• MagganS

Homozygot, laktosintolerans - kan någon förklara?

Vi har under en tid misstänkt att ett av barnen är laktosintolerant. Efter blodprov hos läkaren fick vi brevsvar om att citat
    "hon är homozygot, dvs har två anlag för laktosintolerans, en från mamma och en från pappa. Om man har denna genotyp är det sannolikt att man har en laktosintolerans." Jaha, OK, det var som vi misstänkte och vi ska förstås ha en muntlig kontakt med läkaren för att få bättre förklarat gällande detta som är helt nytt för oss och som vi inte har någon nämnvärd kunskap om.

Det jag undrar är om någon vänlig FL:are enkelt kan förklara för mig vad homozygot, två anlag, genotyp, sannolik laktosintolerans osv är. Läkaren kommer säkert berätta men det är ju inte alltid de kan förklara utanför sina facktermer Vore skönt att ha lite grundinfo före det samtalet.

• Svar på tråden Homozygot, laktosintolerans - kan någon förklara?
  • Blå Flygare

Svårt att förklara det tydligare än så

Homozygot betyder just det att det är dubbla anlag, både genen från dig o den från pappan är för laktosintollerans.

• MagganS

Att det finns två anlag, betyder det något i förhållande till om det var ett anlag? Mera känslighet, starkare intolerans...?

• Sencha

För varje anlag/position på en kromosom så får vi ett från mamman och ett från pappan (en kromosom från vardera föräldern). Får man likadant anlag för båda så kallas det homozygot (homo=lika); får man olika kallas det heterozygot (hetero=olika).

Har man samma anlag från båda så blir det, beroende på vad det rör sig om för anlag, ibland starkare.

Nu kommer jag att spekulera
    Laktosintolerans är väl snarast frånvaro av ett enzym som kan spjälka laktos. Har man anlag för laktosintolerans borde man alltså sakna anlag för att kunna bilda enzymet ifråga. Om man tittar på båda anlagen och båda är "kodar inte för enzymet" så innebär det rimligen att man inte har något anlag för att kunna bryta ner laktos, och då bör man inte tåla det.

Har man däremot ett anlag som funkar så borde man kunna bryta ner laktos, men inte lika effektivt?

0401 & 0807
Svar på tråden Homozygot, laktosintolerans - kan någon förklara?