• Gryntroll

Vad är detta - "svart" i armhålorna

Hej,
    vette sjutton om detta egentligen har med graviditeten att göra MEN det har kommit nu de senaste veckorna (är i v 39). Mina armhålor blir mörkare och mörkare i skinnet. På håll ser det ut som om jag har en massa hår under armarna, trots att det är nyrakat

Har aldrig haft det så tidigare. Skinnet i armhålorna brukar vara samma färg som resten av kroppen....

Är det någon som har varit med om liknande?

• Svar på tråden Vad är detta - "svart" i armhålorna
  • Zoonie

Jag har haft så jättelänge fast jag inte varit gravid, jag vill också gärna veta vad det beror på.
    Har haft funderingar på diabetes, men jag vet inte?

• MiniJi

Jag vill också veta, har samma problem!!
    Är gravid i v 38.

• Gryntroll

Vad skumt, men ändå skönt att det är fler än jag som fått mörk hud i armhålorna. MiniJi, kom ditt också nu under graviditetens senare del?

Zoonie, varför just diabetes? Är inte alls insatt i vad diabetes kan ge för "symptom"...

• ElinOlsson

Funderar...
    Kan det vara av samma orsak som att bröstvårtorna mörknar? Helt enkelt hormoner som förklaring (som allt annat vid en graviditet )

• Gryntroll

ElinOlsson - där sa du något, det kan det ju så klart vara... sägs det inte också att blygdläpparna kan få annan färg vid graviditet?! Bara skumt att det kommer NU så sent i graviditeten, nu kunde det ju lika gärna ha hoppat över kan jag tycka

• Zoonie
    Gryntroll skrev 2009-10-12 17:52:35 följande:
    Vad skumt, men ändå skönt att det är fler än jag som fått mörk hud i armhålorna. MiniJi, kom ditt också nu under graviditetens senare del? Zoonie, varför just diabetes? Är inte alls insatt i vad diabetes kan ge för "symptom"...
    Man kan bli svart och få hudförändringar i nacken av det så då tänkte jag att det kunde vara likadant där
  • MiniJi

Ja, märkte det bara nu för någon vecka sedan när jag hade rakat mig under armarna men det såg fortfarande orakat ut... Ser ut som värsta stubben ju

Zoonie, vad säger du om diabetes?? Nu blev jag orolig...

• BubbelBoom

Jag har med samma. Kom i mitten av graviditeten. Tror det är hormonerna för mitt sockervärde är jättebra:) Hoppas bara det försvinner sen, ser ju inte så roligt ut:-/

• Zoonie
    MiniJi skrev 2009-10-12 17:57:47 följande:
    Ja, märkte det bara nu för någon vecka sedan när jag hade rakat mig under armarna men det såg fortfarande orakat ut... Ser ut som värsta stubben ju Zoonie, vad säger du om diabetes?? Nu blev jag orolig...
    Inte så mkt, inget att bli orolig över iaf:)
    Det är nog bara hormoner som någon sa!
  • MiniJi

Jag hoppas då att det har med hormonerna att göra, inte insulinresistens. Får väl ringa bm imorgon...

• bzzzzzz

hej hej, detta har med hormonerna att göra och är pigmentfläckar. Är även vanligt att få i ansiktet Detta försvinnder efter barnet är fött vanligtvis.

• 1up

De som inte är gravida och ändå får de här förändringarna bör kontakta sjukvården. Det *kan* bero på en sköldkörtelstörning.

• Gryntroll

Jag frågade BM igår när jag träffade henne och hon sa också hormoner...
    sedan konstaterade vi att OM det nu inte skulle gå bort efter förlossning kanske det går att bleka, det finns ju trots allt de som bleker sitt anus så varför inte armhålan

Jag hoppas dock att det försvinner av sig själv

• MiniJi
    Gryntroll skrev 2009-10-14 09:03:38 följande:
    Jag frågade BM igår när jag träffade henne och hon sa också hormoner... sedan konstaterade vi att OM det nu inte skulle gå bort efter förlossning kanske det går att bleka, det finns ju trots allt de som bleker sitt anus så varför inte armhålan Jag hoppas dock att det försvinner av sig själv
    Skönt att höra!

Jag tänkte faktiskt samma tanke, om man nu kan bleka rumpan, varför inte armhålorna också! Hehe
    Ingen tid är bortkastad så länge man har roligt!
  • BubbelBoom
    Gryntroll skrev 2009-10-14 09:03:38 följande:
    Jag frågade BM igår när jag träffade henne och hon sa också hormoner... sedan konstaterade vi att OM det nu inte skulle gå bort efter förlossning kanske det går att bleka, det finns ju trots allt de som bleker sitt anus så varför inte armhålan Jag hoppas dock att det försvinner av sig själv
    Åh fan vilken tanke! Bra att komma ihåg ifall det trots allt inte skulle försvinna:)
  • Phili a

Precis, det är hormonerna. Ansikte, bröstvårtor, under armarna, streck på magen och underliv är vanliga ställen som mörknar.

Förra grav fick jag allt förutom i ansikte. Denna grav är helt annan, är inte alls lika hormonpåverkad. Enbart bröstvårtorna har mörknat.

• sugenpåbebis87
    BubbelBoom skrev 2009-10-12 17:59:57 följande:
    Jag har med samma. Kom i mitten av graviditeten. Tror det är hormonerna för mitt sockervärde är jättebra:) Hoppas bara det försvinner sen, ser ju inte så roligt ut:-/
    jag hade precis likadant under min graviditet, kan trösta dig med att mitt svarta/bruna under armarna försvann efter förlossningen, ca 4 dagar var det helt borta, antar att det var pga hormoner...
  • LivetsUnderbaraStunder
    Gryntroll skrev 2009-10-12 17:37:29 följande:
    Hej, vette sjutton om detta egentligen har med graviditeten att göra MEN det har kommit nu de senaste veckorna (är i v 39). Mina armhålor blir mörkare och mörkare i skinnet. På håll ser det ut som om jag har en massa hår under armarna, trots att det är nyrakat Har aldrig haft det så tidigare. Skinnet i armhålorna brukar vara samma färg som resten av kroppen.... Är det någon som har varit med om liknande?
    Ha ha va kul, jag har samma men inte så mkt men man ser lite skillnad i färg, men det är väl hormonförändrngar eller ngt. Bröstvårtorna mörknar ju oxå :D
Svar på tråden Vad är detta - "svart" i armhålorna