Jag bor i Östersund och har så gjort i snart 10 år, innan dess bodde jag 5 mil utanför staden.
Tyvärr upplever jag det ganska svårt att få tag i hyreslägenheter, det är långa köer.. ett område där det dock är relativt lätt att få tag i en lägenhet är Torvalla, men detta ligger ca 6 km utanför Östersund och har ett (orättvist) dåligt rykte om sig.
Nedre Torvalla (Fjällmon) är dock väldigt barnvänligt. (Här bor vi!
....)
Östersundsbostäder hyr ut lägenheter här.
Andra områden jag skulle tipsa om är naturligtvis vackra Frösön, tror tyvärr att det är svårt med lägenheter där..
Dit är det bara en bro över (ca 1-2 km från Östersund centrum till Frösön). Östersundsbostäder hyr ut lägenheter på Frösöns baksida men som sagt, populärt område och toook-långa köer..
Lugnvik är ett jättefint område som tyvärr också har ett lite orättvist rykte om sig. Jag har bott där och kanontrivdes! Bra för barnfamiljer men tyvärr lite svårt att få tag i lägenhet där eftersom jag tror att det nästan enbart är bostadsrätter och villor. Ligger iaf ca 3 km utanför centrum och med en jättefin cykelväg dit!
Körfältet är ett område jag också har bott i, ligger ca 2-3 km ovanför centrum. Vi trivdes dock inte så jättebra där, men det var å andra sidan 5 år sedan vi bodde där. Östersundsbostäder hyr ut lägenheter där. Positivt där är att det ligger ett stort köpcentrum med bla Coop, Elgiganten, Systemet, Rusta, Lindex, Onoff och Skopunkten alldeles bredvid.
Ex på hyresrättföreningar som hyr ut lägenheter är
Östersundsbostäder, Storsjö Förvaltning, Storsjöhus, Norrvidden.
Ja det var litegrann, ös på bara om du har fler frågor!