• Caaatrin

Bröstböld...(snabba svar tack, :) )

Visste inte vilken kategori jag ska skriva...

Jag misstänker att jag har bröstböld. Min fråga är då ska jag kontakta min vanliga husläkare, eller vem ska jag kontakta?

Tycker de verkar lite obehagligt, kan någon berätta mer om det? Någon annan som haft bröstböld?

Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Bröstböld...(snabba svar tack, :) )
  • AnnelieTyresö

Åh det har jag haft, började som ett risgryns strl i bröstet, var bara 11 år då det kom första gången, sen blev bröstet dubbelt så stort :O
    Det höll på att spricka sa de på VC när vi väl sökte hjälp, mina föräldrar var inte sånna som sprang till dr i onödan :P

Så sök hjälp på VC, jag fick en antibiotika beh bara sen gick det tillbaka, i värsta fall får man öppna å tömma, så sök hjälp i tid :)

• elisch

Om du misstänker att du har det så ska du åka till gyn-akuten!!

Bröstböld är alltså en mjölkstockning som gått över i en bröstinflammation som i sin tur har gått över i en böld. Min mamma fick det när min lillasyster var 6 veckor, och hon fick opereras och ligga på sjukhus och ha dränage genom bröstet i en vecka efter.

• elisch

Alltså om du ammar samtidigt så tror jag att det är lite allvarligare än om du får det annars...

• Caaatrin

Hm obehagligt.

Aa, jag ammar. Men de är det jag har ingen feber eller så. Kan man ha bröstböld utan feber? Någon som vet? För alla andra symtom stämmer in..
    Kan det skada min son om jag ammar honom på de bröstet?

• AnnelieTyresö

Jag ammade såklart inte på bröstet, jag var bara 11 år,, hehe

Men som sagt, det kan gå illa, så om du tror att du kan leva med det inatt så gör det, men sök hjälp first thing imorrn!

• elisch

Ringa sjukvårdsupplysningen skulle jag göra...

Jag kommer bara ihåg att mamma gick ett tag med det och hade inga speciella besvär, för att sen ringa läkaren för att kolla upp det "för säkerthets skull". Hon hade lite småfeber, typ 37,5-38 grader. När hon kom in så sa de att hon borde ha kommit för länge sen...

• AnnelieTyresö

Samma sa de till mej, att du skulle sökt hjälp tidigare, jag fick det på torsdag kvällen, gick med det hela helgen å sökte hjälp på måndagen.

• Caaatrin

Tack för svaren

Jag ringde till sjukvårdsupplysningen. Dom sa att jag ska kontaka mödravården imorgon. Eftersom jag inte har feber så var det inte så akut..
    Får väl ta en iprem eller något som minskar smärtan..:/

• AnnelieTyresö

Amen va bra!

Alvedon OCH Ipren är det bästa :)

• Åskan

Jag har haft det. Hade ingen feber o hade ingen mjölkstocknign innan. Hade bara en knöl i bröstet som blev större o större o större. Tillslut såg det inte klokt ut. Ringde till gynakuten o de sa att det varken kunde va mjölkstockning el böld eftersom jag ej hade haft nån feber. Men jag hade så satans ont så jag bad om att få komma in ändå.

Det visade sig med ul att det var en bröstböld. fick skära hål på den under lokalbedövning o de drog ut massa var o sen fick jag gå med dränage o flera dagar efteråt (detta är nåt jag inte önskar min värsta fiende att behöva gå igenom ens). skulle skölja med saltlösning var 4e timme. YTTERST OBEHAGLIGT! Fick också antibiotika samtidigt. Fortsatte amma hela tiden. Hade redan bestämt mig att om den kom tillbaka så skulel jag lägga ner amningen. Men jag klarade mig. Har även fått ett till barn o ej haft några problem denna gång.

I mitt fall så var det så att jag hade såriga bröstvårtor, så bakterier hade vandrat in i mjölkgångarna o orsakat detta. det häönde när sonen var 5 veckor.

Svar på tråden Bröstböld...(snabba svar tack, :) )