Flytta 2 km med utekatter?
Vi ska adoptera ett barn och kom på lite plötsligt att vi då måste flytta snart, så snart som möjligt eftersom vi helst inte vill flytta med ett adopterat barn som redan har slitits loss från all trygghet X antal gånger.
Ett stort (?) problem då är hur det kan tänkas bli med våra två utekatter. Vi ska bara flytta ett par kilometer, och om vi först flyttar och sen strax därpå (eller när det nu kan tänkas bli) åker iväg på adoptionsresa ett par månader undrar jag hur katterna kommer att reagera. De vill säkert tillbaka till sitt gamla revis, särskilt som vi nu i gamla huset har flera grannar där katterna också känner sig hemma och där de får mat och gos. Tyvärr måste man korsa ett par stora vägar för att ta sig mellan vårt gamla hem och det nya, så jag är jätterädd att katterna ska bli överkörda om de försöker ta sig "hem" igen.
Jag hoppas nu på att vi inte får åka på adoptionsresan förrän framåt våren alternativt typ nu snart, till jul eller så, så att vi (inklusive katterna) antingen har bott in oss lite eller inte har hunnit flytta alls (vi ska flytta i början av nästa år). Men det spelar ju inte så stor roll vad jag hoppas på... Jag oroar mig! Vi älskar våra kloka, fina katter och vill givetvis att de ska fortsätta tillhöra vår familj även på nästa ställe.
Någon som har lite råd, pepp, tips...? Jag funderar och funderar. Borde vi lämna in katterna på pensionat under tiden vi är bortresta på adoptionsresan? Det kan dock bli två månader! Det känns jättelänge, katterna har aldrig varit på pensionat förut, utan när vi är bortresta har vi här (i gamla huset) haft minst tre olika grannar att fråga om hjälp med matning etc. Jag är rädd att den ena katten blir deprimerad (det var hon dels när vi skaffade den andra katten, dels när vi fick en bebis), och den andra katten ska bli galen (hon är redan halvtokig och väldigt fnattig) om vi lämnar in dem någonstans.
Jga har också tänkt tanken att låna ut huset till släkting/vän och låta dem vara kattvakt medan vi är borta. Problemet är väl att ingen nog är så jättepigg på det, det är ju trots allt ett ansvar. Och det utesluter ju inte att katterna försöker hitta till sitt gamla revir igen.
Vad tusan ska man göra??