• UngMorsa

4,5 årig hund som kissar inne

Jag skrev en tråd tidigare om min hund som vi tog över för ca 6 månader sen som kissar inne. När jag skrev tråden hade vi bara haft honom i 2 veckor och jag tänkte att det kanske bara var revirmärkande eller ett osäkerhets beteende.

Nu när vi har haft honom i ca 6 månader så börjar jag undrar vad fasen det är för fel. Han kissar på gardiner, barnens leksaker, våra kläder, skoställ, trappan och i princip allt annat han kan kissa på. Det är oerhört frustrerande och vi har försökt med allt. Det jag funderar på nu är att kastrera honom men jag tror tyvärr inte att det kommer hjälpa då han är såpass gammal & det säkerligen är ett inlästbeteende som verkar vara omöjligt att bryta.
    Vi tog över honom efter ett par som hade vanvårdat honom och enl. dom så kissade han aldrig inne. Om det är sanning eller ej vet jag inte men det känns fruktansvärt jobbigt att han kissar inne. Jag älskar verkligen hunden men hans beteende får mig att att tröttna på honom. Det känns förjäkligt men han förstör ju verkligen allt här hemma. Det fattas bara att han ska börja kissa mot väggarna.

Vi går regelbundna prommenader plus att han får följa med ut på tomten och kissa varje gång min sambo röker, vilket är ofta.

Jag har tagit honom på bar gärning och då han jag sagt nej och tagit ut honom direkt. Jag har verkligen försökt med allt men jag vet inte vad mer jag ska göra. Han har varit hos verterinären och dom kunde inte hitta någon orsak till att han kissar inne. Han har alltså inte kristaller i urinen, uvi eller något annat kropsligt fel.

Idag passarede han gränesen rejält när han lyfte på benet och kissade på min kompis ben!:-O

Snälla, hjälp mig!

• Svar på tråden 4,5 årig hund som kissar inne
  • UngMorsa

Vi kom precis hem efter att ha varit borta i ca en timme och trots att jag var ute och gick med honom i ca 20 min innan vi åkte så hade han kissat mot kattlådan och i köket mot en stol.

Finns det ingen här som kan ge mig råd och tips?

• na96gen

Anledningen att han fortsätter kan ju vara att det doftar fortfarande. Min förra hund har kissat inne en gång hos en uppfödare och då hade andra hanhundar kissat där innan. På agilityn hade vi ättika och vatten för att få bort kissdoften, kan kanske vara det. Annars låter det för mig som dominans. min hunds brorsa gjorde som du skrev kissade på ben. Det är nog ganska lätt att komma tillrätta med, träna in att du/ ni bestämmer över honom. Alltid vänta på varsegod vid maten, gå ut sist genom dörren etc. Gå en kurs med honom och aktivera honom.
    När min hund var dryg (allmänt hanhund) fick han bara kissa när jag sa att han fick, då lugnade han ner sig. Så jag gav tecken ung 3 gånger per promenad, Hanhundar bara duttar annars, tikar kissar ju oftast bara en gång.
    Ett annat tips, skaffa vattenpistol och skjut på honom då han skal till o lyfta på benet inne Funkade ang skall på min. Mjuk men fungerande grej
    Lycka till

• UngMorsa
    na96gen skrev 2009-10-11 19:19:47 följande:
    Anledningen att han fortsätter kan ju vara att det doftar fortfarande. Min förra hund har kissat inne en gång hos en uppfödare och då hade andra hanhundar kissat där innan. På agilityn hade vi ättika och vatten för att få bort kissdoften, kan kanske vara det. Annars låter det för mig som dominans. min hunds brorsa gjorde som du skrev kissade på ben. Det är nog ganska lätt att komma tillrätta med, träna in att du/ ni bestämmer över honom. Alltid vänta på varsegod vid maten, gå ut sist genom dörren etc. Gå en kurs med honom och aktivera honom. När min hund var dryg (allmänt hanhund) fick han bara kissa när jag sa att han fick, då lugnade han ner sig. Så jag gav tecken ung 3 gånger per promenad, Hanhundar bara duttar annars, tikar kissar ju oftast bara en gång.Ett annat tips, skaffa vattenpistol och skjut på honom då han skal till o lyfta på benet inne Funkade ang skall på min. Mjuk men fungerande grej Lycka till
    Jag har faktiskt redan testat med vatten, fast då med en vattenflaska som man har när man stryker eller prutar på blommorna med.
    Det har inte givit resultat.
    Vad det gäller dominas så är det jag som bestämmer i alla lägen och han får inte göra någonting utan ett varsågod. Jag är stenhård när det gäller lydnad och han vet mycket väl att det är jag som bestämmer. Han är jätte duktig på att lyssna och är en lugn och trevlig hund i alla lägen förutom det där med att kissa inne. Det håller på att driva mig till vansinne och jag vet verkligen inte vad jag ska göra åt saken.
  • köttbullelydnad

Hur mycket aktiverar ni hunden utöver promenaderna då? Och varför får hunden inte göra nånting utan ett varsågod??

• tamate

det har ingen betydelse hur gammal en hanund är när man kastrerar för det ger effekt ändå, lycker det låter som en bra ide att försöka med det för det kan mycket väl hjälpa på vissa hndar. men vissa går tyvärr inte att göra något åt rumsrenheten hur bra man än gör.
    att ha hunden i bur när den är innomhus en del under en tid kan göra nytta, djur gör sällan ifrån sig där dom sover så då måste han pinka BARA när han är ute. Här hemma har vi vissa rum som djuren inte får vara i och vardagsrummet är ett sådant och det har att göra med att barnen har alla sina leksaker där inne, dom får inte vara på ovanvåningen heller för där är våra sovrum och vi vill inte ha hundhår i sängarna eller några olyckor ibarnens rum, men nu bor vi på landet i ett stort hus och hundarna springer fritt ute så dom tar ju verkligen ingen skada av att få lite begränsningar =)

lycka till hoppas du får rätt på det för det är ett satyg med djur som gör inne

• UngMorsa
    köttbullelydnad skrev 2009-10-11 19:38:30 följande:
    Hur mycket aktiverar ni hunden utöver promenaderna då? Och varför får hunden inte göra nånting utan ett varsågod??
    Han aktiveras ofta både fysiskt och fysiskt.
    Jag menar inte att han inte får göra någonting utan ett varsågod men väldigt mycket är efter mitt godkännande då det är jag som är alfahonan i huset. Han är med mig överallt och han får väldigt mycket socialträning men det mesta är efter mina villkor. Han får t.ex inte gå in genom dörren innan mig, gå fram till en annan hund utan att jag säger varsågod, äta maten innan jag ge klartecken osv.
  • UngMorsa
    tamate skrev 2009-10-11 19:38:53 följande:
    det har ingen betydelse hur gammal en hanund är när man kastrerar för det ger effekt ändå, lycker det låter som en bra ide att försöka med det för det kan mycket väl hjälpa på vissa hndar. men vissa går tyvärr inte att göra något åt rumsrenheten hur bra man än gör. att ha hunden i bur när den är innomhus en del under en tid kan göra nytta, djur gör sällan ifrån sig där dom sover så då måste han pinka BARA när han är ute. Här hemma har vi vissa rum som djuren inte får vara i och vardagsrummet är ett sådant och det har att göra med att barnen har alla sina leksaker där inne, dom får inte vara på ovanvåningen heller för där är våra sovrum och vi vill inte ha hundhår i sängarna eller några olyckor ibarnens rum, men nu bor vi på landet i ett stort hus och hundarna springer fritt ute så dom tar ju verkligen ingen skada av att få lite begränsningar =)lycka till hoppas du får rätt på det för det är ett satyg med djur som gör inne
    Okej, jag trodde att det kanske var kört när det gäller kastrering för de flera jag har pratat med, bla. veterinären, säger att det är väldigt minimal chans att det tar bort hans revirtänkande.

Vi har försökt att begränsa han utrymme men han är nästan sjukligt "mammig" och ylar och skäller så fort han inte får vara där jag är. Jag vet inte om det har att göra med att han är omplacerad och har då blivit rädd för att förlora mig också. Detta är också ett väldigt jobbig problem som vi övar dagligen på.
  • köttbullelydnad
    UngMorsa skrev 2009-10-11 19:54:15 följande:
    Han aktiveras ofta både fysiskt och fysiskt.Jag menar inte att han inte får göra någonting utan ett varsågod men väldigt mycket är efter mitt godkännande då det är jag som är alfahonan i huset. Han är med mig överallt och han får väldigt mycket socialträning men det mesta är efter mina villkor. Han får t.ex inte gå in genom dörren innan mig, gå fram till en annan hund utan att jag säger varsågod, äta maten innan jag ge klartecken osv.
    Oj, måste vara jobbigt att vara så dominant hela tiden? Har det uteslutits fysisk orsak till urinerandet?
  • Hanna o Dennis

Jag har inte läst så noga här.. men det kan ju även bero på urinvägsinfektion, diabetes osv...

• tamate
    UngMorsa skrev 2009-10-11 19:57:36 följande:
    Okej, jag trodde att det kanske var kört när det gäller kastrering för de flera jag har pratat med, bla. veterinären, säger att det är väldigt minimal chans att det tar bort hans revirtänkande. Vi har försökt att begränsa han utrymme men han är nästan sjukligt "mammig" och ylar och skäller så fort han inte får vara där jag är. Jag vet inte om det har att göra med att han är omplacerad och har då blivit rädd för att förlora mig också. Detta är också ett väldigt jobbig problem som vi övar dagligen på.
    en hund till en familj jag känner va så dominant att den började försöka sätta på barnen och försökte man stoppa den så högg den, efter kastrering blev han hur go som helst och jag tror han var 3-4
Svar på tråden 4,5 årig hund som kissar inne