• QiTaS

Kontantinsats....

Finns de nån som lånat ett "vanligt" lån på en annan bank till en kontantiasats för att köpa ett hus?

• Svar på tråden Kontantinsats....
  • jeaxx77

Det finns säkert sådana människor. Min spontana tanke är att om man inte har råd med en kontantinsats så har man förmodligen inte den ekonomi som krävs för att köpa ett hus med alla kostnader som det innebär....

• Roxter
    jeaxx77 skrev 2009-10-12 19:41:47 följande:
    Det finns säkert sådana människor. Min spontana tanke är att om man inte har råd med en kontantinsats så har man förmodligen inte den ekonomi som krävs för att köpa ett hus med alla kostnader som det innebär....
    Fast att banken kräver en kontantinsats betyder ju inte att man inte har råd med det. Bankerna är ju lite mer restriktiva just nu med att låna ut till hela köpesumman.

Har tyvärr ingen erfarenhet av att göra på det sättet. Skulle ni däremot få göra det så lär ni inte få någon bra ränta på extralånet eftersom ni säkerligen inte får det som ett bolån så se till att ni kan amortera bra på det. Sen kan man allt eftersom tiden går och ni tror att värdet på huset har stigit göra en s.k. bankvärdering av huset och se om ni kan få det värderat till mer än ni köpte det för. Då kan ni kanske baka in större delen av topplånet som bottenlån och beroende på hur det går även låna upp så att ni kan betala tillbaka lånet till den andra banken. Men jag skulle väl kanske inte räkna med att det går att lösa på det sättet eftersom räntorna om ngt år väntas stiga.
  • Alfonsina

Du kan även göra det i samma bank. Just kontantinsats är ju att lånet inte läggs med huset som säkerhet som ett bolån. Det blir ett vanligt blancolån med högre ränta samt amortering, men går bara kalkylen ihop (och det lånet syns ju ändå på en UC så bolånebanken kommer ändå räkna in det i kalkylen) så borde det inte vara några problem.

Och som Projekt Agnda skriver så kan man vid en högre värdering av huset senare baka ihop allting.

• Joual

Det är inte heller helt omöjligt att få låna 100% av köpesumman i samma bank. Det gjorde vi ganska nyligt (i juni). Vi betalade lagfart, pantbrev och viss renovering själva för våra sparade pengar.

• luftbulle
    Joual skrev 2009-10-14 11:03:19 följande:
    Det är inte heller helt omöjligt att få låna 100% av köpesumman i samma bank. Det gjorde vi ganska nyligt (i juni). Vi betalade lagfart, pantbrev och viss renovering själva för våra sparade pengar.
    vilken bank var det?
  • Joual
    luftbulle skrev 2009-10-14 14:03:43 följande:
    vilken bank var det?
    Länsförsäkringar. Vi fick ett liknande lånelöfte (på 100% av köpesumman) även hos Swedbank, men LF hade bättre villkor.
  • Pysselgalningen

hos swedbankkan man få handpenninglån som ska betalas på 6månader.

vi ska själva på banken på fredag för att få "domen", Vi tänkte förhandla för att få det som Joual fått det. Att låna hela köpesskillingen och använda sparpengarna till allt annat.

• QiTaS

Blir inget hus för oss =( Ingen bank ville bevilja topplån. Budgivning är i full gång å jag känner mig smått deppig.

• luftbulle
    Joual skrev 2009-10-14 14:09:56 följande:
    Länsförsäkringar. Vi fick ett liknande lånelöfte (på 100% av köpesumman) även hos Swedbank, men LF hade bättre villkor.
    Mhhm, jag pratade med LF härom dagen och han jag talade med kunde absolut inte kringgå regeln om 10%kontaninsats. Spelade ingen roll att vi hade 5% i kontantinsats + pengar till lagfart och pantbrev och att kalkylen faktiskt gick ihop, vi skulle alltså (enligt banksnubben) klarat kostnaderna med goooda marginaler.

Trött jag blir, och så är man så kallar "guld kund". Det guldet var tydligen inte värt ett öre.

Grattis till er! ni har uppenbarligen en bättre bankkontakt.

(Historien slutade med banklån hos HB och ett nytt hus. Vi har lämnat LF för gott)
  • Tant Green
    jeaxx77 skrev 2009-10-12 19:41:47 följande:
    Jag trodde det var ganska vanligt att man lånar åtminstone tillfälligt till kontantinsatsen. Inte alla som har så mycket pengar på banken även om man kan betala det så fort man har sålt sin nuvarande bostad, men ofta köper man väl en ny bostad innan man sålt sin gamla? Vi brukar flytta ungefär vart 5:e år och då blir det ju lite svårt att varje gång skaka fram 2-300 000 kr i kontantinsats om man inte får sälja sin nuvarande bostad först.
  • Joual
    luftbulle skrev 2009-10-16 20:48:27 följande:
    Mhhm, jag pratade med LF härom dagen och han jag talade med kunde absolut inte kringgå regeln om 10%kontaninsats. Spelade ingen roll att vi hade 5% i kontantinsats + pengar till lagfart och pantbrev och att kalkylen faktiskt gick ihop, vi skulle alltså (enligt banksnubben) klarat kostnaderna med goooda marginaler. Trött jag blir, och så är man så kallar "guld kund". Det guldet var tydligen inte värt ett öre. Grattis till er! ni har uppenbarligen en bättre bankkontakt. (Historien slutade med banklån hos HB och ett nytt hus. Vi har lämnat LF för gott)
    Jag tror också att det till viss del beror på vilken kontaktperson man råkar få på banken. Inte bara på LF, utan rent generellt. Vår kontakt fick dock inte godkänna ett lån på hela summan själv, så ärendet skickades till Stockholm. Vi fick ett positivt besked ett dygn senare. Men, som sagt... det verkar inte vara exakt samma regler hela tiden.

För vår del hade vi varsin fast inkomst, inga barn och en detaljerad budget att visa på. Det hjälpte nog rätt mycket.
  • Alfonsina
    Tant Green skrev 2009-10-16 20:56:46 följande:
    Jag trodde det var ganska vanligt att man lånar åtminstone tillfälligt till kontantinsatsen. Inte alla som har så mycket pengar på banken även om man kan betala det så fort man har sålt sin nuvarande bostad, men ofta köper man väl en ny bostad innan man sålt sin gamla? Vi brukar flytta ungefär vart 5:e år och då blir det ju lite svårt att varje gång skaka fram 2-300 000 kr i kontantinsats om man inte får sälja sin nuvarande bostad först.
    Jodå, ett sk handpenningslån ska inte vara omöjligt. Behöver man pengarna längre än tillträdesdagen (om man inte sålt sitt gamla) brukar det kallas överbryggningslån.
  • Tant Green
    Alfonsina skrev 2009-10-16 22:31:12 följande:
    Jodå, ett sk handpenningslån ska inte vara omöjligt. Behöver man pengarna längre än tillträdesdagen (om man inte sålt sitt gamla) brukar det kallas överbryggningslån.
    Skönt att höra. Den här gången kommer det diffa två veckor. Vi behöver egentligen låna 1,7 miljoner, men vi ska betala nya lägenheten två veckor innan vi får pengarna för den gamla, så vi kommer behöva ytterligare 700 000 kronor i två veckor. Men det borde ju inte vara så ovanligt. Och under de två veckorna äger vi ju faktiskt två lägenheter som vi kan lämna i pant.
Svar på tråden Kontantinsats....