• polizoni

Måla taket

Någon som har erfarenhet av att måla tak? Har hört att det ska vara svårt...

Några tips?? Har nyligen flyttat till en ny lägenhet som behöver fräshas upp lite...

• Svar på tråden Måla taket
  • etc

Inte alls svårt, men däremot blir man rejält trött i armar och axlar!
    Maskera, sparmåla kanterna, och sen rolla. Använd roller med långt skaft. Dela in taket i ett tänkt rutmönster, rolla först åt ena hållet och sen rolla åt andra hållet och sen fortsätter du likadant med nästa ruta. Hm, svårt att förklara utan bild...

• polizoni

Jag tror att jag hajjar på ett ungefär.. Men kan man inte bara rolla hela taket åt ena hållet och sen åt andra? haha lite dumma frågor kanske men jag har aldrig målat ett tak

• Mimmi69

Jag rollade hela taket utan att dela in det i rutmönster. Först åt ena hållet sedan åt det andra. Det blev jättebra!

• etc

Det gr säkert bra! Jag tycker det blir bättre dock om färgen inte torkar för mycket innan jag rollar åt andra hållet.

• Alfonsina

Det vanligaste felet vi "vanliga dödliga" gör är tydligen att ha för lite färg på rollern. Det fick vi lära oss när jag köpte min BR för ett par år sedan, pappa tyckte det blev randigt först och när vi sedan hörde detta och hade på mera färg så gick det jättebra.

Enkelt med tydligen ett nödvändigt tips.

• Mimmi69
    Alfonsina skrev 2009-10-15 11:02:54 följande:
    Det vanligaste felet vi "vanliga dödliga" gör är tydligen att ha för lite färg på rollern. Det fick vi lära oss när jag köpte min BR för ett par år sedan, pappa tyckte det blev randigt först och när vi sedan hörde detta och hade på mera färg så gick det jättebra. Enkelt med tydligen ett nödvändigt tips.
    Min färghandlare sa samma sak. Om färgen stänkte och man blev "prickig", då var det för lite färg på rollern.
  • Alfonsina
    Mimmi69 skrev 2009-10-15 19:14:42 följande:
    Min färghandlare sa samma sak. Om färgen stänkte och man blev "prickig", då var det för lite färg på rollern.
    Åh, såna praktiska tips är ju kanon att veta. Vi håller på att bygga hus nu så det ska ju målas en del...
  • johandra

Köp BRA färg oxå! Billig färg är helt omöjlig att få till bra och det är inte värt dom kronorna man sparar. Bra lite dyrare färg,en bra roller och sen är det bara att köra!

Lycka till!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 28/3-10
  • formbar

Bra belysning - gärna "strålkastarvariant" är ett plus. Och att tvätta av med målartvätt/-rent innan (minns inte hundra vad det heter). Vi har aldrig kört kors o tvärs utan två strykningar i samma riktning. Kanske bara missat rut-strategin men det har blivit bra och jämnt här. Lycka till!

Svar på tråden Måla taket