• Mymemlan

Klåda över hela kroppen

Nu är jag tokless. Jag klarar verkligen inte av att vara gravid. Huvva!

Jag har varit inlagd på förlossnigen pga prematura sammandragningar 2 ggr. Varit inne för väldigt mkt förvärkar flera ggr. Konstanta sammandragningar, riktigt onda förvärkar. Inte sovit nästan nå sen vecka 33+. Är i vecka 38+1 idag. Ingen bebis än trots öppen och nästan utplånad tapp länge.

Jag brukar få torr hud på vintern, och trodde det var det tills för ett tag sen. Jag har konstant klåda, värst på benen och låren. Även magen, armarna, händerna, ansiktet ja överallt. Har smort in mig med olika fuktgivande salvor, och även salvor med kortioson som man får använda. Men det ger sig inte.

När vi var in på förlossnignen sist för allt det onda så kliade jag mig mkt på benen då barnmorskan pratade med mig, och hon frågade om jag hade klåda. Sa att jag led av torr hud utan att tänka på det. Brukar börja i januari nån gång, och då ger det med sig om jag smörjer mig regelbundet.

Huden blir knottrig, och jag kliar mig massor. Värst på nätterna. Jag blir vansinnig. Har ingen ork kvar och är trött jämt. Får höra hur blek och sjuk jag ser ut mm.

Har ni nån fakta om sånt här kliande? Jag kmr aldrig orka med en förlossning när jag aldrig får sova elr vila..

• Svar på tråden Klåda över hela kroppen
  • AnnelieTyresö

Kollat dina levervärden?

• Mymemlan

Nej, för jag har trott att det berott på att jag har torr hud. Men nu när det verkligen inte ger med sig, och jag läste om någon som hade klåda som kunde vara relaterat till graviditeten kom jag att tänka på det barnmorskan hade sagt.

• AnnelieTyresö

Ja gå å kolla levern du.
    Havendeskapsförgiftning kan tydl ge klåda oxå.

• Redbit

Det finns bra info om graviditetsklåda på www.growingpeople.se/templates/Page.aspx.
    Jag är bara i v 19 men har det redan (dock klart lindrigare än vad du verkar ha det).

Men eftersom du är så pass långt gången i graviditeten kanske det skulle vara bra att kolla levervärdena!

• Gizzz

Jag har också klåda... kanske inte lika illa som du, men ändå besvärande.
    Jättesvårt att slappna av.

Även jag har torr hud på vintern. Men förr-förra vintern var det så illa att jag sökte läkarhjälp. De kom fram till att det är en allergisk reaktion som antagligen är framkallad av stress.

Tror inte gravidklådan beror på stress. Men har man känslig hud och anlag för irritationer tror jag inte det är ovanligt att man får gravidklåda.

Försök så gott det går att vila... och lycka till!!

• Ribbanhögt

Jag har haft en sjuk klåda på mage o ben, så jag baddade med Biwelen Derma Optima och... det var skönt! slutade klia!
    Sen har de en jättebra hudlotion som gör huden skön. Använder även deras E-vitaminsalva på mina allra torraste ställen (armbågarna och mina ögonlock) De har hjälp mig iaf.
    =)

• Izzen

Jag hade rejäl klåda över särskilt benen! Var som blaffiga nässelutslag som oftast kom på nätterna...

Jag kärde hydrokortisonsalva som lindrade lite...
    Men duschade kallt och såg till att alltid vara sval och luftig.
    Inga åtsmitande kläder i täta matrial, inget täcke, bara lakan på natten osv..
    Det hjälpte lite iaf!

Kämpa på, är gosfisen här och du har glömt allt slit!! det är värt det!!

KRAM

• L0ved

Kolla upp det så att det inte är hepatos! Jag hade det och jag fattade varför det kliade så över hela kroppen så jag ringde till mvc. Och det var tur att jag ringde för det var ju hepatos. Kunde påbörja behandlingen ganska så snabbt.

♥ Angelina 080422 ♥ BF 28/4 ♥
  • Mrmyster
    Ribbanhögt skrev 2009-10-12 11:53:58 följande:
    Jag har haft en sjuk klåda på mage o ben, så jag baddade med Biwelen Derma Optima och... det var skönt! slutade klia! Sen har de en jättebra hudlotion som gör huden skön. Använder även deras E-vitaminsalva på mina allra torraste ställen (armbågarna och mina ögonlock) De har hjälp mig iaf. =)
    Jag håller med... använder också deras produkter, köper allt på nätet, biwelen.se
    Den där vätskan Derma Optima tar bort det kliande på min Psoriasis och Evitaminsalvan tar bort det torra och dåliga.
    Det var min fru som rekommenderade produkterna till mig efter underlivsbesvär som försvann helt.
  • Santosha

Kolla upp levervärdena - om det är hepatos kan man få rejäl klåda, särskilt på handflator och fotsulor. Jag hade förhöjda gallsyrahalter (d.v.s. hepatos) ett tag, men det gick som tur var tillbaks... Man kan få antihistaminer utskrivna om man har väldiga besvär och inte får sova - mig hjälpte tabletterna jättebra. Annars brukar jag smörja med babyolja från Apoteket. Den innehåller bara naturliga oljor, och känns inte speciellt oljig efter insmörjning.

• housewife79

Jag förstår dig!

Jag hade precis samma sak!

Då köpte jag Derma Optima på www.biwelen.se

Den stillar klådan på en gång.

Smörj bara med deras Hudlotion / något annat märke utan parfym efter, för Derma Optima är lätt uttorkande.

Hoppas att det funkar lika bra för dig, som det gjorde för mig!!!

• mammaihöst

Hej!

Du kan ha något som heter PUPPP. En graviditetsallergiklåda som startar i bristningar på magen och sprider sig. Jag har själv detta och det är helvetet. Det är helt ofarligt dock men asjobbigt. Kan behandlas med kortisontabletter, vilket jag får. Kontakta hudmottagning och be om hjälp!

Svar på tråden Klåda över hela kroppen