• mullegirl

Utekläder på förskolan

Tycker att det är lite svårt med kläder för förskolan den här årstiden. Idag var det 2 grader när vi gick iväg på morgonen men temperaturen kommer väl stiga lite (vi bor i Göteborg). Har så svårt att veta vad jag ska sätta på lilltjejen för utelek. Är det bästa typ sköna mjuka kläder och sen överdragsbyxor? Hjälp ni som är mer erfarna...

• Svar på tråden Utekläder på förskolan
  • ÖNadja

Hos oss är de lite kallare nu, 5 minus så ja har börjat använda vinteroverallen.

Men medans de fortfarande va nån plusgrad omkring 0-5 grader så fick sonen ( 2 år) fara i innekläder, fleeceställ och vår/höst overall. Är det sen varmare på em så är de ju bara att skippa fleecekläderna. =)
    Till de hade han ullvantar, fodrade stövlar å mössa. skickade även med fodrade galonvantar om det skulle behövas.

• NiWa

Är inte alls erfaren... Men vår kille har idag:
    Fodrade gummistövlar
    Mjukisbyxor + överdrags
    Långärmad tröja + fleecefodrad gummijacka
    Tjockare stickade tumvantar
    Mössa

Prins Liam kom till oss 15/1 -08. Han är vårt underbara mirakel!
  • SchumiFerrari

Idag har sonen:
    Gympaskor
    Fodrade jeans
    Långärmad tshirt
    Fleecejacka
    Tunnare jacka
    Mössa
    tunna stickade vantar

är väl typ som i Göteborg med temperatur

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • LillaStora

Jag som själv arbetar på förskolan kan säga att det verkligen är bättre med för mycket kläder på förskolan än för lite. Nu räcker det oftast med ett par tunnare överdragsbyxor, det är mer för att hålla fukt borta än för att värma.
    Sen är det ofta bra med olika lager. En tunnare jacka och en fleece är bättre än en tjock jacka som blir alldeles för varmt på em.
    Precis som i ovanstående inlägg rekommenaderar jag vantar och mössa. Det är det som behövs mest när vädret är som nu..

• sasan

min pojk 2,5 år hade imorse (3+ grader)

mjukisbyxor
    långärmad bomullströja
    strumpor

fleecefodrat regnställ
    ofodrade kängor!
    Mössa bomull
    fleecefodrade gummivantar

Måste inköpa ett par fodrade gummistövlar!

Tycker det är skitsvårt med kläder, men fsk min son går på är mkt ute i skogen så fodrade gummikläder tycker jag verkar bra, bara stövlarna som fattas. Han har vanliga gummistövlar han kan ha med extrasockar i så länge.
    Sen när det blir kallare blir det vinteroverall.

• 4 prinsar

idag har vi 3 plus grader i värmland och mina söner har:
    mjukisbyxor
    långärmade tröjor
    fleece-jacka
    överdragsbyxor
    höst jacka, tunn
    fingervantar+tunn mössa
    fodrade kängor

Liam,Elliot o Mio,älskar er
  • SchumiFerrari

Jag kommer inte köpa höstkängor till min son. Han får ha gympaskor och gummistövlar med tjocka sockor i. Jag har inga höstkänger och klara mig bra. Sonen är ju dessutom inte still när han är ute.. Jag har inte ens höstkänger när jag jobbar (jobbar på fsk men är mammaledig nu)

• Petra 1972
    SchumiFerrari skrev 2009-10-12 09:37:43 följande:
    Jag kommer inte köpa höstkängor till min son. Han får ha gympaskor och gummistövlar med tjocka sockor i. Jag har inga höstkänger och klara mig bra. Sonen är ju dessutom inte still när han är ute.. Jag har inte ens höstkänger när jag jobbar (jobbar på fsk men är mammaledig nu)
    Vi ska inte heller ha höstkängor utan fodrade gummistövlar eller gympaskor, sedan vinterkängor som redan är inhandlade *stolt*

Jag tycker det är bra med vindtäta mössor och vantar och fuskpolo. Annars tror jag som många ovan att lager på lager är bäst.
  • SchumiFerrari
    Petra 1972 skrev 2009-10-12 09:53:23 följande:
    Vi ska inte heller ha höstkängor utan fodrade gummistövlar eller gympaskor, sedan vinterkängor som redan är inhandlade *stolt*Jag tycker det är bra med vindtäta mössor och vantar och fuskpolo. Annars tror jag som många ovan att lager på lager är bäst.
    Lager på lager är bäst.
  • piggen

Idag hade han med sig allt i ytterklädsväg.
    Vi åkte bil dit så han hade tunt fodrad jacka på sig och fodrade gummistövlar. Sen hade jag med vinteroverall och vinterskor och fodrade regnbyxor. Sedan innan hängde det ofodrat regnställ, flecceunderställ, tunn jacka, ofodrade överdragsbyxor och gympaskor så han var (lite väl) förberedd.

Vi hade 2+ på morgonen och det skulle bli max 5+ och ev blåst och/eller regn. Råkallt brr.

• LHUF

idag hade dottern runt 3 grader och småregnigt.

body och en tunnare tunika
    mjuka tights
    ullstrumpor.
    tunna fleecebyxor från hm
    överdragsbyxor 
    vind fleece och skaljacka
    fodrade gummistövlar
    mössa, halsduk och regnvantar.
    Tilde 080319
  • marienna

Jag har fleecefodrat regnställ, vanligt regnställ, fleeceset, munkjacka, mössa / vantar kvar på dagis samt varmfodrade stövlar / vanliga stövlat åt dottern kvar på dagis nu. Så får fskpersonalen klä efter väderlek. Hon har velourbyxor / mjukisbyxor & långärmad t-shirt på & en jacka på dit & gympaskor. Sen blir det vinteroverall & vinterkängor dit, men det får bli minusgrader först

Tar ni alltid dit & hem ytterkläderna varje dag?

• ÖNadja
    marienna skrev 2009-10-12 21:36:06 följande:
    Jag har fleecefodrat regnställ, vanligt regnställ, fleeceset, munkjacka, mössa / vantar kvar på dagis samt varmfodrade stövlar / vanliga stövlat åt dottern kvar på dagis nu. Så får fskpersonalen klä efter väderlek. Hon har velourbyxor / mjukisbyxor & långärmad t-shirt på & en jacka på dit & gympaskor. Sen blir det vinteroverall & vinterkängor dit, men det får bli minusgrader först Tar ni alltid dit & hem ytterkläderna varje dag?
    Ja tar alltid dit & hem kläderna. Sonen far ju dit med sina kläder så varför skulle han inte få använda dom där? Sen har vi reserv ytterkläder som alltid ligger där. =)
  • Tinnys

På dagis har vi
    fodrade regnkläder
    vanliga regnkläder
    vindfleece
    skaljacka
    skalbyxor
    mössa
    vantar i olika tjocklekar
    gympaskor
    fodrade gummistövlar

Så får dagis personalen klä efter väder är ju olika på fm och em. Men vinterkläder har vi inte tagit dit ännu, det är ju ännu plusgrader, inte många men endå.

• LHUF
    Jag har fleecefodrat regnställ, vanligt regnställ, fleeceset, munkjacka, mössa / vantar kvar på dagis samt varmfodrade stövlar / vanliga stövlat åt dottern kvar på dagis nu. Så får fskpersonalen klä efter väderlek. Hon har velourbyxor / mjukisbyxor & långärmad t-shirt på & en jacka på dit & gympaskor. Sen blir det vinteroverall & vinterkängor dit, men det får bli minusgrader först Tar ni alltid dit & hem ytterkläderna varje dag?
    dom är alltid ute på em så hon har såklart kläderna på när vi går hem. Vi lekes ju efter förskolan också ute så hon behöver dom hemma också.
    Men ni måste ha mkt plats på era förskolor som kan ha så mkt kläder hängande där.  vi har en krok och en låda till strumpor, byxor och tröja
    Tilde 080319
  • SchumiFerrari
    Jag har fleecefodrat regnställ, vanligt regnställ, fleeceset, munkjacka, mössa / vantar kvar på dagis samt varmfodrade stövlar / vanliga stövlat åt dottern kvar på dagis nu. Så får fskpersonalen klä efter väderlek. Hon har velourbyxor / mjukisbyxor & långärmad t-shirt på & en jacka på dit & gympaskor. Sen blir det vinteroverall & vinterkängor dit, men det får bli minusgrader förstTar ni alltid dit & hem ytterkläderna varje dag?
    Jag har ungefär samma antal kläder som du.. Byter om på sonen innan vi åker hem. Vet att annars så glömmer jag överdragskläderna hemma så har han inget på fsk.. Vi har ganska så gott om plats. Nu har han gummistövlar, tjocka strumpor, tunn jacka,fodrad regnjacka, överdragsbyxor, fleecställ och extra kläder där. Mössa och vantar oxå...
  • emma enhörning

Min fyraåring hade idag på sig leggings, klänning, fleecejacka, skaljacka, mössa och gympaskor.
    På förskolan hänger överdragsbyxor (tunt fodrade), vantar (tjocka och tunna) och fodrade gummistövlar.

Min tvååring hade på sig leggings, t-shirt, kofta, ganska tunt fodrad jacka, mössa och gympaskor.
    På förskolan hänger ett fleeceställ, en tunt fodrad overall och vantar (tjocka och tunna).

Ja, det var nog allt. Det tar oss ca 2 minuter att gå till förskolan och den lilla tjejen åker vagn. Vägrar tjocka vinterkläder ännu!

• marienna

På vårt dagis har de en korg till ombyteskläder (inne) och en korg för utekläder samt 2 hyllor för extra skor och en rejäl krok m fyra hängare. Visst får min dotter använda kläderna hon har på sig till dagis när de leker ute - men gör det oftast inte eftersom det behöver vara varmare kläder på när de leker ute i flera timmar och regnsäkra. Därför vill jag ha de bästa kläderna på dagis för att hon inte ska bli vått och kall. Hemma kan jag ju själv ha koll på hur varm hon är.

Svar på tråden Utekläder på förskolan