Får barn inte lov att ha "dåliga känslor" idag?
Funerar lite eftersom jag coh min man försöker . Pratade med en bekant och hon försöker hela tiden skydda sin 3 åring från att känna negativa känslor!?
Tex om hon måste säga till honom så får han aldrig känna skam eller ånger för något han gjort . Han får aldrig heller vara rädd för något .
Det jag undrar är HUR ska han då lära sig att fungera som en hel människa om han aldrig får tillgång till dessa känslor ? .De här känslorna är ju grunden till vår överlevnads instikt och kopplat direkt till vårt samvete och empati . Mycket märkligt ..... Jag är helt med på att man inte ska skuldbelägga barn i onödan ,men samtidigt är det väl viktigt att de känner skam om de verkligen gjort något fel? Tex snott någon annans leksaker ellr slagits?
Vi bor nära en älv och jag kommer då att skrämma eventuella ungar för att ramla i . Åtminstone tills de lärt sig simma . Är det farligt för barn att känna negativa känslor ? Och missförstå mig rätt nu . Jag talar INTE om att skrämma skiten ur dem med flit ,och att hoppa fram ur buskarna samt hota med troll under sängen :)
Även om det var precis det min mor gjorde ,och hon lyckades uppfostra en jävligt tuff och orädd liten tjej . Simmade över älven när jag var 6 år :)