• Grynet09

Utslag i ansiktet av havregröt?

Vi har gett vår son mild havregröt blandat med fruktpuré lite oregelbundet (det har blivit så). Han har varje gång han ätit gröt blivit rödflammig i ansiktet där han fått kontakt med gröten. När jag torkat efteråt så har det tagit runt 10 min innan det försvunnit.
    Idag när han åter igen fick gröt, blandad med persikopuré, fick han även röda utslag runt halsen med ljusare upphöjda prickar i det röda. Det satt som ett 2-3 cm brett band runt halsen och bak mot nacken, ungefär där haklappen suttit.
    Vi börjar fundera på om det kan vara en reaktion mot purén han fått eller om det är en starkare reaktion mot gröten. Persikopuré fick han för några dagar sedan för första gången, men bara 1/2 tsk för han gillade inte smaken.
    Finns det någon här som har erfarenhet av detta? Vi föräldrar är båda två allergiker mot div saker, men reagerar inte med utslag.

Under tiden att jag skrivit denna text har utslagen nästan helt försvunnit.

Någon?

• Svar på tråden Utslag i ansiktet av havregröt?
  • guldrosen1

Hej jag känner igen detta men det har inte försvunnit på våran son så snabbt, har legat inne på sjukhus med honom nu över en vecka och då har han inte ätit gröten. Men när vi kom hem och började igen så kom utslagen, nu har han inte ätit gröt på två dagar och det har blivit bättre, har köpt en annan gröt nu som inte innehåller gluten och laktos. Ska pröva och se.

• Grynet09

Fick er son röda utslag eller prickarna också? I ansiktet där gröten varit i kontakt eller andra ställen? Är lite nyfiken på hur allvarligt vi ska ta det.

Vår son verkar också reagera på om jag ätit något som innehåller ägg. (Han ammar till största delen.) Då får han fläckar i huvudet och på kroppen stora som 1 kronor som kliar och blir upphöjda, röda och lite sårskorpiga ungefär. De försvinner efter någon vecka, men det tar ett par dagar efter att jag ätit ägg innan de dyker upp.

Jobbigt om han ska vara allergisk mot ägg och ev gluten då. Hoppas verkligen att han växer ifrån det.

• Rockysen

Precis likadant reagerade vår son av mild havregröt! Vi gav honom smakportioner 2 ggr och det blev likadant båda gångerna, bytte då gröt till Banangröt (ris) för att se om det kanske var havren han reagerade på, men då blev reaktionen kraftigare och han blev helt rödflammig i hela ansiktet. Det försvann först efter några timmar... Av havregröten blev bara området där maten haft direktkontakt med huden röd.
    Läste på lite och kollade innehållsförteckningen på båda grötförpackningarna och det som verkar mest troligt är någon form av allergi mot mjölkprotein, men det vet man ju inte säkert förrän man gjort allergitest.

• twice as good

Det här låter som något för mig att testa! Vad hette gröten som inte innehöll mjölkprotein?

• TvåTrollungar

twice as good skrev 2009-10-14 10:58:29 följande:

Det här låter som något för mig att testa! Vad hette gröten som inte innehöll mjölkprotein?
    finns sempers ris och banan gröt från apoteket, sen även enago banan gröt och äpple gröt. och sinlac gröt! de är det som är kompletta grötar! sen finns det en ris och morot gröt och en havregröt med katrinplommon som man skall blanda med ersättning och är de mjölkallergiska blandar man ju med sin egen ersättning (nutramigen, profylac, althera)
Svar på tråden Utslag i ansiktet av havregröt?