• theres90

efternamn om man gifter sig?! snäla hjälp

Hej det är såhär att jag fick en dotter i januari i år hennes pappa bryr sig nästan ingenting om henne, hon har mitt efternamn men vi har delad vårdnad. jag har en ny kille sedan 4 månader tillbaka, vi satt & prata lite en dag om allt & inget som vanligt & då kom jag att tänka på

om jag gifter mig och byter efternamn till min nuvarande pojkväns, va heter min dotter då i efternamn, kommer hon fortfarande att heta mitt eller byts hennes automatiskt?

någon som varit med om detta eller känner till detta område?

/tacksam för svar från en nyfiken :)

• Svar på tråden efternamn om man gifter sig?! snäla hjälp
  • parvati

Hon kommer att behålla ditt efternamn för att få din nya makes efternamn måste han adoptera henne.

• Birgitta L

Svar till theres90:

Din dotter behåller självklart sitt efternamn även om du gifter dig. Hon är ju född det namnet och det ändras inte utan att du i så fall ansöker om det i så fall och den du gifter dig med vill adoptera henne (vilket i så fall ger henne rätt till arv efter den du gifter dig med). Det är ju inte din dotter som gifter sig, utan du!

• väntar4an 2010

hon behåller ditt ..

din nya behöver inte alls adoptera henne för att du ska få byta efternamn Men hennes pappa måste godkänna det om ni har delad vårdnad.
    sant att din nya måste godkänna att hon får bära hans efternamn

men du kan ju alltid behålla ditt efternamn som mellan namn och låta henne behålla ditt..

• Cecese

väntar4an 2010 skrev 2009-10-11 23:41:12 följande:

hon behåller ditt ..din nya behöver inte alls adoptera henne för att du ska få byta efternamn Men hennes pappa måste godkänna det om ni har delad vårdnad.sant att din nya måste godkänna att hon får bära hans efternamnmen du kan ju alltid behålla ditt efternamn som mellan namn och låta henne behålla ditt..
    Så är det. Det behövs inte till en adoption för att dottern ska få det nya efternamnet. Pappan måste dock godkänna det och skriva på samt att nya mannen måste godkänna att dottern får det. Skulle du haft ensamvårdnad skulle pappan inte behövt godkänna det.
Svar på tråden efternamn om man gifter sig?! snäla hjälp