• Lingon

Varför välling?

Nu får ni ursäkta en höggravid okunnig blivande mamma men jag förstår inte varför alla barn ska äta välling så småningom? Kan bebisarna inte amma och sen äta "vanlig mat" typ gröt eller så?

Detta är ingen kritik mot alla som ger barnen välling för det kanske är jättebra men finns det överhuvudtaget alternativ? Någon som vet vad barn i den åldern äter i andra länder?

• Svar på tråden Varför välling?
  • jojjo113

Det är väldigt nyttigt med välling och många vuxna äter ju det också! Så det är ju inget konstigt om man som vuxen också äter det...

Självklart kan barnet få gröt istället för välling, det är bara att välja...

• Tumbling down

Man kan fortsätta amma också. Det är nyttigare än välling

• Göteborgstjej

För oss är vällingen ett bra sätt att varva ner. Mysigt att ligga i mammas eller pappas knä och äta välling. Sen efteråt är hon så lugn och fin. Klart man inte behöver gew välling!

• snoervel

jag tycker att välling är jättesmidigt o göra, sen så tycker barnen om det så det är väl bara bra! =) fast man kan ju diskutera hur länge man ska ge dem välling...såg på nannyakuten (eller nåt liknande) att barnen åt välling väldigt ofta i hög åldr o det avr ju tydligen inte bra, sa den nannyn, men jag vet inte riktigt vad jag tycker...det kommer väl med tiden hur man känner att man ska göra =)

• Lorina

Jag kan berätta att mina 2 första barn aldrig fick välling och de hade heller aldrig flaska. Det gick som du skrev lika bra med gröt, the, macka, mm mm. Men nu med tvillingarna så fick de ersättning från början på neo och så hade de tills de var tillräckligt gamla för att äta välling så först amma jag sen fick de om de ville ha ersättning/välling. Och från de var 6 månader så får de välling varje kväll, de är nu 15 månader och äter fortfarnde välling varje kväll. Men de har bara fått välling i gång om dagen. Hoppas jag var till någon hjälp!

• fågelblå

För mig var det inte alls självklart att börja med välling men dottern gillade inte gröt i början och hon blev inte mätt av amningen längre så därför började vi med vällingen då hon var runt 6 månader. Hon älskade den från första stund och nu upplever jag det som ett bra sätt för henne att varva ner på. Hon är 17 månader nu men vill inte att hon ska dricka från flaska så himla länge till så vi får se om det blir välling ur pipmugg (vet inte om det kommer at vara så populärt) eller om det blir nåt annat.

• Lingon

Tack för svaren!

Men är det verkligen så nyttigt? Det är väll en mjöl- och mjölkblandning bara?

Så vissa fortsätter att amma eller ger gröt istället för välling, bra att veta.

• jojjo113

Välling och gröt (köpt gröt) innehåller lika mycket vitaminer och liknande, så de är lika nyttiga...

• Angel74

Min äldsta dotter gillade inte välling så hon fick gröt istället. Jag kommer ge lillan välling och hoppas hon gillar det, det är ju bra att kunna ge flaska till kvällen när hon ska somna till exempel, dessutom är det ju nyttigt men det är ju gröt också.

• Älskeling

För att det är nyttigt såklart!

Innehåller massor av järn och det är ju jättebra, speciellt för oss som är vegetarianer. Välling kan man ju äta hela livet. Och jag hoppas att vår lilla dotter kommer att dricka välling lääänge till!

Svar på tråden Varför välling?