föda med en smäll. med min första gick jag 18 dagar över tiden och värkarma väl kom var hon ute inom 6 timmar. positivt var att jag slapp att vara rädd för förlossningen iom att jag mest blev irriterad eftersom det tog sån tid. det värsta var alla som tjatade. har du känt nåt än??
    får se hur det går denna gång. 7 dagar till BF.

• Eliva

Jag har bara vad som känns som helt normala förvärkar (som jag haft i över en månad). Var på kontroll i onsdags och då var tappen mjuk men ca 2 cm kvar.

Jag är på +7 enligt UL men +12 enligt ÄL-testet.

• Hanniz84

här hände ingenting.. hade inte en endaste liten förvärk lr nåt..
    blev igångsatt på BF+10

BF 22juli *Längtar*
  • Hanniz84

annars hade hon nog fortf varit kvar där..

BF 22juli *Längtar*
  • Oh Susie

Födde min dotter för två veckor sen och hade då gått 19 (!!!) dagar över tiden. Jag blev igångsatt men inte ens det ville ta sig förrän efter tre dagar. Hade jag inte blivit igångsatt så är jag säker på att hon hade legat kvar därinne nu också.

• Themis

Min BM sa i alla fall att inget barn ännu så länge har stannat kvar därinne, så jag finner frågan lite lätt komisk, faktiskt. Vad tror ni skulle hända, att barnet tillbakabildas spontant inne i er i nio månader till?

Jag fick gå över tiden 13 dagar och min mamma gick över 17 dagar med mig. Det är väl bara det att vi är sådana trygghetsnarkomaner nuförtiden att man hellre sätter igång än väntar klart om mamman tjatar, eftersom moderkakan förbrukas under graviditeten och inte alltid ger bra näringstillförsel efter v 41.

Så vissa får aldrig känna de där sista fina övertidsdagarna när man bara vill SPRICKA från topp till tå och få ut barnet, om så är.

• Eliva

Bimsan> Självklart tror jag inte att barnet bara kommer försvinna. De senaste typ 500 åren har man väl haft olika (mer eller mindre hälsosamma) kurer för att få igång förlossningen. Och att man kanske innan dess t.om dog. Tanken är faktiskt inte omöjlig. Så frågan är inte orimlig.

• Dr Mupp

De kommer ut nån gång tillsist. Ingen blir kvar för alltid, däremot är det risk att bebisen dör innan. Min styvmamma gick en månad över tiden. Detta var på 70-talet och då hade man ju inte ultraljud utan läkaren menade att hon bara räknat fel. När bebisen väl föddes så såg läkarna att han var rejält överburen.

Själv har jag tre överburna barn varav de två första är igångsatta, trean startatde faktiskt av sig själv vilket jag inte hade räknat med.

Tänk på att barn inte räknas som överburna innan 42+0

Svar på tråden Kan man ha nått fel så att förlossningen aldrig startar?