• Skruf

KS vs blindtarmsoperation...

Jag har tidigare gjort en ganska så akut operation när dom tog bort min blindtarm. Dom gjorde tre titthål + där dom tog ut blindtarmen. Blev sydd och hade ont ett tag efteråt.
    Hur mycket ondare gör KS efteråt om man jämför med blindtarmsoperation med titthål och hela köret?
    Ska få mitt KS om en vecka!
    Någon som kan svara på min fråga kanske? :)
    Tack!

• Svar på tråden KS vs blindtarmsoperation...
  • Fiyali
    Skruf skrev 2009-10-12 10:30:02 följande:
    Jag har tidigare gjort en ganska så akut operation när dom tog bort min blindtarm. Dom gjorde tre titthål + där dom tog ut blindtarmen. Blev sydd och hade ont ett tag efteråt. Hur mycket ondare gör KS efteråt om man jämför med blindtarmsoperation med titthål och hela köret? Ska få mitt KS om en vecka! Någon som kan svara på min fråga kanske? :) Tack!
    Jag tyckte inte det gjorde alls ont, var på stan och gick två dagar senare, min syster var "sängliggande" i en vecka, och klagade över det iaf en månad efteråt!
  • Anki85

jag har iof inte tagitbort min blindtarm men
    jag tog bort min gallblåsa med titthåls op för 1.5 år sedan och jag har gjort 2 snitt
    (07 & 08) ska göra mitt 3e om 14 dagar.
    den väsentliga skillnaden är att vid kejsarsnitt så är man frisk så återhämtningstiden blir kortare.
    när man opererar bort andra organ så är det vid sjukdom och det tar tid för kroppen att återhämta sig.

sen är titthålsoperation en "liten" operation om man få kalla det så, medans vid ett ks så är det en öppen bukoperation.
    '
    men jag hade inte så ont efter mina snitt och återhämtade mig väldigt snabbt, andra gången mkt fortare än första, man är bra smärtlindrad så jag tyckte att det jobbigaste med snittet var att hosta eller skratta och givetvis att resa sig upp.

medans efter det andra snittet kände jag knappt av det någon gång.

men det är så olika hur man upplever smärta.
    jag har en relativt hög smärttröskel och ger mig den på att jag ska upp med en gång och det kanske är det som gör att jag itne känner av mina snitt så mkt?

• systersandra

En titthålsoperation är en mindre operation än KS då man skär betydligt mindre.
    I den operationen du gjorde gör man tre två hål,det i naveln är störst.
    Sedan löser man i princip bara av blindtarmsbihanget och det är inte stort.
    Då kan du jämföra med ett KS där man skär ett decimeterlångt snitt genom hud,muskelfascia och livmodervägg.
    Generellt sett gör detta ondare men all smärta är individuell så din smärta måste inte bli så mycket större än när du gjorde titthålet,men KS räknas som en större operation

• Skruf
    systersandra skrev 2009-10-12 13:05:12 följande:
    En titthålsoperation är en mindre operation än KS då man skär betydligt mindre.I den operationen du gjorde gör man tre två hål,det i naveln är störst.Sedan löser man i princip bara av blindtarmsbihanget och det är inte stort.Då kan du jämföra med ett KS där man skär ett decimeterlångt snitt genom hud,muskelfascia och livmodervägg.Generellt sett gör detta ondare men all smärta är individuell så din smärta måste inte bli så mycket större än när du gjorde titthålet,men KS räknas som en större operation
    Där har du fel eftersom att dom inte kunde ta ut min blindtarm genom ett titthål, dom hittade först inte blindtarmen eftersom att den var så inflammerad och hade "gömt sig". Dom gjorde tre titthål + ett snitt på en decimeter på höger sida på magen.
  • seglaren

Jag gjorde öppen blindtarmsoperation när jag var 14 (då fanns inte laparoskopi) och nu "akut" KS nästan 20 år senare. Det gjorde mycket ondare efter KS, som är en mycket större operation. Dessutom är magen fortfarande stor som om man är i 7:e månaden i ett par veckor efteråt och det drar i snittet så fort man rör på sig eller t.ex. vänder sig i sängen. Eftervärkarna gör också sitt till... Så förbered dig på längre återhämtningstid än efter blindtarmsoperationen. Kan kanske vara bra att ha någon form av gördel eller liknande som håller magen på plats så att det inte drar så mycket.

• systersandra

Ok missade att de hade öppnat.
    Tycker det låter mycket med en decimeter för en sådan operation men det kanske var lite vanskligt.
    Iallfall så skär man inte lika mycket i vävnaderna med en sådan operation jämfört med ett ks så det är fortfarnade inte lika stor operation,men då hade du också flera porthål också.Så smärtan tillsammans kanske blir ganska stor men det är jättesvårt och säga om det blir värre att göra kejsarsnitt.

• Skruf
    systersandra skrev 2009-10-12 15:36:32 följande:
    Ok missade att de hade öppnat.Tycker det låter mycket med en decimeter för en sådan operation men det kanske var lite vanskligt.Iallfall så skär man inte lika mycket i vävnaderna med en sådan operation jämfört med ett ks så det är fortfarnade inte lika stor operation,men då hade du också flera porthål också.Så smärtan tillsammans kanske blir ganska stor men det är jättesvårt och säga om det blir värre att göra kejsarsnitt.
    ja 10 centimeter var väl kanske lite att ta i men nog är det säkert 6-7 cm.. det var ju akut så dom snittade nog bara..
  • ploten

Mitt ärr efter blindtarmen ä 8 cm. Minns inte att jag hade särskilt ont eller jobbigt efter den operationen, annat än lite allmänt öm och stel. Förstod aldrig varför de envisades med att sjukskriva mig...

Efter akusnittet är ärret 15 cm. Här var återhämtningen väldigt tuff. Gick på smärtstillande (full dos alvedon + full dos voltaren) i 3-4 veckor för att kunna röra mig. Första dygnet fick jag morfin, men det kändes ändå som att någon häftat fast mig i sängen med två gigantiska häftklamrar rakt igenom buken. Och förstås ingen sjukskrivning (men det är en annan diskussion...).

För mig var blindtarmen en vindpust jämfört med snittet, även om jag ju hade en relativt "stor" blindtarmsoperation. Men det är förstås individuellt, och jag hoppas du får en fin upplevelse med smidig återhämtning! Du ska ju dessutom göra planerat snitt, så då har du ju möjlighet att komma dit utvilad och förberedd. Jag hade 20 timmars värkarbete bakom mig och hade varit fullt öppen i flera timmar när de beslutade om snitt. Vad jag förstår är återhämtningen generellt lättare vid planerade snitt än vid akuta.

• inteän
    Skruf skrev 2009-10-12 15:55:52 följande:
    ja 10 centimeter var väl kanske lite att ta i men nog är det säkert 6-7 cm.. det var ju akut så dom snittade nog bara..
    Hur kan man få ut ett barn på 6-7 cm?? Mitt snittärr (planerat, gjort i våras) är 17 cm. Blindtarmsärret (gjort för över 20 år sedan) är ca 7-8 cm.

Jag minns blindtarmsop som mycket jobbigare än snittet, främst för att jag var äldre (30+ mot 10) och för att man med snittet får en belöning och något att fokusera på: en underbar liten bebis!

Lycka till, det kommer gå bra!
  • Skruf
    inteän skrev 2009-10-14 09:38:20 följande:
    Hur kan man få ut ett barn på 6-7 cm?? Mitt snittärr (planerat, gjort i våras) är 17 cm. Blindtarmsärret (gjort för över 20 år sedan) är ca 7-8 cm.Jag minns blindtarmsop som mycket jobbigare än snittet, främst för att jag var äldre (30+ mot 10) och för att man med snittet får en belöning och något att fokusera på: en underbar liten bebis!Lycka till, det kommer gå bra!
    Inte vet jag väl hur dom ska få ut barnet på 6-7 cm! Har aldrig gjort kejsarsnitt. Om du läser så förstår du att dom där cm är blindtarmsoperationen..
  • Vinterblomma

mitt snittärr är exakt 12 cm

jag har gjort 3 snitt. alla snitten har jag upplevt som olika varandra! en gång var jag uppe efter ca 4 timmar och mådde hyffsat, vid ett annat hade jag smärta i månader....nej inte veckor utan månader. Behövde injektion av smärtstillande för att kunna ta mig av toastolen. Så, det är olika.

• Skruf
    Vinterblomma skrev 2009-10-14 14:38:26 följande:
    mitt snittärr är exakt 12 cm jag har gjort 3 snitt. alla snitten har jag upplevt som olika varandra! en gång var jag uppe efter ca 4 timmar och mådde hyffsat, vid ett annat hade jag smärta i månader....nej inte veckor utan månader. Behövde injektion av smärtstillande för att kunna ta mig av toastolen. Så, det är olika.
    Ojdå :/ Det var ju inte så kul. Bra att få höra dock så man är medveten om vad som kan hända.
    Minns att jag hade rätt så ont efter blindtarmsoperationen men det gick över efter 1-2 veckor om jag inte missminner mig. Fick smärtstillande så det gick bra. Största problemet var ju att från sittande/liggande ta sig till stående/sittande men med lite vilja går allt!
  • inteän
    Skruf skrev 2009-10-14 13:55:00 följande:
    Inte vet jag väl hur dom ska få ut barnet på 6-7 cm! Har aldrig gjort kejsarsnitt. Om du läser så förstår du att dom där cm är blindtarmsoperationen..
    Haha, jag läste "det var akut så då snittade det bara", vilket gjorde att allt i mitt huvud var kejsarsnitt. Läste t o m två gånger innan, för jag tänkte "vad 17???". Haha.

Fast jag ser att andra här har mycket mindre ärr än vad jag har efter kejsarsnittet...

Det kommer gå bra, Skruf! Om man får ont o besvär så får man ju smärtstillande, de kommer ta hand om dig, men förstår att det ändå känns spänt...

Lycka till!
  • PrettyinPink

Har gjort båda och blindtarmen var 1000 ggr värre! Kunde inte resa mig ur sängen på en vecka. Efter KS var jag ute med båten efter 4 dygn

• Vinterblomma
    Skruf skrev 2009-10-14 14:43:01 följande:
    Ojdå :/ Det var ju inte så kul. Bra att få höra dock så man är medveten om vad som kan hända. Minns att jag hade rätt så ont efter blindtarmsoperationen men det gick över efter 1-2 veckor om jag inte missminner mig. Fick smärtstillande så det gick bra. Största problemet var ju att från sittande/liggande ta sig till stående/sittande men med lite vilja går allt!
    Att snittas är en större operation MEN du får ju något fint av det!. Dessutom hjälper dina hormoner dig att må lite bättre . Mitt sista snitt var helt underbart! Som sagt, det är lite olika så det är bara flyta med och se
Svar på tråden KS vs blindtarmsoperation...