• bebisvild

Någon som känner till KohLanta / Svenska skolan?

Vi planerar att resa till Thailand 4-6v nästa år feb/mar

Vet inte vart det är bäst att bo vi har 3 barn i åldrarna 9år, 4år samt en bebis som kommer vara 9månader då.

Har hört att Svenska Skolan finns men inte hört någon som varit där?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-12 19:04
    Vill gärna ha tips på boende! Har läst lite nu på nätet om Koh Lanta o d verkar passa oss. Men har någon varit där skriv gärna vad ni tyckte!! Bor gärna i ett område m pool o andra familjer så barnen kan få kompisar:)

• Svar på tråden Någon som känner till KohLanta / Svenska skolan?
  • resemamman

Det finns inte mindre än 3 svenska skolor på Koh Lanta, Lanta Sanuk som har semesterskolan på Klong Dao och helårsskolan på Long Beach. Och sen konkurrenten Lilla svenska skolan på Klong Dao. Alla har både förskola och skola. Tror Lanta Sanuk School har ca 200 barn inskrivna varje år... Så det kryllar av svenska barnfamiljer överallt!

Vi gillade inte Koh Lanta, det var för mycket Sverige flyttar till Thailand över det. Men jag vet väldigt många som älskar ön! Ju längre söderut desto lugnare, men vill ni ha massor av barnfamiljer och pooler så kanske Klong Dao stranden (den nordligaste, närmast byn Ban Saladan) passar er. Det finns mängder av hotell och resorts där.

• Dillja

Nu är det ju semesterskola/förskola som gäller för er och då finns som Resemamman skrev antingen Lanta Sanuk (som ligger på Southern Lantas område) eller Lilla Svenska skolan som ligger några minuters promenad norr om. Båda är bra, Lanta Sanuk är något större.

Ni bör bo ungefär vid skolorna, dvs mitt på Klong Dao, på strandsidan, absolut enklast för både er och barnen. På Southerns område finns (förutom deras bungalows) privatägda hus och lägenheter som går att hyra, finns säkert på Blocket eller via tex Lantahideaways. Lanta divers har också uthyrningsverksamhet och jag tror det finns fler. Sedan finns det en massa olika resorter i området, främst med bungalows, finns både små och lite större, ex Lanta Scenic som ligger precis norr om Southern (har ingen pool men man kan använda Southerns). Lite mer söderut hittar du bla Slow Down som är svenskägt, har för mig det finns privathus där också nu.

Nu uppfattade inte jag om det är nu i feb-mars ni tänkte åka eller om det är om 1,5 år. Är det nu så är det nog minst sagt hög tid att kolla om det finns plats på skola/boende/flyg, i nämnd ordning?mars är enklare än februari skulle jag tro.

• Charla

Hej!

Jag kan ännu inte ge några direkta tips...än...vi åker ner snaaaart och stannar till jul. Våra flickor ska gå på lilla svenska skolan och vi ska bo på slowdown lanta. Men om ni planerar redan att åka nästa år(-10) måste ni skynda och höra om det finns plats på skolan, det är ju högsäsong då. Det kan vara fullt nu! Men gå in på lillasvenskaskolan.se och mejla dem och hör då om det finns platser kvar...lycka till!

• Resemamma

Hej,
    båda skolorna på Koh Lanta är bra, har haft mina barn på båda. Föredrog dock Lilla svenska skolan då den var mindre. Vi har bott i lägenheterna på Southern, dem kan rekommeneras. Nu har vi gjort Thailand två år, så denna gång blir det Svenska Skolan Egypten under två månader i höst. Skolan ligger i El Gouna, 22 km norr om Hurghada, har varit där förr och gillade verkligen den lilla staden som även kallas "Egyptens Venedig" pga alla fina laguner.

Önskar dig en härlig resa!!

• Smilla75

Vi tillbringar varje vinter på Lanta, barnen går på Lanta Sanuk och vi bor i lägenheterna som resemamman nämnde, de kostar kring 13 000 kr månad.

Svar på tråden Någon som känner till KohLanta / Svenska skolan?