busfrönr1 skrev 2009-10-14 23:40:22 följande:
Vad bra att du fick en tid på
BVC och att de tog en titt.Min son har precis likdant, läste runt lite här på familjeliv och googlade som man alltid gör. Och det var många som sa att det är helt ofarligt. Jag påtalade att han hade knölar i bakhuvudet vid läkarkontroll på
BVC. Läkaren kände inte ens på knölarna!!! utan sa bara som till Halley: "det är väldigt vanligt att lymfkörtlarna är svullna hos barn."Men nu efteråt känner jag mig ändå lite ängslig. Vadådå. Varför inte någon mer info om när det skulle kunna vara läge att vara orolig? Alltså, är det om knölarna växer (utan att han har någon förkylning eller så) eller är det om det blir fler? eller om det blir på fler ställen där det finns lymfkörtlar etc. När man läser om svullna lymfkörtlar så står det ju just att det är aktuellt att ta blodprov om det är svullna körtlar på mer än ett ställe. Men läkaren kollade inte ens om det var svullet på något mer ställe i vårt fall. Hur gjorde de på er son Terre78? Kände läkaren efter något mer, och sa vad man skulle ha uppsikt på? Om de växte, skulle man höra av sig till läkaren igen eller vad?
Även om läkaren har känt på knölarna är jag grymt orolig. Är dum som sitter och googlar också, då hittar man allt som är farligt! Tex vid lymfomcancer hittade jag på ett ställde där det stod att första symtomen kunde vara svullna lymfkörtlar i nacken, känns som rörliga kulor under huden. Och alla säger att det är bra att de är rörliga för då är det oftast ofarligt (?) Vad ska man tro?
Läkaren på BVC kände på bakhuvudet och nacken, han hittade inte knölarna först. Men efter ett tag när jag hjälpte till så hittade vi 3 st. Sedan kände han även på halsen, under armhålorna, ljumskarna och magen. Alltså där det finns lymfkörtlar. Han sa att i mitt fall kunde de svullna lymfkörtlarna bero på 3 saker:
1. Han har haft en infektion
2. En reaktion från TBC-sprutan (men det brukar komma mycket senare, han fick den förra onsdag)
3. En allvarligare sjukdom, tex lymfomcancer.
Min son har inte varit sjuk, han har varit förkyld två gånger och senast var för 2-3 månader sedan. I alla fall sa läkaren att sonen kunde bli undersökt om en månad igen, själv skulle jag hålla koll så att inte knölarna blev större eller att det dök upp fler knölar. Då skulle jag höra av mig tidigare. Jag kände mig inte direkt lugn efter att ha varit hos honom. Läser man på lite olika ställen står det som du skriver, vanligt med svullna lymfkörtlar. Men jag undrar om det bara gäller efter förkylningar eller är det annars också även om de inte har varit det? Jag frågade om de kunde få det innan de blir förkylda, men han sa att det är efter en förkylning som de kan svullna upp. Min son verkar nämligen börja bli snuvig nu, både jag och dottern är lite förkylda just nu. Får också en hemsk tanke på att sonens ev. förkylning inte beror på en vanlig förkylning utan har en anknytning till lymfkörtlarna...Hur man är!
Tycker det är konstigt att inte läkaren undersökte din sons knölar. Sånt ska man ju ändå kolla upp. Ring och prata med dom och säg att du kräver en undersökning! Hur många knölar har du hittat på din son? Är de stora?