• Skogsflickan

Allergivänlig kattras??

Hej! Jag har alltid velat ha en katt men efter tonåren är jag tokallergisk mot katter..Därför undrar jag vad rasen som allergiker kan ha heter? Har hört om vissa raser men kommer inte ihåg vad dom heter..

tacksam för hjälp

• Svar på tråden Allergivänlig kattras??
  • felicityporter

Det finns ingen kattras som är garanterat allergisäker, det är individuellt och man får helt enkelt provnosa sig fram tills man hittar en ras som passar en. Ett tips är att lämna t. ex. ett örngott hos en uppfödare av den ras du är intresserad av och sedan ta hem det för att sova en natt på det och se hur du reagerar.

Raser som vissa allergiker kan tåla/stå ut med är bl. a Sibirisk katt, Sphynx, Cornish och Devon Rex.

• skorpionen80

Hos mina kompisar har persern funkar iom att de badar så ofta.

• Elektra82

Jag skulle inte ta risken att skaffa en sk "allergivänlig" katt eftersom det kan ändras med tiden. Ofta kan jag tåla en katt de första gångerna jag träffar den, men sen blir jag mer och mer allergisk ju mer jag umgås med den. Vissa reagerar jag på direkt.
    Det är ju inte så kul att behöva göra sig av med katten sen som man har fäst sig vid redan..

• Skogsflickan

jag skulle dock ALDRIG kasta ut en katt pga allergi m.m snarare tvärtom då vi matade 12 vildkatter innan vi flyttade till lägenhet var våra grannar som skaffade katter, sen flyttade dom och lämnade en okastrerad hona som fick en kull som fick en kull...jag HATAR såna människor och önskar dom plåga.. Vi hjälpte alla dessa katter till bra hem genom katthemmet där vi känner ett par stycken..Vart så glad när jag fick reda på att alla katterna blivit adopterade..

• perlita

jag är allergisk och har två orientaler, det fungerar toppen, har inte märkt av någonting men det är ju iofs individuellt.

Svar på tråden Allergivänlig kattras??