• Anonym (förvirrad;))

Hur många veckor mellan mens? dum fråga, jag vet!

Alltså det här är väl en jätte dum fråga men jag har aldrig räknat ut veckorna mellan mens.. Räknar man med mens-veckan som en vecka eller börjar man räkna från den dagen mensen tog slut? Jag undrar för jag tror jag är "sen", men vet ju inte riktigt hur man räknar.. 4 veckor mellan mens eller?

• Svar på tråden Hur många veckor mellan mens? dum fråga, jag vet!
  • Aint Your Fairytale

Man räknar alltid från sista mensens första dag... Och sen kan man ju ha olika menscykler så det är tyvärr svårt att veta för dig...

• Cecese

Som det står i inlägg 1 så är den dagen man får men dag 1 och sista dagen i cykeln blir då dagen innan man får mens igen. Det är dock omöjligt att säga om du är sen eller inte utan att veta hur lång menscykel just du har.

• Anonym (förvirrad;))

Jag har mens i 7 dagar, nästan varje gång. Min första dag i min sista mens var 9 september... Konstigt att jag inte har lärt mig det här tidigare;)

• Aint Your Fairytale

Men hur länge kan det i snitt dröja tills nästa mens?!

4v, 4½ v, 5v, o.s.v.?! DET borde du iaf veta...

Anonym (förvirrad;)) skrev 2009-10-12 09:46:45 följande:

Jag har mens i 7 dagar, nästan varje gång. Min första dag i min sista mens var 9 september... Konstigt att jag inte har lärt mig det här tidigare;)
  • Aint Your Fairytale

Säg att du har en menscykel på 4v, då borde din mens kommit nu. Men som sagt, det beror ju helt på hur långa menscykler du har...

Själv har jag VÄLDIGT oregelbundna... Så det kan gå allt från 4½ v till 8v, ibland längre om det vill sig illa.

• Anonym (förvirrad;))
    GossipGirl skrev 2009-10-12 09:48:21 följande:
    Men hur länge kan det i snitt dröja tills nästa mens?!4v, 4½ v, 5v, o.s.v.?! DET borde du iaf veta... Anonym (förvirrad;)) skrev 2009-10-12 09:46:45 följande:
    Jo det vet jag=) men undrar bara om det är fyra veckor från det att jag fick mens sist eller om det är fyra veckor efter det att mensen är slut..
  • Aint Your Fairytale

Då räknar du ju 4 v från förra mensens första dag...

Så om du har exakt 28 dagar så skulle din mens ha kommit den 7/10.

• Anonym (förvirrad;))
    GossipGirl skrev 2009-10-12 09:57:29 följande:
    [citat]
    Då räknar du ju 4 v från förra mensens första dag... Så om du har exakt 28 dagar så skulle din mens ha kommit den 7/10.
    [/citat

Okej, tack så mycket för hjälpen! Tur att man kan får hjälp, hehe ;)
  • Aint Your Fairytale

Så lite så...

Hoppas du är klokare nu och kan det där med hur man räknar.

En kompis till mig har också tydligen varit helt clueless då jag nyligen fick reda på att hon alltid räknar från sista mensens sista dag... Och det blir ju fel, hehe.

Svar på tråden Hur många veckor mellan mens? dum fråga, jag vet!