• palmis

Hund som kanar på rumpan

Jag har en hund som kanar på rumpan, jag har förstått att man behöver hjälpa henne att tömma analsäckarna, Men hur gör man det?

Eller måste man gå till vetrinären? Vad kostar det att gå till vetrinären och göra de???

Min hund skäller mycket inomhus när det plingar på dörren nån pratar i ett annat rum men bara ibland, om man kommer in i ett rum där hon är .
    Verkar som hon inte kommer ihåg att man är hemma och börjar skälla.

Jag är väldigt trött på allt skällande.

Kan en hund ogilla vissa personer?

tackam om jag får hjälp med detta

• Svar på tråden Hund som kanar på rumpan
  • anirac1

Tror du behöver gå till en vet för de då det kan vara meckigt å göra själv å ganska sååå äckligt....

• köttbullelydnad

Personligen går jag till veterinären och låter dem tömma hundarnas analsäckar när jag märker att det finns behov. Varför göra skitjobbet själv? Sen slår jag alltid ihop det besöket med att utsätta veterinären (som i dagsläget blivit van) för 450345746 frågor som jag gått och funderat över mellan gångerna och en allmän hälsocheck på jycksen

Angående skällandet - ras och ålder?

• BabyJay

Det kan vara mask oxå som gör att de kanar på rumpan. Ev. oxå att avföringen inte är rätt i konsistensen och hunden inte känner sig "ren" där bak. Men kan ju oxå vara analsäckarna. Skulle definitivt inte ge mig på det själv om jag inte var 100% säker på hur man gör det rätt. Tror man kan orsaka hunden rätt mycket onödigt lidande då.

Ang. skällandet får man se till varför den skäller. Skäller hon för att påkalla din uppmärksamhet? Är hon rädd? Ska hon skrämmas? Vilken ras är det och vad är rasen till för? När man vet orskaen till skällandet, då kan man börja motarbeta det.

• palmis

Shetland sheepdoog på 2,5 år

Blivit mycket skällig sen vi fick vår son, hon lyssnade mer innan vi fick sonen tror det är lite avundsjuka

• palmis

Vad kostar det att gå till vetrinären för att få hjälp med det??? Nån som vet ungefär

• BabyJay
    palmis skrev 2009-10-12 21:43:45 följande:
    Shetland sheepdoog på 2,5 årBlivit mycket skällig sen vi fick vår son, hon lyssnade mer innan vi fick sonen tror det är lite avundsjuka
    Shetland sheepdog upplever jag som ganska skälliga i sig. Sitter ju i den rasen.

Då handlar det ju absolut om att hon söker uppmärksamhet. Skulle ju oxå kunna vara så att hon vill vakta er nya lilla familjemedlem. Vår egna hund går gärna emellan gäster och vår dotter. Ska skydda henne lixom!

Tycker bara ni ska försöka att ignorera skall och uppmärksamma hunden närden beter sig som ni vill. Och glöm inte att ge hunden den tid och aktivering som den kräver. Är lätt att glömam de små stackarna när man har fullt upp med barn...
  • tinkerbell

det här med att hundar kanar på rummpan kan vara övergående,,gör hon det ofta eller bara ibland?vår tik gör det ibland och detta då hon har lös avföring eller när hon ätit gräs och hon inte får bort den.hehe ser ju roligt ut men man ska någ inte pilla för mycket på analsäckarna,har man tömt en gång så blir det återkommande,vår tik hade analsäcksinflammation och det var en stor böld på rumpan,men veterinären ville att man skulle avvakta och se ifall det går över av sig själv och det gjorde det,man ska bara hålla koll på ifall hunden får en stor böld på analen och övervaka att den inte spricker,vilket det gjorde hos vår tik,man ska sen se till att det är rent och att det inte bildas en skorpa.sen får man hålla koll på att de inte får feber,för oss gick det bra men kolla med vet för äkerhets skull.

• Kinya

Jag hade åkt till veterinären och fått analsäckarna kollade i första hand.

Ang. skällandet så är rasen en skällig ras. Men om du kan få allt runt dörren att gå lugnt till så kan hunden lugna ner sig så pass mycket att skällandet minskar. Hade jag haft en hund som skällde när ringklockan ringde hade jag tjatat ut den faktiskt. Jag hade valt en tid på dagen då jag störde så få som möjligt sen hade jag bett någon stå och ringa på vår dörr lite då och då tills hunden tröttnade på att uppmärksamma det. Och även ringa på dörren då och då när det inte kommer någon och det inte finns någon anledning för hunden att hetsa upp sig. Det är vad jag hade gjort. Men hur du ska göra vet jag inte då jag inte känner din hund eller dig.

Jag känner en vars valp ville jaga bilar (farligt!!) och hon satte sig med hunden (kopplad såklart) vid en väl trafikerad rondell och bara satt där i över timme. Efter det var bilar inte så intressanta i valpens ögon.

Svar på tråden Hund som kanar på rumpan