• Anonym (lee)

Vad är fel med mig?? är så troligt trött orkar ingenting, grav v 12. blir orolig.

jag är gravid i v 12 men är inte alls något piggare, utan lika fruktansvärt trött. äter alla måltider,går alltid till jobbet istället för buss. testade järnvärde hos bm som var bra. vad är felet? kommer jag lltid att vara så här trött hur ska jag då kunna orka med ett barn till? blir jätteorolig när jag tänker på det, för då lär jag ju vara ännu mer trött eftersom jag då inte kommer få sova på nätterna. kan man bli tröttare än så här?

har läst att det ska gå över runt v 11-12 men inte det minsta har gått över nmär det gäller tröttheten
    dessutom ska jag orka ta hand ojm min dotter som jag har dåligt samvete för att jag inte orkar aktivera.l

har även jättedåligt samvete för att jag är så trött att jag inte orkar hälsa på eller umgås med mina bekanta släkt o vänner just nu, de tycker att jag svikit dem.

• Svar på tråden Vad är fel med mig?? är så troligt trött orkar ingenting, grav v 12. blir orolig.
  • Anonym (realitycheck)

Det är inget fel på dig - du är gravid!
    Det är så det är och det behöver inte alls gå över.
    Sorry...

• 071001

En del är trötta hela tiden, andra inte alls.

• Anonym (lee)

men blir det bätte efter förlossningen? hur ska man annars orka? hur ska man göra med sitt dåliga samvete när det gäller påhälsningar av sina vänner o släktingar när man egentligen inte orkar?
    är man elak då? svara gärna ärligt.... de är så arga o besvikna på mig o jag känner mig så hemsk.

• 071001

Jag kan inte vara objektiv här ts då jag hängde med på allt när jag var gravid. Vi var på fester, middagar och dyl med nattsudd. På nyår var jag 13 dagar ifrån bf och satt med till fyra på morgonen utan problem.

• Anonym (lee)

frågar någon annan då!!!!?????

• Anonym (ddd)

Jag hade en enorm trötthet från dag ett, det gick inte över förrän tvillingarna kom till världen.Det var faktiskt riktigt jobbigt att vara så trött.
    Gör bara det du känner att du orkar, kanske släpper det om ett tag.

• 071001

Som tröst ts, det sägs ju att kroppen blir full av en slags hormon som gör att man orkar mer än vanligt de första månaderna. Just för att inte duka under av nattamning etc. Du kommer att klara det. Försök vila på dagen när bebis vilar om syskonet är på förskolan då.

• Anonym (realitycheck)

Jo, det går över!!
    Du får värsta hormonpåslaget och ny ork när barnet kommer.
    Det blir så klart jobbigt också men inte på samma sätt.

Och du behöver inte bli lika trött av nästa graviditet.

• straw2008

Alltså du är ju gravid?

Vem har sagt att det "ska" gå över i v 12 ? För mig gick det över då baby var ute :O)

Var alltså vidrigt trött, somnade vid 20 på kvällen o sov hela natten som en stock :O)

• AnniPanni

Du är gravid helt enkelt

Om det går över efter förlossningen? Njae det beror på.. min minsta är 20 månader och jag är lika trött nu som då haha fast det ´är juiof för att hon nattsuddar.

Oftast blir man mycket piggare pga alla hormoner när bebisen väl är född.
    Sen blir många helt däckade igen med vakennätter, etc. Men det är ingenting man kan säga innan hur det blir.

• cavat

Anonym (lee) skrev 2009-10-12 13:21:02 följande:

men blir det bätte efter förlossningen? hur ska man annars orka? hur ska man göra med sitt dåliga samvete när det gäller påhälsningar av sina vänner o släktingar när man egentligen inte orkar?är man elak då? svara gärna ärligt.... de är så arga o besvikna på mig o jag känner mig så hemsk.
    Att vara dödligt trött i början av graviditeten är helt normalt, själv sov jag hela dagarna - vaknade till för att släpa mig till jobb, och slängde mig i soffan så fort jag kom hem igen. Jag sov, sov och sov. Sedan så brukar man känna sig lite piggare i "mitten" av graviditeten, då får man energi och kan passa på att shoppa loss till bebisen. Mot slutet så tappar man ofta den där energin, allt blir ganska tungt och man sover dåligt på nätterna. Man känner sig trött igen. Men allt detta är så klart individuellt, själv hade jag få "pigga" stunder" under min första graviditet. De var så så korta att jag knappt hann märka dem!

Efter förlossningen får man oanade krafter, hormonerna ger mamman en extra "skjuts". Man känner (oftast, inte alltid så klart) att man klarar av det mesta, besök, skriknätter mm. Och sedan så slår verkligheten på efter några veckor av nattamning.....och man blir tröööööööttt!
    Så, stå ut och sov så mycket du bara kan. Samla krafter och försök att strunta i alla sura kommentarer, du har rätt att vila och fattar folk inte det så är det deras problem. Be din man/sambo att stötta dig och ta de värsta konflikterna med omgivningen. Och det där med hur man i hela friden ska orka med ett barn till, så orkar man mer än man tror. Dessutom så har ju första barnet en pappa också som kan avlasta när du är gravid med barn nr 2 och behöver vila.
  • AnniPanni

Det är lite mer slitigt när man har fler barn att ta hand om - men det går faktiskt.

Jag har 20 månader mellan mina äldsta döttrar (nu 5,5 o 7) och det är klart att man var i något slags skumt koma där första året men det gick himla bra ändå, jag var förövrigt ensam med de också.

Nu har jag en dotter till som är 20 månader och visst sömn är väl inte det man får mest av direkt men man lär sig liksom att hantera det. Man orkar umgås med folk, trots att man är trött. Man orkar ta hand om alla barnen trots att någon av de har varit uppe hela natten. Man fixar klart mycket mer än man någonsin trodde att man skulle göra....

Men jag erkänner att man blir tröttare (och framförallt mer glömsk) för varje barn fast man blir ju inte yngre heller

• Anonym (trötter)

Jag var också överväldigande trött v 11-13. Sov 14-15 timmar per dygn och gjorde som du - åt ordenligt med extra järntillskott och allt. Som tur var hade jag semester, så det gjorde inte så mkt. Jag piggande lagom till igen när det var dags att komma tillbaka till jobbet

Är i v 25 nu och fortfarande mkt tröttare nu än tidigare, men det funkar iallafall. Går och lägger mig vid nio och sover fram till halv sju - blir det mindre sömn orkar jag ingenting. Inget fel på värdena, utan det är som de andra säger - det hör till graviditeten.

Så oroa dig inte - det kommer säkert piggna till i perioder. Ta en liten tupplur på jobbet om du är trött. Din arbetsgivare har säkert förståelse om du behöver lite extra vila medans du är som tröttast.

En väninna berättade att hon under nästan hela första graviditeten var så trött att hon somnade t ex mitt i maten, på tunnelbanan, vid skrivbordet på jobbet

• Anonym (jag med!)

Var också supertrött den första trimestern och en bit in på den andra. Gick och lade mig så fort jag kommit hem från jobbet och ätit middag... sov extra mycket på helgerna också. Blev sedan piggare för att bli trött igen mot slutet (berodde mest på att jag sov dåligt pga massa sammandragningar och foglossning)

Det är tyvärr bara att digga läget...det är så mycket som händer i kroppen när man är gravid så den behöver mycket återhämtning.

• Anonym (v.13)

Trött som jag vet inte vad....Ständigt dåligt samvete för att jag inte har ork att leka med min 1-åring, känner mig ständigt ofräsch när jag inte orkar sminka mig eller motionera....*suck*

Svar på tråden Vad är fel med mig?? är så troligt trött orkar ingenting, grav v 12. blir orolig.