• Anonym (JOBBIGT!)

30 år och framfall!!!

För ca 2 månader sedan födde jag mitt andra barn.. Mina graviditeter var relativt täta och senaste förlossningen gick väldigt fort. Detta och kanske min lathet till att göra knipövningar har gett mig framfall!!!! (Främre slidväggen "hänger ner" på bakre slidväggen.. om ni förstår..)

När man känner efter i slidan så är det som en bubbla som sitter i vägen iaf... Och när man är ute och promenerar så känns det som om en stor tampong håller på att ramla ut..
    Jag var på efterkontroll hos min barnmorska som bekräftade framfallet och om ca 2 veckor har jag tid hos läkaren.

Som ni förstår känns det fruktansvärt! Därför undrar jag nu om det finns några som har erfarenhet av framfall? Vill veta ALLT! Hur behandlades ni? Hur snabbt fick ni opereras? Gjorde det ont? Kan man ha sex? Vad sa er partner? Kan man träna i övrigt eller finns det risk att "hela paketet" ramlar ner då?? (Livmodern) Fungerade knipövningar som behandling?

Så snälla.. Hjälp!

• Svar på tråden 30 år och framfall!!!
  • Anonym (JOBBIGT!)

Ingen??

• Anonym

I nya numret av vi föräldrar tas just framfall upp. Var en yngre tjej som hade drabbats.

• oxiemia

Anonym (JOBBIGT!) skrev 2009-10-12 13:45:22 följande:

För ca 2 månader sedan födde jag mitt andra barn.. Mina graviditeter var relativt täta och senaste förlossningen gick väldigt fort. Detta och kanske min lathet till att göra knipövningar har gett mig framfall!!!! (Främre slidväggen "hänger ner" på bakre slidväggen.. om ni förstår..)När man känner efter i slidan så är det som en bubbla som sitter i vägen iaf... Och när man är ute och promenerar så känns det som om en stor tampong håller på att ramla ut..Jag var på efterkontroll hos min barnmorska som bekräftade framfallet och om ca 2 veckor har jag tid hos läkaren.Som ni förstår känns det fruktansvärt! Därför undrar jag nu om det finns några som har erfarenhet av framfall? Vill veta ALLT! Hur behandlades ni? Hur snabbt fick ni opereras? Gjorde det ont? Kan man ha sex? Vad sa er partner? Kan man träna i övrigt eller finns det risk att "hela paketet" ramlar ner då?? (Livmodern) Fungerade knipövningar som behandling? Så snälla.. Hjälp!
    Du kan läsa om mig i senaste numret av Amelia!
  • Anonym (JOBBIGT!)

Ok! tack för tipsen! Ska inhandla både Amelia och Vi Föräldrar IDAG! =)

• Anonym
    Anonym (JOBBIGT!) skrev 2009-10-13 10:04:12 följande:
    Ok! tack för tipsen! Ska inhandla både Amelia och Vi Föräldrar IDAG! =)
    Men du det var kasnke Amelia jag läste de i,har båda tidningarna hemma så kan ha blandat ihop de
  • Anonym

Å nej har jag också drabbas av detta då? känns som en tampong håller på att ramla ut ibland... var värre för någon vecka sen känns bättre nu.... är ju bara 26 år...

• oxiemia

Jag var bara 24 när det drabbade mig...

• Anonym (JOBBIGT!)

oj, stackare.. ... men hur har det gått då?

• Anonym (experten)

Det är förjävligt. Jag kan bara trösta dig med att det kan bli bättre. Jag kände också som du efter två månader, men nu efter ett år har det nästan försvunnit. Det är inte säkert du behöver opereras. Det går bra att ha sex och att träna, men undvik hopp, spring och hårda stötar när du tränar. Ta det mycket lugnt i början. När du lyfter; knip alltid. Det är bra att träna bålen, för det påverkar även bäckenbottenmuskulaturen. Använd inte knipkulor, de kan "tynga ned" framfallet om kulan trycks upp ovanför framfallet. Men knipövningar är bra. Om du ammar kommer det bli bättre när du får mens, då "menshormonerna" gör att det drar ihop sig mer. Låt inte urinblåsan bli jättefull, då tynger det ned framfallet mer. Det finns massa bra information på internet, sök på framfall, prolaps eller cystocele.

• Anonym (JOBBIGT!)

Tack för all information och bra tips!!! Jaha.. så det kan alltså "gå tillbaka" av sig själv? Det låter ju toppen =) Jag får verkligen hoppas att det gäller mig också. Som det är nu törs jag knappt bajsa i rädsla för att "hela paketet" ska lossna och ramla ner =( Tur att du berättade om knipkulor.. jag har nämligen ett par som jag funderade på att börja använda!

Hur mycket knipövningar har du gjort för att få ett så bra resultat? Alltså hur många per dag typ??

Svar på tråden 30 år och framfall!!!