• Kusin Knase

Flytta 2 km med utekatter?

Vi ska adoptera ett barn och kom på lite plötsligt att vi då måste flytta snart, så snart som möjligt eftersom vi helst inte vill flytta med ett adopterat barn som redan har slitits loss från all trygghet X antal gånger.

Ett stort (?) problem då är hur det kan tänkas bli med våra två utekatter. Vi ska bara flytta ett par kilometer, och om vi först flyttar och sen strax därpå (eller när det nu kan tänkas bli) åker iväg på adoptionsresa ett par månader undrar jag hur katterna kommer att reagera. De vill säkert tillbaka till sitt gamla revis, särskilt som vi nu i gamla huset har flera grannar där katterna också känner sig hemma och där de får mat och gos. Tyvärr måste man korsa ett par stora vägar för att ta sig mellan vårt gamla hem och det nya, så jag är jätterädd att katterna ska bli överkörda om de försöker ta sig "hem" igen.

Jag hoppas nu på att vi inte får åka på adoptionsresan förrän framåt våren alternativt typ nu snart, till jul eller så, så att vi (inklusive katterna) antingen har bott in oss lite eller inte har hunnit flytta alls (vi ska flytta i början av nästa år). Men det spelar ju inte så stor roll vad jag hoppas på... Jag oroar mig! Vi älskar våra kloka, fina katter och vill givetvis att de ska fortsätta tillhöra vår familj även på nästa ställe.

Någon som har lite råd, pepp, tips...? Jag funderar och funderar. Borde vi lämna in katterna på pensionat under tiden vi är bortresta på adoptionsresan? Det kan dock bli två månader! Det känns jättelänge, katterna har aldrig varit på pensionat förut, utan när vi är bortresta har vi här (i gamla huset) haft minst tre olika grannar att fråga om hjälp med matning etc. Jag är rädd att den ena katten blir deprimerad (det var hon dels när vi skaffade den andra katten, dels när vi fick en bebis), och den andra katten ska bli galen (hon är redan halvtokig och väldigt fnattig) om vi lämnar in dem någonstans.

Jga har också tänkt tanken att låna ut huset till släkting/vän och låta dem vara kattvakt medan vi är borta. Problemet är väl att ingen nog är så jättepigg på det, det är ju trots allt ett ansvar. Och det utesluter ju inte att katterna försöker hitta till sitt gamla revir igen.

Vad tusan ska man göra??

• Svar på tråden Flytta 2 km med utekatter?
  • JAG är BÄST

Kom på att alternativ kan kanske vara att låta en student bo i huset?
    Om ni nu inte är helt främmande för att ha någon boende hos er.

• Ethi

Vi har flyttat så och det var inga problem. Katterna fick helt enkelt vara innekatter i ett par månader tills de var helt inboade på nya stället.

När det gäller resan så förstår jag inte riktigt problemet...? Ni hade väl ändå inte tänkt er att lämna katterna själva hemma och bara få gos och mat av grannarna i 1-2 månader? De måste ju så klart bo hos någon under tiden alt. att någon bor hos er men 1-2 mån är jättelång tid för det... Så enklast är förstås att katterna bor hos någon under tiden. Som innekatter då förstås. Det brukar inte vara några problem att "skola om" inbitna utekatter till innekatter för ett tag, om de kommer till ett nytt ställe samtidigt.

• Kusin Knase

Tack, Jag är Bäst, såg ditt inlägg i förra tråden också.

Nja, student... Det får ju vara nån vi känner eller typ kompis kompis i så fall, med tanke på att personen får ansvar för allt vi äger och har -- plus två av våra älskade familjemedlemmar. Problemet är att hitta denna person!! Och ska katterna vilja stanna kvar i det huset måste det ju vara någon de känner och gillar, antar jag!

Ethi: Våra katter klöser sönder allt vi äger och har direkt om man inte släpper ut dm när de vill... och skriker något fruktansvärt. Så innekatter i nya huset kommer nog inte att funka, tyvärr.

Förstår du inte problemet, säger du? Jo, men om vi just har flyttat till ett nytt hus där katterna inte känner igen sig så är det väl klart att de försöker smita till det gamla huset igen om vi inte finns hemma på nya stället utan är bortresta i ett par månader? Det är det jag oroar mig för och söker lösning på.

Hade vi bott kvar här så hade grannarna kunnat växla om att ta hand om katterna under vår resa, det har alltid funkat jättebra och hos en av grannarna har de sitt andra hem. Men de får som sagt var mat och gos på flera ställen på den här gatan, så det hade inte varit några problem. Men nu kommer vi väl att hinna flytta innan, och vi oroar oss för att katterna ska försöka ta sig tillbaka hit till det gamla huset/reviret.

Pensionat är väl kanske en lösning, ska kolla upp det, men för det första känner jag inte till något (och vet nog ingen som har anlitat något), och för det andra brukar de som anses bra bli fullbokade väldigt tidigt -- för det tredje blir det väl hysteriskt dyrt, antar jag!

Bo hos någon... Inte så lätt det heller! Vi känner inte många ickeallergiker som bor i lägenhet, och de släktingar vi har som kunde tänkas ställa upp bor låååååååångt härifrån... Till någon i hus vill jag inte köra dem, det känns som om de skulle smita ut och rymma därifrån då... Det är så svårt!!!!!

Inte blir man mer lugnad av detta, från ett kattforum: katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx

• Ethi

Har ni flyttat med dem tidigare eller haft dem hos kattvakt tidigare så att ni vet att de uppför sig så även på nya ställen? Jag har ingen erfarenhet av att katter är så... Även de mest inbitna utekatter jag känner har accepterat att vara innekatt bara för att det blivit ett nytt ställe... Inklusive min gammelhona som från en dag till en annan skolade om från vildkatt till innekatt, när hon kom till oss.

Kusin Knase skrev 2009-10-13 19:33:37 följande:

Förstår du inte problemet, säger du? Jo, men om vi just har flyttat till ett nytt hus där katterna inte känner igen sig så är det väl klart att de försöker smita till det gamla huset igen om vi inte finns hemma på nya stället utan är bortresta i ett par månader?
    Nej, alltså... Det fanns faktiskt inte ens i min föreställningsvärld att tanken var att katterna skulle bo ensamma i huset i två månader(!), med bara grannarna som kattvakter. Två _veckor_ är helt klart max för mig när det gäller det... Det var därför jag inte förstod problemet. För mig är det faktiskt självklart att man i ett sånt läge ser till att de bor hos någon eller någon bor hos dem, och då spelar det ju ingen roll om man nyss flyttat eller inte.

Kattpensionat... Tja, det är ju säkert förstås. Men jag hade inte velat ha mina i två månader på ett kattpensionat, det hade jag verkligen inte... Fast då är de ju i och för sig flyttbara också, och inkallningsbara, om de skulle råka komma ut hos kattvakten... Men hade jag ingen sån och valet var att ha dem ensamma hemma, ja då hade jag valt pensionat! Eller ett land där vistelsetiden inte är så hiskeligt lång...
  • Kusin Knase
    Ethi skrev 2009-10-13 21:31:56 följande:
    För mig är det faktiskt självklart att man i ett sånt läge ser till att de bor hos någon eller någon bor hos dem, och då spelar det ju ingen roll om man nyss flyttat eller inte.
    Mm, hade vi denne "någon" så hade det ju inte varit något problem, och då hade jag inte skapat den här tråden!

Och jo, roll spelar det väl i allra högsta grad att vi har flyttat i så fall, jag tror att det kan vara problem för någon -- vem som helst -- att försöka hålla mina katter (ev inomhus) i ett nytt hus och inte försöka rymma till sitt förra revir.
  • Kusin Knase
    Ethi skrev 2009-10-13 21:31:56 följande:
    Har ni flyttat med dem tidigare eller haft dem hos kattvakt tidigare så att ni vet att de uppför sig så även på nya ställen? Jag har ingen erfarenhet av att katter är så... Även de mest inbitna utekatter jag känner har accepterat att vara innekatt bara för att det blivit ett nytt ställe... Inklusive min gammelhona som från en dag till en annan skolade om från vildkatt till innekatt, när hon kom till oss.
    Imponerande. Ja, vi har haft med oss den äldsta (och klart lugnaste) av våra katter till andra ställen, när vi har rest på semester till släktingar där vi sedan har stannat i någon vecka minst. En mardrömsresa på flera illskrikiga timmar bara det, och sen har det varit ganska mycket panik när vi har varit med. En gång tog pappa hand om den katten hemma hos sig när vi var bortresta ett par veckor, och hon blev deprimerad. (Pappa ska följa med oss till Colombia, så han kan inte bo hos missarna nu.)

Den yngre katten är betydligt mer svårhanterlig, och vi drar oss i det längsta bara för att åka till veterinären med henne. Jag vågar inte försöka köra henne till någon annan som bor jättelångt bort, det klarar nog varken hennes eller mina nerver... :-P
  • Mira 70
    Kusin Knase skrev 2009-10-13 21:42:03 följande:
    Mm, hade vi denne "någon" så hade det ju inte varit något problem, och då hade jag inte skapat den här tråden! Och jo, roll spelar det väl i allra högsta grad att vi har flyttat i så fall, jag tror att det kan vara problem för någon -- vem som helst -- att försöka hålla mina katter (ev inomhus) i ett nytt hus och inte försöka rymma till sitt förra revir.
    Jag tror inte det ska va några problem att hålla katterna inne i det nya huset tills ni är tbx. Dom bör ju ändå va inne och göra sig hemvana på nya stället ett bra tag innan dom går ut.
    Det är väldigt få katter som inte accepterar ett liv som innekatt även om dom varit ute katter innan.
  • PreciousDivine

Jag försår inte riktigt alternativet till att hålla de inne? Om du släpper ut dem direkt i det nya hemmet så kommer de mycket riktigt springa tillbaka till sitt gamla revir. Ett par månader som innekatter i det nya hemmet tror jag är minimum.

• NorrVimpel

En tanke, kanske någon av era nuvarande grannar kan ta över katterna? Eftersom de redan matar dem och gosar med dem,kanske det är ett alternativ som blir bäst för katterna.

• Kusin Knase

Tack för era svar!

Mira 70 skrev 2009-10-14 00:26:23 följande:

Jag tror inte det ska va några problem att hålla katterna inne i det nya huset tills ni är tbx. Dom bör ju ändå va inne och göra sig hemvana på nya stället ett bra tag innan dom går ut.Det är väldigt få katter som inte accepterar ett liv som innekatt även om dom varit ute katter innan.
    Hmmm, nä, säger ni det så... Idag klarar vi inte att hålla dem fem minuter inne när de vill gå ut! De är experter på att smita ut och följa med på långa promenader också. Det vore ju verkligen katastrof (och här lät jag bli att vitsa till det med stavningen av det ordet...) om någon bodde med dem i nya huset och de rymde!

PreciousDivine: Nej, vi måste väl hålla dem inne, inser jag, eller försöka i alla fall. Men det blir en ursvår uppgift för någon annan (vem det nu skulle kunna vara?!) som ev bor med dem i nya huset att försöka hålla dem inomhus.

nym: Nej, vi älskar dem alldeles för mycket, de är familjemedlemmar. Och efter att själva resan är avklarad så kommer vi att ha mycket tid med dem!
  • Gryntroll

Varför måste de vara inne så länge bara för att ni flyttat?
    När vi flyttade (ungefär samma avstånd som för er TS) höll vi vår kisse inne i någon dag och var sedan ute tillsammans med honom första gångerna han fick gå ut. Inte så att vi kopplade honom, men vi var ute och pratade med honom och kallade på honom ibland så att han skulle veta vart vi var... Det var inga problem alls.

Kanske skulle kunna fugera även för er, så skulle ju kanske grannar/granne kunna "passa" (ge mat, släppa in och ut och kela) katterna i ert eget hem medan ni är borta?

• Trill

Kusin Knase skrev 2009-10-11 21:12:13 följande:

... och om vi först flyttar och sen strax därpå åker iväg på adoptionsresa ett par månader undrar jag hur katterna kommer att reagera.
    Uhm alltså vad? Är tanken att ni ska lämna de vind för våg i två månader i det nya huset när ni reser? Hur får de mat och vatten? Är det kattlucka som gäller eftersom du pratar om att de kanske rymmer till gamla reviret. Eller hade ni tänkt ha dem helt utomhus i två månader??

Jag är lite halvt skräckslagen här, så det är bäst du lugnar ner mig med att jag missuppfattat någon detalj.
  • Mira 70
    Kusin Knase skrev 2009-10-14 13:54:47 följande:
    Tack för era svar!Mira 70 skrev 2009-10-14 00:26:23 följande: Hmmm, nä, säger ni det så... Idag klarar vi inte att hålla dem fem minuter inne när de vill gå ut! De är experter på att smita ut och följa med på långa promenader också. Det vore ju verkligen katastrof (och här lät jag bli att vitsa till det med stavningen av det ordet...) om någon bodde med dem i nya huset och de rymde!PreciousDivine: Nej, vi måste väl hålla dem inne, inser jag, eller försöka i alla fall. Men det blir en ursvår uppgift för någon annan (vem det nu skulle kunna vara?!) som ev bor med dem i nya huset att försöka hålla dem inomhus.nym: Nej, vi älskar dem alldeles för mycket, de är familjemedlemmar. Och efter att själva resan är avklarad så kommer vi att ha mycket tid med dem!
    Ja det är självklart att dom smiter ut vid varje tillfälle nu. Men i ett nytt hus så är där mycket nytt som ska upptäckas. Det är nya rum, ny lukt osv. Dom kommer att ha att göra inne ett tag. O sen får man ju givetvis va extra försiktig när man öppnar ytterdörren tills ni kommit i ordning med allt.

Kan ju tillägga att jag för ett par månader sen plockade in en sk vildkatt, hon har aldrig satt sin fot inne i hela sitt liv innan och åldern är ca 7-8 år. Hon har under de månaderna jag haft henne aldrig visat minsta tecken på att vilja gå ut. Så visst kan man även lära utekatter och va inne om man vill.
  • Namaste72

Håll dem inne! Det dör de inte av (vilket de kan göra i annat fall ju )

{ Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Kusin Knase
    Trill skrev 2009-10-14 14:44:57 följande:
    Kusin Knase skrev 2009-10-11 21:12:13 följande:
    Uhm alltså vad? Är tanken att ni ska lämna de vind för våg i två månader i det nya huset när ni reser? Hur får de mat och vatten? Är det kattlucka som gäller eftersom du pratar om att de kanske rymmer till gamla reviret. Eller hade ni tänkt ha dem helt utomhus i två månader??Jag är lite halvt skräckslagen här, så det är bäst du lugnar ner mig med att jag missuppfattat någon detalj.
    Missuppfattat någon detalj? Snarare hela mitt inlägg! Mitt problem är att jag är oroad över att katterna inte ska ha hunnit "bo in sig" i vårt nya hus och i sitt nya revir när vi flyttar i vinter, innan vi (människorna i familjen) reser iväg och är borta i två månader.

Har katterna inte fattat var "hemma" är då, så letar de väl efter oss i gamla huset, om de alls har tillgång till att gå ut. Vilket jag alltså inte vet än om de kommer att ha, eftersom jag inte har en aning om hur vi ska lösa detta!

Och det är väl klart att vi inte lämnar dem "vind för våg", frågan är bara hur vi löser detta, det är därför jag ber om tips.
  • Kusin Knase
    Namaste72 skrev 2009-10-14 20:40:34 följande:
    Håll dem inne! Det dör de inte av (vilket de kan göra i annat fall ju )
    Mm. Men då återstår bara den lilla detaljen att hitta någon (som de känner och gillar) som kan bo med dem...
  • Trill

Kusin Knase skrev 2009-10-15 14:25:57 följande:

Missuppfattat någon detalj? Snarare hela mitt inlägg! Mitt problem är att jag är oroad över att katterna inte ska ha hunnit "bo in sig" i vårt nya hus och i sitt nya revir när vi flyttar i vinter, innan vi (människorna i familjen) reser iväg och är borta i två månader.Har katterna inte fattat var "hemma" är då, så letar de väl efter oss i gamla huset, om de alls har tillgång till att gå ut. Vilket jag alltså inte vet än om de kommer att ha, eftersom jag inte har en aning om hur vi ska lösa detta!Och det är väl klart att vi inte lämnar dem "vind för våg", frågan är bara hur vi löser detta, det är därför jag ber om tips.
    Ok. Då är jag lite lugnare
  • Tesssietess

Kan ni inte hitta en passare åt katterna? Det verkar väldigt synd att lämna de på ett pensionat då det kan bli en väldigt stressande miljö. Är de okastrerade hankatter kan de driva iväg väldigt långt och risken är att de går tillbaka till sitt gamla revir. Om ni får de att känna sig hemma på det nya stället och har de inne ett par dagar innan ni släpper ut de kanske de lär sig att de ska bo på det nya stället. Vi har själva tänkt ta hem en vuxen utekatt på ca 2 år och har lite samma problem för den bor just nu i en grannes vedbo ca 1 km härifrån, så risken är att den med går hem till det gamla reviret, men vi tänker att om man ger katten den kärlek den behöver och lär den att det är här den ska få sin mat kanske den stannar. Lycka till!

• IHateMyself

Katter brukar markera sina revir med sin doft som gör så att de vet var de bor, dock kan de gå vilse och inte hitta tillbaka om det är parningsdags. Jag är ingen kattexpert egentligen men detta har jag fått höra av vänner med katt.

Annars kanske du kan låta de vara innekatter tills de har vant sig vid det nya hemmet?

Svar på tråden Flytta 2 km med utekatter?