• pandyb

Tacos till 25 personer

På söndag ska vi ha namnkalas för sonen och tänkte bjuda på tacos. Men shit vad svårt det är att uppskatta hur mycket man ska ta. Hur låter detta:

3 kg köttfärs

1 salladshuvud m. Isbergssallad

10 tomater
    6 paprikor
    3 gurkor

450 g majs (3 små lburkar)

2 rödlök, hackade

1 liter gräddfil

Låter det mycket eller lite eller helt lagom?
    Tips på vad mer som kan ingå i buffén?

• Svar på tråden Tacos till 25 personer
  • Tess76

Mer tips: riven ost

Köttfärs låter lagom, låter lite med 1 liter gräddfil, jag hade tagit en till fall i fall. Lite mer majs också.Det andra verkar lagom. Men det är svårt det där.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • pandyb
    Tess76 skrev 2009-10-12 17:16:19 följande:
    Mer tips: riven ost Köttfärs låter lagom, låter lite med 1 liter gräddfil, jag hade tagit en till fall i fall. Lite mer majs också.Det andra verkar lagom. Men det är svårt det där.
    Tack för ditt svar, riven ost låter bra.

Vi kasnke ska ta lite mer gräddfil, men tanken är att vi ska guacemole och sånna salsasåser och tacosåser med
  • tisteln

Detta har vi för 4 pers:

800-1000 g nötfärs

En burk mild taco-sås
    ca 1-2 dl riven ost
    1 liten hackad lök
    1 hackad avokado
    1/2 grön paprika
    1/2 gul paprika
    1/2 röd paprika
    nästan 1 hel gurka
    ca 5 st hackade tomater
    ca 2 dl majs
    1 isbergssallads-huvud

1 paket stora, mjuka tacobröd
    skål med små taco-chips

Ja, alla grönsakerna går åt för oss!

• Tess76
    pandyb skrev 2009-10-12 17:32:11 följande:
    Tack för ditt svar, riven ost låter bra. Vi kasnke ska ta lite mer gräddfil, men tanken är att vi ska guacemole och sånna salsasåser och tacosåser med
    Jaha, men då räcker det nog med 1 liter gräddfil.
    //Kalla fötter, varmt hjärta.
  • MBert

Ska du bjuda barn skulle jag säga, mer köttfärs.
    Jag har haft kalas med tacos och var det nåt som gick åt så var det köttfärs! Näst därefter var det gurka och majs. Salladen blev det mest kvar av...

• Virriga Vera

Jag tycker att det är snålt med köttfärs. Hade också haft nachos, jalapenos och Tortilla.

• pandyb
    MBert skrev 2009-10-12 18:16:30 följande:
    Ska du bjuda barn skulle jag säga, mer köttfärs. Jag har haft kalas med tacos och var det nåt som gick åt så var det köttfärs! Näst därefter var det gurka och majs. Salladen blev det mest kvar av...
    Det är vuxna mestadels
    Virriga Vera skrev 2009-10-12 18:23:44 följande:
    Jag tycker att det är snålt med köttfärs. Hade också haft nachos, jalapenos och Tortilla.
    Ja skal och tortillas har vi också köpt. Två tortillas/person och några hårda båtar samt nacho chips. Vi har har nog nån burk med jalapenos i skåpet tror jag med!

Mer köttfärs får det bli. Såg på några recept att man räknar med 100g/person. Men det är klart att det är bättre att ha för mycket än för lite...  går ju att frysa in och spara det som inte går åt!

Tack för alla tips!
Svar på tråden Tacos till 25 personer