• LyckligaFruN

Helentreprenad

Skulle vilja ha tips på olika husleverantörer som har helentreprenad OCH som levererar till mellersta Norrland.
    Hittils har jag bara hittat Älvsbyhus men det borde ju finnas fler..
    Vad jag menar är alltså att grundbygget ingår samt att huset kommer nyckelfärdigt.

• Svar på tråden Helentreprenad
  • FruE

Hej!

Kul med fler som går i bygga-hus-tankar.

Några exempel är (vet att dessa bygger i åtminstone Hälsingland/södra norrland)

Myresjöhus

Smålandsvillan

Skidsta hus

Faluhus

Fiskarheden (om man tar alla deras åtaganden så räknas det som helentreprenad tror jag)

Mvh FruE

• LyckligaFruN
    FruE skrev 2009-10-12 17:34:25 följande:
    Hej!Kul med fler som går i bygga-hus-tankar.Några exempel är (vet att dessa bygger i åtminstone Hälsingland/södra norrland)MyresjöhusSmålandsvillanSkidsta husFaluhusFiskarheden (om man tar alla deras åtaganden så räknas det som helentreprenad tror jag)Mvh FruE
    Oj det var ju rätt många! Jo Fiskarheden är vi ju rätt sugna på, men har förstått att antingen de eller man själv måste anlita hantverkare för att fixa allt när byggsatsen har kommit. Detta gör alltså att ett husbygge tar en himla tid. Är nog mer intresserade av ett helt färdigt hus som går att flytta in i efter någon vecka bara.
    Ska kolla in dina tips på en gång!
  • Bianca25

Men ett husbygge tar väl ca ett år från att man har bestämt sig tills att huset är färdigt. Blir nog svårt att hitta någon som ordnar det på bara någon vecka. Om man inte köper ett visningshus eller ett hus som finns i grupp. Men då har man ju inte heller möjligheten att påverka...

• LyckligaFruN
    Bianca25 skrev 2009-10-12 18:02:14 följande:
    Men ett husbygge tar väl ca ett år från att man har bestämt sig tills att huset är färdigt. Blir nog svårt att hitta någon som ordnar det på bara någon vecka. Om man inte köper ett visningshus eller ett hus som finns i grupp. Men då har man ju inte heller möjligheten att påverka...
    Haha ja det var inte så jag menade. Förstår absolut att det är väntetid osv. Men vi skulle vilja ha ett hus som är nyckelfärdigt när det levereras och sätts på plats. Alltså vill vi inte ha ett hus som tar flera månader att "bygga" efter att byggsatsen kommit.
  • allt eller inget

Jag rekommenderar verkligen inte Smålandsvillan. Annars har jag inget att tillägga i sakfråga..

• MammaHella

Hjältevadshus har totalentrepenad, vi blev förmedlade tomten i September-09 och beräknat inflyttningsdatum blir 1 april 2010. Nu har vi inte fått tillbaks avropsavtalet med det slutgiltiga datumet men husföretaget ville tidigarelägga inflyttningen så det känns helt OK för vår del.

Du kan kolla vår blogg: byggahus-mammahella.blogspot.com/

• mammabamma
    LyckligaFruN skrev 2009-10-12 18:12:34 följande:
    Haha ja det var inte så jag menade. Förstår absolut att det är väntetid osv. Men vi skulle vilja ha ett hus som är nyckelfärdigt när det levereras och sätts på plats. Alltså vill vi inte ha ett hus som tar flera månader att "bygga" efter att byggsatsen kommit.
    Fast tror det är ganska vanligt att nyckelfärdiga hus har några månaders byggtid. Beror ju lite på vilken grund man tar, tar du tex torpargrund med Älvsbyhus går det nog att få upp ganska fort. Men fått det förklarat att ett hus som byggs på platta måste "brinna färdigt" innan man gör tex badrum. Vi ska bygga ett vanligt Prefab hus (NF på platta), på det är det 17 veckors byggtid.....

Angående din ursprungliga fråga kan jag även tipsa om:
    LB-hus
    Björklidenhus
    Båda har totalentrepenad. Men vet inte om de har restriktioner på vart de bygger/levererar.
Svar på tråden Helentreprenad