• Crisan

Måste jag söka ensamvårdnad för att kunna åka till mitt land och hälsa på min familj.???

Hej

Jag vill åka hem till mitt land och hälsa på min familj. Det skulle vara så himla roligt och kunna visa upp min son för min familj, Jag kommer från ett land som inte är i krig. Jag kommer från Ecuador, och min familj där är en medelklas familj, som i första hand är ärliga snälla och har respekt för andra.

Jag var gift med min sons pappa i 9 år, sen gick vi isär för två år sen. Jag bor själv och har mitt barn varannan vecka. Har ett jobb och sköter mig alltid som det ska. I tre års tid har jag bett min ex att låta mig åka hem till Ecuador och låta Min son följa med. Han vill inte.. han vill inte

Jag känner mig väldigt ledsen, jag förstår inte varför heter gemensamvårdnad om bara en förälder bestämmer, jag förstår inte varför man blir svensk medbörjare om till o med polisen ifrågasätter mig om varför vill jag åka hem med min son?????

Jag bor här totalt själv, ingen familj... Sendan jag flyttade isär från mitt gamla destrutiva liv, har jag nogorlunda skaffa mig vänner och folk som jag kan prata med, innan dess har jag varit totalt isolerad. Jag känner mig som en parasit i den här land ... Totalt själv och ingen stöd nånstans. Jag har pratat med Soc, familjerätten, polisen och jurister. Ingen kan ge mig hopp..

vad ska jag göra.. Undra om det finns flera i den här land som befinner sig i samma sitution. Som 12 åring förlorade jag min mamma, min låtsas pappa och min lille bror i en olycka samtidigt. Min farmor som nu är 80 år har varit allt för mig, och hon är sjuk .. hon önska att jag kunde komma hem och hälsa på med min älskade son.

Jag lider dag som natt och inte kunna ge henne en sista önska. Varför är livet så orättvis?? varför blir man straffat för att man är från en annan land???? varför bara pappan har rätt och hälsa på sin familj med våran son när han vill och inte jag??

• Svar på tråden Måste jag söka ensamvårdnad för att kunna åka till mitt land och hälsa på min familj.???
  • Anonym

Men ärligt, tänk efter själv!

Citat:

"Jag bor här totalt själv, ingen familj... Sendan jag flyttade isär från mitt gamla destrutiva liv, har jag nogorlunda skaffa mig vänner och folk som jag kan prata med, innan dess har jag varit totalt isolerad. Jag känner mig som en parasit i den här land ... Totalt själv och ingen stöd nånstans. Jag har pratat med Soc, familjerätten, polisen och jurister. Ingen kan ge mig hopp.."

Ditt ex är helt enkelt rädd för att du inte kommer hem till sverige med barnet igen!

• gamlingen

Ts;
    du vet säkert att det är många föräldrar som åker till sitt första
    hemland och att föräldern i Sverige sedan aldrig mer får träffa sitt
    barn.
    Om alla vore ärliga och samarbetsvilliga skulle lagarna inte vara
    så hårda.
    Jag gissar att barnets pappa misstänker att du aldrig kommer tillbaka
    med barnet om du reser nu. Du beskriver din situation här som
    väldigt svår, så jag kan förstå att han tänker så.

Den enda möjlighet du har att få åka är att barnets pappa
    ger dig tillåtelse.

Du kan inte få ensam vårdnad om pappan inte vill det. Om
    du vänder på frågan förstår du varför det är så. Skulle du
    själv vilja överlämna hela vårdnaden på pappan?

Jag förstår att du längtar efter din familj. Men varför
    kan du inte åka ensam och hälsa på din farmor?

• Anonym (okänslig)

Erhm, ja det är väl klart. Men det är väl skit att TS inte kan åka hem och hälsa på eller? Själv ska jag ta min lille son och åka jorden runt och hälsa på min mormor om ett par veckor. Men så är jag fortfarande gift med min sons pappa...

• Anonym

Du kan ansöka i Tingsrätten om att få genomföra en resa med ert barn. Klart barnet har rätt till även rötterna på din sida.

• Crisan

Varför åker jag inte själv????

För att jag är också mamma och jag har mina rättigheter...

• Crisan

Hårda regler för vem då???

Bara för oss som kommer från ett annat land... Hårda rgler för mig för att jag är kvinna.. Han varit tvärtom hade allting varit lättare bara för att han är man..

• Crisan

"Tänk efter själv... """"

Precis så tänker alla precis som du gör... Så egoistisk tänker bara på sig själva.. Kan aldrig inleva sig i andras situation...

• minst

Kan inte ditt ex följa med då om han är så rädd att du ska stanna där med pojken?

• Anonym (#1)
    Crisan skrev 2009-10-11 23:14:18 följande:
    "Tänk efter själv... """" Precis så tänker alla precis som du gör... Så egoistisk tänker bara på sig själva.. Kan aldrig inleva sig i andras situation...
    Leva mig in i andras situationer är precis det jag gör! Jag skulle vara totalt livrädd att mitt ex (om jag haft barn med ett) skulle ta mitt barn, åka utomlands och aldrig komma tillbaka. Har läst tillräckligt många historier om det att jag nog aldrig skulle tillåta någon, iallafall om pappan kom från ett annat land, ta barnet själv och åka utomlands. Aldrig!
    Egoistisk? nej, RÄDD!
  • Anonym (#1)
    Crisan skrev 2009-10-11 23:12:51 följande:
    Hårda regler för vem då??? Bara för oss som kommer från ett annat land... Hårda rgler för mig för att jag är kvinna.. Han varit tvärtom hade allting varit lättare bara för att han är man..
    Hårda regler för ALLA!

Om två svenskar skaffar barn, skiljer sig och har gemensam vårdnad får inte den ena ta barnet och åka på semester utomlands utan den andres godkännande heller. Båda måste skriva under passansökan, utan pass kommer man ingenstans.
    har inget med att göra att du kommer från ett annat land.
Svar på tråden Måste jag söka ensamvårdnad för att kunna åka till mitt land och hälsa på min familj.???