• namn

Hur länge får man flyga och hur mår man i v. 20-26?

Jag har precis fått ett positivt grav.test och är väldigt glad för det.
    Men nu sitter jag och planerar framåt. Vi vill gärna åka till Nya Zealand i oktober och vara borta i en månad. Då kommer jag, om allt går bra, vara i v. 23-v.27. Jag inser att det verkar vara lite väl optimistiskt att tro att vi kan resa som vanligt då men är det överhuvudtaget möjligt att åka? Får man flyga i de veckorna? och hur mår man? Hur mycket orkar man?

Jag inser att det är väldigt olika för olika kvinnor, är därför tacksam för så många svar som möjligt.

Tack på förhand/N

• Svar på tråden Hur länge får man flyga och hur mår man i v. 20-26?
  • sanne

Kolla med flygbolaget vad som gäller med läkarintyg. Jag ska flyga till spanien när jag är i v34 och SAS har fram till v36 utan läkarintyg så jag hinner precis.
    Eftersom du ska flyga långt så ha bekväma kläder och stödstrumpor. Stödstrumpor är nästan ett måste! Jag flög till Gran Canaria i v.16 utan stödstrumpor och hade vader som en elefant vid landning.
    Drick mycket vatten och försök att gå fram o tillbaka lite varje timma.
    Lycka till med resan.

• Shandra

Jag flög under min första graviditet. Var då i vecka 17. Jag var tvungen att ha intyg från läkare att min graviditet var normal. Sen vad man ska tänka på är att dom flesta försäkringar inte täcker om man är gravid. Jag ringde runt till alla försäkringsbolag och skaffade olika försäkringar. Det var olika för flygning och på plats så att säga. Jag är inte riktigt säker vart gränsen går men jag tror det är v. 27. Jag ville själv flyga denna gången också och det verkar var lika som då.
    Lycka till!

• Lotta73

Du får flyga, men var noga med att kolla med flygbolaget. Efter en viss vecka måste man kunna visa upp ett intyg. Dock kan det nog bli jobbigt med ett så långt flyg mest på grund av att du sitter stilla så länge och den ökade risken för blodpropp som föreligger. Stödstrumpor är nästan ett måste och man bör resa sig och gå i planet någon gång per timme. Viktigt är också att dricka mycket vatten. Ett personligt tips är att inte dricka något med kolsyra eftersom bubblorna expanderar i luften och tar mer plats i magen vilket gör att man blir ännu mer gasig i magen. Vilket man kanske ändå har problem med under dessa veckor i graviditeten.

• Annan

Har precis kommit hem från en veckas semester på Sicilien och har precis gått in i v 29. Det som är begränsande är sjukförsäkringen som verkar i de flesta bolag gälla tom v 28. För min del var det inga problem varken med flygning eller semester men det är ju inte så lång flygresa (ca 3.5 h) så det blir ju lite skillnad att flyga så långt!

• namn

Hur mycket orkar man under de veckorna i graviditeten? Vill gärna hinna uppleva så mycket som möjligt av landet och undrar vad man kan göra. Har väl räknat bort klättring och bergsbestigning men hur går det med rafting? och allt annat man kan tänkas hitta på?

• maja72

Ja åker till grekland i v 20 och jag har inte hört något om de flyg bolaget hade inget i mot det se till att vara riktigt frsäkrad bara.....

• fluff

Jag flög till New York i v.25 och hem i v.26 och det gick bra förutom att det var lite svårt att sitta skönt... Så jag gick runt runt och stretchade och hade mig ganska mycket. Och krävde en massa vatten! Men som sagt, inga större problem och precis som övirga här har sagt skiljer sig reglerna något mellan olika flygbolag och även försäkringsbolag. De flesta hemförsäkringar täcker in reseförsäkring fram till v.28 efter det kan man teckna en specialförsäkring. Intyg om själva graviditeten får du på mvc.
    Lycka till!

• Vanna

Hej!

Vanligtvis brukar många må ganska bra i de veckorna. Det gjorde jag egentligen, förutom att jag under v. 18-23 hade väldigt ont i ligament och rygg, så att jag inte kunde gå långa sträckor. Långa vandringar KAN därför vara jobbiga. (Vi var på en helgresa i de veckorna, och första dagen gick jag runt i ca. 1 timme på en rundvandring i långsam takt, och efter det kunde jag inte gå mer än 50 meter på hela helgen, jag hade så ont. Men jag är kanske ett undantag?) Annars var jag som sagt rätt pigg då, inget direkt illamående eller andra krämpor. Se till att du har möjlighet till pauser då och då! Jag hade heller inga problem med att åka bil/tåg/flyg etc, bara jag fick resa på mig ibland och hålla benen högt. Du kanske inte måste se hela landet till fots? Vad gäller rafting, så är det nog upp till dig. Jag hade kanske orkat, men inte vågat...

Lycka till!

• Helle04

Hej!

Jag tycker att det låter som en lång och ansträngande resa redan utan att vara gravid. Har flugit till Bali ett antal gånger och det är jobbigt trots stödstrumpor, vatten och vandringar i planet.

Har likanande funderingar eftersom jag funderar på att åka till Chicago i v 24...det är jättesvårt att bestämma om det är en god idé eller inte. Det är ju tråkigt om man blir liggandes på ett hotellrum istället för att uppleva saker. Min syster avråder mig eftersom hon drabbades av ryggproblem i den delen av graviditeten. Kanske är det bättre att fundera på ngt rolig resa med det kommande barnet istället?

• mamy

Är tyvärr svårt att svara på eftersom varje graviditet verkar vara så himla olika. Kan ju tala för mig själv och säga att jag flög ett par gånger i början av min grav. och inte märkte någon som helst skillnad. Är nu i v.23 och mår precis som vanligt, dvs har varken ont eller blir tröttare än innan graviditeten. Måste även flyga fram och tillbaka till Asien väldigt sent i graviditeten, men jag förutsätter att det ska gå bra. M a o kommer det bero på hur din graviditet hur mycket du kommer att orka, men om du får det som mig så kommer du inte få några problem! Lycka till!

• Skärgårdstösen

Vi flyger till New York snart, på bröllopsresa, är då i vecka 20.

Jag mår nu i vecka 18 bra och hoppas att det håller i sig för ligga på hotellrummet vill man ju inte

Jag ska skaffa stödstrumpor inför flygresan och så blir det att promenera och dricka mycket vatten på planet. Ska skaffa grav. försäkring också.

• Pyff

Det är inga problem att flyga tom v.28 oftast, efter den veckan gäller oftast inte din försäkring. Sen är det naturligtvis olika med olika flygbolag - kolla direkt med dem.
    Jag var i Florida för några veckor sen, var då i vecka 21-23 och det gick hur bra som helst, mådde prima hela tiden, men det är ju olika från person till person. Sen är det ju skittråkigt att flyga långt, men det är det ju oavsett om man är gravid eller inte.......

• Vanna

Hej igen!

Apropå flygresan: man riskerar ju att få blodpropp vid långa flygresor, och är man gravid så är risken högre. Fråga därför din bm hur du kan förebygga det (förutom att röra dig och ha stödstrumpor etc.) När man inte är gravid så brukar ett vanligt tips vara att man kan ta en halv barnalbyl, för det är blodförtunnande. Det kanske finns något liknande tips för gravida? (Tror inte man får äta albyl. Eller?)

• annamy

Hejsan,
    vad skönt det låter att åka iväg till Australien, det är en drömresa för mig.

Ett litet tips till dig, du kan ju lägga in frågan i ett forum där tjejerna är i just vecka 23-27, (alltså en septembergrupp) på tex föräldranätet. De kan ju svara på hur de mår idag och om de skulle kunna tänka sig att åka utomlands. Själv är jag i vecka 30 och kan inte tänka mig att åka ens till grannkommunen. Men jag har å andra sidan rätt ont i fötterna, har kramp i vaderna och är väldigt trött.

Just vecka 20-24 så mådde jag väldigt bra. Jag var i Alperna och åkte skidor i vecka 21.
    Men sen i vecka 26-27 ökade jag plötsligt rätt så mycket i vikt och jag fick lite problem med foglossning osv. Så precis som alla andra påpekat, det är ju olika från person till person.

Lycka till, meddela gärna hur det går och vad du bestämmer dig för.
    Vad gäller försäkring så gäller den till vecka 28 (åtminstone enligt mitt försäkringsbolag).

kram
    Annamy

• Anna B

Jag har inte så mycket att tillägga om varken flygresor eller försäkringar, men ett tips till flygningen är nässpray! Jag blev jättetäppt på en 4-timmars flygning och fick en fruktansvärd sprängande huvudvärk, näsan rann, mm. Ta gärna med en egen vattenflaska och näsdukar. Jag håller med om att inte dricka kolsyrat. Det fick mig faktiskt att kräkas på flyget-inte så trevligt på ett flygplan med matvagn i vägen (och den kommer du inte förbi i de veckorna!).

Svar på tråden Hur länge får man flyga och hur mår man i v. 20-26?