• Mickemolle

Hjälp! Varför handlar ni/ handlar ni inte barnkläder på internet?

Hej Alla!
    Vi arbetar med ett skolprojekt som berör att handla barnkläder online, och eftersom vi själva inte är föräldrar behöver vi hjälp av er.
    Så om du har lust att dela med dig av dina tankar eller erfarenheter (vad som helst) så uppskattas det verkligen!
    Vi känner oss ganska vilsna just nu...

Varför handlar ni/ handlar ni inte barnkläder på internet?

• Svar på tråden Hjälp! Varför handlar ni/ handlar ni inte barnkläder på internet?
  • trazzlan

Jag har handlat massor av kläder på internet Tradera till mina småttingar. Orsaken är att jag då kan köpa kvalitetskläder som annars är väldigt dyra till ett bra pris och dessutom få plagg som är genomtvättade och utan kemikalier till mitt barns ömtåliga hud. Kläderna slits ju heller inte nämnvärt förrens de blir ett år och börjar äta själva, krypa och gå...så det finns liksom ingen större anledning att köpa nya och dyra kläder när man kan göra ett medvetet miljöval som dessutom gynnar familjens ekonomi.

Bf 091027
  • Mickemolle

Tack för ditt svar!
    Det låter ju onekligen smart. Om det inte var begagnat, skulle du fortfarande tänka dig att handla online? Skolprojektet handlar om den nya trenden att handla över internet istället för i traditionella butiker. Som vi har förstått det så är det mindre svårt med passform och storlekar när man handlar till barn, och att man som förälder måste pussla med tid. Och då känns det ju som att det är en ganska bra grej det där med att handla online istället?

• EJai

Jag handlar bara i butik detta för jag vill kunna se plagget ordentligt och kunna känna vad det är för typ av kvalitet. sen att man slipper fraktkostnaden med. Bor nära så kan gå till H&M och dem andra som har barnkläder. Känns lättare att kunna bara gå tb till butik om man vill byta eller reklamera något med

• trazzlan
    Mickemolle skrev 2009-10-11 19:53:47 följande:
    Tack för ditt svar! Det låter ju onekligen smart. Om det inte var begagnat, skulle du fortfarande tänka dig att handla online? Skolprojektet handlar om den nya trenden att handla över internet istället för i traditionella butiker. Som vi har förstått det så är det mindre svårt med passform och storlekar när man handlar till barn, och att man som förälder måste pussla med tid. Och då känns det ju som att det är en ganska bra grej det där med att handla online istället?
    Jag skulle kunna handla online nya kläder också...särskilt om man känner till märket. Det finns ju vissa kännetecken som att tex. Polarn och pyret och Lingon och blåbär är lite större och rymligare i storlekarna medan Katvig tycker jag är lite mindre så man får gå upp en storlek.

Det stämmer att passform osv är lättare med små barns kläder och det är juy en klar fördel att behöva fara runt på stan och leta kläder med en mer eller mindre otålig bebis som kanske börjar gråta eller vill amma. Datorn kan man ju sitta vid när bebis sover...
    Bf 091027
  • Ullis 10

Köper massor på internet (nytt) smidigt o stort utbud.

• 071001

Handlar inte på nätet då jag är gammaldags och vill se och känna på en vara innan jag köper den. Att då handla på nätet blir så meckigt ifall man ska returnera grejerna plus att det tillkommer kringkostnader som frakt åt två håll bla.

• Chaplin

Jag är alldeles för spontan och otålig för att handla på internet. Köper inget där, förutom konsertbiljetter. Jag vill ha mina grejer på en gång, vad det än är!

Dessutom gillar mina barn att följa med och handla kläder.

• Mickemolle

Tack för era svar! Det här är till jättemycket hjälp!

• HemmaHosSofi

Köper nästan alla barnkläder på nätet. Både nytt (större utbud än i våran lilla stad), och begagnat på tradera.
    Tycker det är jätte smidigt helt enkelt!
    Lycka till med projektet.

• Sanningens väg

Jag handlar över nätet just för att den inte finns tid. Vi driver eget och är småbarnsföräldrar så tid är något som är ytterst begränsat hos oss. Dessutom vill vi inte ägna all vår lediga tid åt shopping. Det räcker med allt annat. Sedan brukar det också finnas olika rabatterbjudande och att de till och med bjuder på frakten. Sådant är lockande. Något som jag också tror att man väljer att handla över nätet är att det faktiskt är enormt jobbigt att handla med barn. De ska upp ur vagnen, de ha något att äta, blöja måste bytas, de måste på toa, de är uttråkade, de skriker, de gnäller osv osv. Man hinner inte handla något utan det blir bara stress och bök.

• CharmingGirl

Anledning att handla online:
    - Sparar tid och man kan göra det när man själv hinner
    - Lättare att hitta lite ovanligare kläder (speciellt om man bor i liten stad/samhälle)
    - Får ofta bättre erbjudande när man handlar online (rabatter, fraktfritt etc)
    - Kan fynda begagnade kläder i bra kvalité på t ex tradera

Anledning att handla i butik:
    - Se och känna efter både kvalité och hur storleken är

Jag handlar väldigt mkt online, av alla de ovanstånde orsakerna. Sen händer det såklart att jag handlar i butik också, när tid finnes så är det nästan roligare än att handla online.

• Meli

Jag handlar nästan helt uteslutande på nätet eller postorder. HM har jag hittat som passar våra barn i storlekar.

Anledning till att jag handlar på nätet är att det är bekvämt. Man slipper åka iväg till stan med 3 barn.

Handlar mest från HM som jag skrev och då vet jag att storlekarna passar. Har aldrig behövt skicka tillbaka något av barnens plagg.

Så jag gör det av bekvämligthet helt enkelt.

• kajsaj82

Jag handlar främst pga att det sparar så mycket tid. Ofta handlar jag begagnade barnkläder och då för att det blir billigare och man ofta får begagnade plagg av lite högre kvalité för samma pris som nytt.

• Carrie

Jag har köpt nästan allt till sonen (nu 14 månader) på internet.
    Anledningen till detta är:
    -att vi bor på en liten ort med dåligt utbud när det gäller kläder öht.
    -stort utbud med roliga och annorlunda kläder
    -ofta erbjudanden och extrapriser, har man handlat en gång fär man ofta erbjudanden om rabatter
    -det är inte helt enkelt att ta med ett litet barn till ett köpcenter/butik och vara där i flera timmar
    -tidsbesparing, roligare att leka med sonen än att sitta i bilen.....

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Aleida

Jag handlar ungefär hälften av mina två barns kläder på nätet. Anledningen är att jag tycker att det är enkelt att kunna sitta hemma och handla, och även att det finns viss konkurrans mellan nätbutikerna som gör att det ofta blir billigare än i fysisk butik. Jag handlar inte från en nätbutik om det är för hög frakt, många har typ 29-39 kr och det känns ok. Är frakten högre än så funderar jag en extra gång.

• liv10

hälften handlar jag på nätet. mina barn hatar att åka vagn på stan, så det är en plåga att gå och kolla i butiker.
    nätet har dessutom roligare utbud och ofta bra priser.

Svar på tråden Hjälp! Varför handlar ni/ handlar ni inte barnkläder på internet?