Kontantinsats....
Finns de nån som lånat ett "vanligt" lån på en annan bank till en kontantiasats för att köpa ett hus?
Finns de nån som lånat ett "vanligt" lån på en annan bank till en kontantiasats för att köpa ett hus?
Det finns säkert sådana människor. Min spontana tanke är att om man inte har råd med en kontantinsats så har man förmodligen inte den ekonomi som krävs för att köpa ett hus med alla kostnader som det innebär....
Du kan även göra det i samma bank. Just kontantinsats är ju att lånet inte läggs med huset som säkerhet som ett bolån. Det blir ett vanligt blancolån med högre ränta samt amortering, men går bara kalkylen ihop (och det lånet syns ju ändå på en UC så bolånebanken kommer ändå räkna in det i kalkylen) så borde det inte vara några problem.
Och som Projekt Agnda skriver så kan man vid en högre värdering av huset senare baka ihop allting.
Det är inte heller helt omöjligt att få låna 100% av köpesumman i samma bank. Det gjorde vi ganska nyligt (i juni). Vi betalade lagfart, pantbrev och viss renovering själva för våra sparade pengar.
hos swedbankkan man få handpenninglån som ska betalas på 6månader.
vi ska själva på banken på fredag för att få "domen", Vi tänkte förhandla för att få det som Joual fått det. Att låna hela köpesskillingen och använda sparpengarna till allt annat.
Blir inget hus för oss =( Ingen bank ville bevilja topplån. Budgivning är i full gång å jag känner mig smått deppig.