• SussBebis

    Mens efter OP!!

    Hej!

    För snart ca 6 veckor sedan opererades jag för X. Känns inte alls bra o har vart lite deppig..
    Min fråga till Er som vart i samma situation är ang mensen. Hur lång tid tog det innan ni fick er första mens?

    Har ej haft blödningar alls eller ont efter OP.

    *Orolig*

    /Susanne

  • Svar på tråden Mens efter OP!!
  • vixon

    Jag fick blödning 5 dagar efter att jag kom hem efter op, ringde ssk som sa att det var resterna av hinnsäcken och annat som kom ut från livmodern. Mens fick jag sedan 4 v efter det. Men som jag har förstått är det väldigt olika för alla. Har de kollat upp att hcg-värdet sjunkit eller vad fick du för uppföljning? Tycker du ska ringa och prata med dem och se vad du ska göra. Det finns ju en mikroskopisk risk att några celler finns kvar i buken och fortsätter växa, vilket gör att kroppen fortfarande "är gravid" och man inte får mens. Det är tydligen väldigt, väldigt ovanligt så oroa dig inte för mycket för detta. Men ring och fråga så du slipper oroa dig!

  • Mell

    Jag fick äl 17 dagar efter operationen och mens 13 dagar efter det, dvs 30 dagar efter operationen. Undrar också hur uppföljningen ser ut för dig!

  • AnnaHväxjö

    Efter mitt första X tog det exakt fyra veckor innan mensen kom. Sedan hade jag äl och blev gravid igen och ännu en gång blev det ett X. Efter den operationen tog det två veckor innan mensen kom och sedan efter den var mensen sen en vecka, jag har alltid haft mens perfekt...kan säga att jag var galet uppjagad fast att jag visste att det absolut inte kunde vara något.

    Jag har inte haft någon som helst uppföljning någon av gångerna men då tog de ju båda gångerna bort äggledaren där fostret satt i och då ska det väl inte vara några problem med hcg-värdet?

    Nu väntar vi på IVF =) är så glad att det finns så fin hjälp och att hoppet inte är ute!

  • vixon

    Jag opererades också men läkaren sa till mig att en liten risk finns för att växande celler kan finnas kvar i buken och fortsätta växa, därför kollade de mina hcg-värden 2 v efter op. Förutom det fick jag ingen kontroll.

  • SussBebis

    Tack för alla svar,

    alltså det värsta är att jag fick JÄTTE dålig respons och info från sjukhuset. Jag har inte fått någon uppföljning över huvudtaget. När läkaren satt ner hos mig för att prata när jag skulle skrivas ut, så berätta hon att jag inte skulle på återbesök, för att mina snitt va tejpade. Sedan fick hon ett samtal från förlossningen som hon va tvungen att ta.. sen kom hon tillbaka efter några minuter.. Då va hon stressad osv.. Då fråga hon hur jag j0bba, vad jag hade för tider, arbetsuppgifter osv. Jag svara på det o fick svar att jag blir sjukskriven två veckor, så skulle hon gå o skriva ut det o komma tillbaka.. Innan hon går så vräker hon dessutom ur sig att jag kanske aldrig kan få barn. De hade kollat min vänstra äggledare, den va frisk men min tarm ligger o trycker ihop äggledare o äggstock, så chansen va liten att den funka. Men hon ville inte lova något. Sedan kom hon aldrig tillbaka, utan en sköterska kom o skicka hem mig o gav mig sjukskrivningspapper.. Fick ingen mer info, inga värktabletter (va typ hög på morfin när jag lämna sjukhuset!!!) inte heller någon info om såren osv..
    Har läst på nätet om någon som fått sin första mens efter 11 veckor! Men tycker det låter extremt!!

    För kroppen "får väl" fortfarande mens, även om man inte har äggledare (samt en kanske icke fungerande eller?)

    Kram

  • vixon

    Men fy f*n vilken behandling Susanne! Jag kände mig också väldigt "misshandlad", dock inte av läkaren men av övrig personal. Var helt förstörd då jag kom hem, och det håller i sig än.

    Ring avdelningen imorgon - och stå på dig! Jag ringde efter att jag hämtat mig lite mentalt och ställde de frågar jag hade. Man känner sig jobbig och ivägen, men det är deras förbaskade jobb att ta hand patienter och informera om det patienter vill veta. Till mig sa de att det var viktigt att hcg gick ner mycket inom två veckor eftersom det annars skulle finnas stor misstanke att växande rester finns kvar i buken.

    Nu är det säkert inte så för dig - men ring för guds skull imorgon och se till att få svar på alla frågor. Det är för jävligt att det går till så här. Självklart vill du också veta hur du ska gå vidare om du vill ha barn - det borde de ju räkna ut själva.

    Kram!

  • SussBebis

    Det tycker jag med!
    Tror du att man kan ringa till gyn mottagningen på sjukhuset? För det va där jag gick o gjorde alla mina kontroller.. men när jag blev inlagd så vart det fullt på gyn avdelningen så jag hamna på ortopeden, gaahh ortopeden (!!) Det som va värst med att hamna där, va att så fort jag fråga någonting, typ ska det kännas så här bla bla bla.. Fick jag bara svaret "aa alltså du e ju inte vår vanliga patient"
    Därför tror jag inte dom kan hjälpa mig så mycket. Jädra sjukvård.

    Vixon, hur har det gått senare för dig? När opererades du? Lyckats med någon barnverkstad än?

    Kram

  • vixon

    Jag skulle nog ringa gyn för de kan kolla journalen och förklara för dig, de har ju mer vetskap om X. De hänvisar ju vidare sen om inte annat. Jag ringde gyn i staden där jag bodde trots att jag opererades i grannstaden, och de gjorde så att de kollade journalen och förklarade jättefint.

    Jag opererades 30 juli. Vi hade försökt få barn i 4 år och trodde inte vi kunde få barn. Så det var en total lycka i 1,5 vecka innan jag kände att något var fel och krävde en undersökning. Jag var i chock efteråt, kroppen hämtade sig på några veckor, började jobba 3 veckor senare - jobbade nästan 4 veckor innan jag gick in i väggen på grund av psykisk stress så jag är fortfarande sjukskriven nu. Jag är snart 40 och ser inget hopp till att lyckas bli gravid igen och ivf/adoption är tyvärr inte aktuellt på grund av hälsoskäl. Så det är tufft.

    Kolla gärna i alla andra utomkvedstrådar så får du mycket information där. De trådarna hjälpte mig igenom den svåra tiden.

    Hur mår du? Hur ser din situation ut?

  • SussBebis

    Jag ringde gyn idag. De sa att mensen skulle komma efter 6-7 veckor. Imorn är det 6 veckor sedan OP, hon tyckte dock att det va konstigt att jag inte alls haft någon blödning efter OP. Då detta tydligen händer de flesta.

    Jag frågade också vad som menas med att min tarm trycker ihop min friska äggledare. Fick till svar att min tarm satt fast på bukväggen som gjorde att den tryckte ihop äggledaren, men de ska ha tagit bort ett annex (?!?) där, så enligt henne ska den funka som vanligt. Vilket läkaren aldrig informera mig, hon sa bara att jag aldrig kan få barn. Jag va så arg idag, fy fy.

    De ville iaf att jag ska ta ett gravtest på torsdag, och ringa dom om det visar positivt. Då måste de kolla upp det, annars är det bara o invänta sin mens.

    Min situation..
    Är 23 år. Försökt få barn sedan mars, men har hela tiden räknat fel på min ägglossning. Så andra riktiga månaden blev jag gravid, men det slutade inte så bra tyvärr :( Hade aldrig ont under mitt X, utan fick blödning och tjatade mig till ett VUL, där de ej hitta något. Anledningen till att dom misstänkte va pga mitt HCG. Samma dag som jag lades in hittade de fostret, via VUL. Då hade jag gått på utredning under ca 3½ vecka och försökt hitta det.
    Har inga barn sedan innan, får se vart detta leder :(

    Kram

  • vixon
    SusanneÖst skrev 2009-10-13 16:52:23 följande:
    Jag ringde gyn idag. De sa att mensen skulle komma efter 6-7 veckor. Imorn är det 6 veckor sedan OP, hon tyckte dock att det va konstigt att jag inte alls haft någon blödning efter OP. Då detta tydligen händer de flesta. Jag frågade också vad som menas med att min tarm trycker ihop min friska äggledare. Fick till svar att min tarm satt fast på bukväggen som gjorde att den tryckte ihop äggledaren, men de ska ha tagit bort ett annex (?!?) där, så enligt henne ska den funka som vanligt. Vilket läkaren aldrig informera mig, hon sa bara att jag aldrig kan få barn. Jag va så arg idag, fy fy. De ville iaf att jag ska ta ett gravtest på torsdag, och ringa dom om det visar positivt. Då måste de kolla upp det, annars är det bara o invänta sin mens. Min situation.. Är 23 år. Försökt få barn sedan mars, men har hela tiden räknat fel på min ägglossning. Så andra riktiga månaden blev jag gravid, men det slutade inte så bra tyvärr :( Hade aldrig ont under mitt X, utan fick blödning och tjatade mig till ett VUL, där de ej hitta något. Anledningen till att dom misstänkte va pga mitt HCG. Samma dag som jag lades in hittade de fostret, via VUL. Då hade jag gått på utredning under ca 3½ vecka och försökt hitta det. Har inga barn sedan innan, får se vart detta leder :( Kram
    Om man kollar trådarna här finns de som jag som fick en blödning efter op då resterna stöts ut, men också de som inte får det. Bra att de ändå kollar upp dig lite nu med gravtest. Det ser säkert ok ut och det är ju bättre att få veta. Skönt också att de opererat så att inte äggledaren är klämd, men för djävligt att de inte informerade dig om det. Förstår att du är arg.

    Kolla i trådarna här så ser du att det är många som fått barn efter x. Känner du dig orolig så tycker jag du ska prata med gyn igen och be att få komma och prata med dig om det och ställa de frågorna du har.

    Lycka till i framtiden!
Svar på tråden Mens efter OP!!