• malinda72

Bjudmat...

Hjälp, min nyblivna sambos släkt ska komma hit och äta nästa helg och vi blir 18 stycken och jag har ingen aning om vad jag ska bjuda på för mat. Jag är absolut inte duktig på att laga mat så ge mej gärna lite tips och idér på vad jag kan laga. Vill gärna ha recept på bra bjudmat.... :o)

• Svar på tråden Bjudmat...
  • Pirum

En köttgryta, typ boef bourginon? Googla recept men det tror jag inte är svårt.

• Jujja

Plockmat...en buffé m pajer(tex tacopaj,ostpaj, kycklingpaj, räkpaj), kycklingklubbor m bluecheesedip, pastasallad, bröd o ostar, frukt, kex o ostar. Äppelpaj t dessert!

• malinda72

Vill gärna ha flera förslag... =)

• nickefiki

Het köttgryta med ris och nybakat bröd.

• Sannalouise87

Jag hade också gjort någon sorts köttgryta med potatis/ris, samt bröd och sallad. Brukar gå hem!

Åt en köttgryta för ett tag sen med fläskfilé, ölkorv, syltlökar, oliver och soltorkade tomater med ris till...det var jättegott!

• kerry
    Sannalouise87 skrev 2009-10-13 11:27:27 följande:
    Åt en köttgryta för ett tag sen med fläskfilé, ölkorv, syltlökar, oliver och soltorkade tomater med ris till...det var jättegott!
    Kreolskgryta tror jag den heter1
  • malinda72

Finns det ingen som har några flera förslag?
    Jag kan tillägga att en av dom som kommer är utbildad kock och jag är verkligen inte duktig på att laga mat så gärna nåt som "man inte kan misslyckas med".

• Anbe

Afrikansk gryta

500 gr köttfärs
    1 hackad gul lök
    1 tsk salt
    1 krm peppar

Detta stekes och läggs i ugnsform

Blanda sedan

3 dl grädde
    1 dl chilisås
    3 tsk curry
    ½ tsk vitlökspulver

häll över köttfärsen strö över riven ost och in i ugn 10 min på 225 grader

Servera ris till och skålar m majs,skivad banan,chasewnötter,mangochuetny så kan var och en ta d dom gillar

• Anbe

Falsk fläskfile

500 gr köttfärs blandas med
    2 msk aromat och formas till fläskfileer.Skär i skivor och stek dom sedan i stekpannan.Lägg över skivorna i en ugnsform och blanda

2 brk creme fraiche
    2 fpk mellangrädde
    kinesisk soja
     och in i ugn 20-25 min i 200 grader

Servera m ris och en sallad

Svar på tråden Bjudmat...