• Tika86

Flytta till Östersund

Hej, min sambo kanske kan få jobb i Östersund, men jag vill då kolla om det finns någon som bor där eller har besökt staden, hur ni tycker att den är?
    Jag har aldrig själv varit där, men tycker det ser vackert ut och tycker det är roligt att det är nära fjällen så man kan fjällvandra :)

Någon som känner till ett bra barnområde (vi ska hyra), där man har cykelavstånd till allt, då jag inte har körkort.

Tack för svar! :)

• Svar på tråden Flytta till Östersund
  • Hallonmopeden

Jag pluggade i Östersund i 3,5 år och fullkomligt älskade staden!! Lagom stor, härlig närhet till vatten och natur, mysiga människor. Kan tyvärr inte tipsa om område att bo i, jag bodde ju i studenbostad centralt....

• LyckligaFruN

Jag bor i Östersund och har så gjort i snart 10 år, innan dess bodde jag 5 mil utanför staden.
    Tyvärr upplever jag det ganska svårt att få tag i hyreslägenheter, det är långa köer.. ett område där det dock är relativt lätt att få tag i en lägenhet är Torvalla, men detta ligger ca 6 km utanför Östersund och har ett (orättvist) dåligt rykte om sig.
    Nedre Torvalla (Fjällmon) är dock väldigt barnvänligt. (Här bor vi! ....)
    Östersundsbostäder hyr ut lägenheter här.

Andra områden jag skulle tipsa om är naturligtvis vackra Frösön, tror tyvärr att det är svårt med lägenheter där..
    Dit är det bara en bro över (ca 1-2 km från Östersund centrum till Frösön). Östersundsbostäder hyr ut lägenheter på Frösöns baksida men som sagt, populärt område och toook-långa köer..

Lugnvik är ett jättefint område som tyvärr också har ett lite orättvist rykte om sig. Jag har bott där och kanontrivdes! Bra för barnfamiljer men tyvärr lite svårt att få tag i lägenhet där eftersom jag tror att det nästan enbart är bostadsrätter och villor. Ligger iaf ca 3 km utanför centrum och med en jättefin cykelväg dit!

Körfältet är ett område jag också har bott i, ligger ca 2-3 km ovanför centrum. Vi trivdes dock inte så jättebra där, men det var å andra sidan 5 år sedan vi bodde där. Östersundsbostäder hyr ut lägenheter där. Positivt där är att det ligger ett stort köpcentrum med bla Coop, Elgiganten, Systemet, Rusta, Lindex, Onoff och Skopunkten alldeles bredvid.

Ex på hyresrättföreningar som hyr ut lägenheter är
    Östersundsbostäder, Storsjö Förvaltning, Storsjöhus, Norrvidden.

Ja det var litegrann, ös på bara om du har fler frågor!

• Tika86

Tack så mycket för bra svar!

Får kolla in de områden du rekommenderade, så kanske det dyker upp fler frågor då :)

Är riktigt sugen på att flytta dit iaf, så hoppas det finns jobb för sambon där :)

• Kontra

Hej här har du en till Östersundare!
    LyckligaFrun har tagit upp de flesta ställen här omkring, det är väldigt bra med bussförbindelse från de ställena. Norrvidden vet jag inte om de finns kvar, tror att Akelius köpte upp dem. Sen vet jag många som har fått lägenhet genom att lägga ut annons på blocket. Andra områden är ju Odensala, oxå mycket barnvänligt och Solliden, mycket centralt men ändå mycket natur runt om.

Hoppas att ni flyttar hit och att ni kommer att trivas!!

• Tika86

Tack för infon, Kontra :)
    Ja, hoppas också få flytta dit, men får nog vänta tills nästa år iaf - inte för att det är så långt till nyåret, visserligen ;)

• Kontra

Nej nu är det verkligen inte långt kvar, här har vi redan fått snö(fast den ligger så klart inte kvar) . Vart bor ni nu?

• Tika86

Har bott i Linköping ett par år nu. Det skojiga är att jag flyttade hit från Dalarna för att studera kulturvetenskap, men trivdes inte på skolan, så pluggar nu distans - en kurs som hålls i just Dalarna :P

Kände därför (både jag och sambon) att vi ville högre upp i landet igen, men tyvärr finns inga jobb att få i Falun där vi skulle vilja bo annars, och så snubblade vi över Östersund istället, där det finns en liten chans till jobb inom den närmaste framtiden iaf :)

• Blommiga tjejen

det är dåligt med jobb om man inte har egna kontakter då vill säga eftersom att alla jobb går via folk man känner i stort sett:(

det är mycket alkoholister i stadskärnan därav inga bänkar att sitta på någonstans.

Det är svårt att få en lägenhet kötid runt 2 år på östersundsbostäder.

folk är allmänt tystlåtna och småpratar oftast inte när man väntar på bussar och dylikt,

positivt är den vackra miljön frisk luft och att dom äntligen börjar bygga fler affärer.

• goabarn77

Har pluggat i östersund och bott där några år. Det är en otroligt vacker och mysig stad, trevligt folk. Men negativt är att det blåser så jäkla mycket. Är det 20 minusgrader och blåser är det inte skönt. Av den anledningen skulle jag aldrig välja att bo där. Men otroligt mysigt på vintern med isbarer m.m. på sjön, julmarknad med renslädar osv.

Svar på tråden Flytta till Östersund