• CJK

Broströmsgården, Backa Bällskär, Stegen? Någon med barn där?

Hej!
    Vår son ska börja på "vanlig" förskola om en vecka och det känns inte alls bra. Han ska börja på en liten avdelning, i dagsläget med 9 barn och 3 fröknar varav en av dessa ska vara tilldelad vår pojke. Ingen har erfarenhet av barn med funktionshinder. Det känns inte alls bra, jag vill egentligen att han ska gå på specialförskola.

Vår son är nu 21 månader, blind och helt i sin egen värld och så har han epilepsi som är svår. Han kryper inte ännu men förflyttar sig delvis, dock omedvetet. Han visar inga reaktioner på omvärlden, håller inte i föremål, bryr sig inte om leksaker eller yttre stimuli men är nöjd och glad i sin värld. Han lägger sig ned, sätter sig upp och suger på tummen. Han ler ofta förnöjt men vi vet inte riktigt åt vad. Han visar inga tecken på att förstå vilka vi är och han gör ingen som helst skillnad på människor utan gosar in sig med vem som helst. Kroppskontakt gillar han.

Jag undrar nu om någon finns här som har barn på någon av Göteborgs specialförskolor? Vad har era barn för bekymmer och hur har ni resonerat kring förskolor?

• Svar på tråden Broströmsgården, Backa Bällskär, Stegen? Någon med barn där?
  • Mamma till tre kottar

Jag tycker det låter jättebra, varför vill du placera honom i en segregerad miljö?

• klamaj

Hej tjejen. Länge sen nu....har tänkt på det en hel del.

Du vet ju att L går på knasdagis. Våra söner har ju en del liknande problematik och om jag får råda så ska du nog överväga att få in lillkillen på specialdagis. Dom har erfarenhet, kompetens, det är på L.s dagis åtminstone en personal på varje barn. På L:s dagis går nu fem barn och jag lämnar med varm hand över honom dit fyra dagar i veckan á sex timmar. Då epilepsi kan vara ganska otäckt och slå till lite när som, och då faktiskt andra barn med detta funnits/finns på L:s dagis är dom ju imnte helt främmande för detta. Dock kan L:s anfall vara av den mer subtila arten och ibland kanske det bara är jag som kan skönja om han har "sprak i huvudet".

Hur är det, finns det ont om knasdagis där ni bor?? Han kanske kan få rätt till skjuts? Som en parentes kan jag nämna att jag vet en familj vars barn som bor i vår kommun har skjuts till Göteborg varje dag då det inte finns kompetensen för det handikappet han har här.

Om du vill eller har tid/orkar, hör gärna av dej, om du har kvar mitt nummer!
    Kramar från oss!!

(egentligen inte svar på din fråga, men om jag får vara beskäftig så råder jag dej till knasdagis)

• Puff 2008

CJK - sitter i precis samma sits. Skall precis börja söka för Myran och vanlig förskola finns inte med på kartan.
    Myran har mkt svår ep, balanserar inte huvudet, ser inte, greppar inte, ger ingen kontakt, sitter inte, kryper inte, leker inte etc etc etc. Blir skitdålig om hon får en infektion och får fler anfall om hon är i en stökig miljö. Alltså inget vanligt dagis för oss tack.
    Förstår dig så väl att du inte vill ha vanligt dagis. Jag ser det inte som en segregerad miljö, jag ser det som det enda möjliga alternativ vi har. Det är orättvist mot min dotter att sätta henne på ett vanligt dagis. Hade jag trott att det fanns en möjlighet att hon utvecklades mer/bättre av friska barn, ja då hade jag övervägt vanligt dagis. Men hon är långt därifrån ännu.
    Funderar kring precis som du Stegen, Bällskär eller Broströms för det är väl de alternativ vi har i gbg.
    Skall besöka Bällskär med hab framöver och titta hur de har det.
    Inboxar dig förresten..

Svar på tråden Broströmsgården, Backa Bällskär, Stegen? Någon med barn där?