• Johja

Ni som blivit gravida genom IVF: Tips? Kan man optimera chanserna att lyckas?

Vore intressant att veta. Är väl i och för sig som med att lyckas bli gravid under normala omständigheter, som ex. drick inte mer än 3 koppar kaffe om dagen etc.

Men radda gärna upp om ni tror att nån liten tanke kan ha bidragit till att ni lyckades behålla "guldägget".
    Alltid intressant att höra!:)

• Svar på tråden Ni som blivit gravida genom IVF: Tips? Kan man optimera chanserna att lyckas?
  • kaffe

Jag blev gravid på mitt 4:e vf försök.

Vi gjorde det klassiska, anmälde oss för adoption en månad innan sista försöket. Så när jag gjorde ivf-försöket hade jag faktist mer mitt lilla sdopterade barn i tankarna än att jag kanske skulle bli gravid själv. Spelade säkert ingen roll, men kanske var kroppen mer avslappnad den gången.

Håller tummarna för er.

• Apolline

Det enda jag har sett någon dokumenterad undersökning på, med kontrollgrupper osv, är akupunktur. Akupunktur ska enligt dessa resultat kunna öka chansen att bli gravid vid IVF eftersom blodcirkulationen i äggstockar och livmoder ökar.

Sen är det väl visat att rökning minskar fertiliteten, och kraftig över/undervikt.

Hur avslappnad man är anser jag inte har någon betydelse alls, som tur är eftersom jag är mitt i ett IVF och är hur uppstressad och orolig som helst över det!

Lycka till!

• kaffe

Jag testade akupunktur i samband med2 ivf-försök. Bägge försöken misslyckades.

• Pimpinellan

Jag blev visserligen gravid vid min andra IVF och första ET,men fick MA. Drack inte kaffe eller te,lyfte inte tungt och hade inte sex. Stressade dock ganska mycket eftersom vi flyttade i samma veva. Det hänger nästan enbart på äggets kvalitet såvida man inte gjort många IVF:er och fått m.f. Då kan Folacin,Pregnyl,Progynon elller annat hjälpa. Dock inte levernet. Avslappning är en fullständig myt!

• Kange

Inte äta Ipren 6 månader innan...

• Pimpinellan
    Kange skrev 2009-10-12 14:28:33 följande:
    Inte äta Ipren 6 månader innan...
    Ipren är ute ur kroppen på 36 timmar så det var att ta i. Sen man börjar spruta ska man dock inte ta NSAID-piller.
  • Apolline

Att vara 22 är ju faktiskt ett bra sätt att öka chanserna!
    Lycka till!

• PLA

Fråga till Kange eller Pimpinellan (jag förföljer dig!!=)) ;
    Varför får man inte ta NSAID? är det för att man blir lättblödande? Tänker bara på att man gärna ska ta blodförtunnande för att öka blodförsörjning till livmoderslemhinnan, typ Trombyl, Fragmin.
    Så undrar bara om nån vet skillnaderna på detta?

• Johja
    Apolline skrev 2009-10-12 16:14:25 följande:
    Att vara 22 är ju faktiskt ett bra sätt att öka chanserna! Lycka till!
    Tack, får hoppas att det är en av de viktigaste bidragande faktorerna:)
    Är så pirrig inför vår första IVF-behandling nu (börjar med sprutor imorgon) i och med att man vet att det kan blir så oändlingt många fler behandlingar, är rädd för att vi aldrig ska får barn. Men, ska tänka positivt:)
  • 1111111
    PLA skrev 2009-10-12 16:29:13 följande:
    Fråga till Kange eller Pimpinellan (jag förföljer dig!!=)) ; Varför får man inte ta NSAID? är det för att man blir lättblödande? Tänker bara på att man gärna ska ta blodförtunnande för att öka blodförsörjning till livmoderslemhinnan, typ Trombyl, Fragmin. Så undrar bara om nån vet skillnaderna på detta?
    Enkelt:

När ägget fäster bildas ett litet sår. Om man tar antiinflammatoriskt så går kroppen på det såret och lagar det och stöter bort ägget.

Trombyl och Fragmin tar man om man har förhöjt immunförsvar, för att sänka det eller för att öka genomblödningen.
Svar på tråden Ni som blivit gravida genom IVF: Tips? Kan man optimera chanserna att lyckas?