• ÄlskadeÄnglar

Kan det vara en spricka i foten????

Sambon var och spelade bandy och kom hem lika snabbt som han for typ. Han har tydligen lyckats göra illa foten. Fotknölen är jättestor och svullen. Han kan knappt stödja på foten.

Enligt rådgivningen ska han linda den och sen lägga is på den. Dock har vi inget att linda med hemma så vi tog en halsduk.
    Men jag funderar på om det är en spricka...

Någon som haft en spricka i foten och känner igen sig?

• Svar på tråden Kan det vara en spricka i foten????
  • Mrs Winter

Varför ringer ni inte till sjukvårdsupplysningen?

Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Mammut och Papput

Min mamma halkade i trappen och bröt fotleden. Det var svullet (blå-rött) som en halv tennisboll ungefär. Hon kunde inte stödja alls.. Kunde han gå och köra bil hem och så eller? Håll benet i högläge så inte svullnaden ökar!

• ÄlskadeÄnglar

Mrs Winter skrev 2009-10-12 21:17:26 följande:

Varför ringer ni inte till sjukvårdsupplysningen?
    Det har vi naturligtvis gjort...

Mammut och Papput skrev 2009-10-12 21:18:23 följande:
    Min mamma halkade i trappen och bröt fotleden. Det var svullet (blå-rött) som en halv tennisboll ungefär. Hon kunde inte stödja alls.. Kunde han gå och köra bil hem och så eller? Håll benet i högläge så inte svullnaden ökar!
    Ja men han har mer ont nu och jag tycker svullnaden har börjat öka...
  • Mrs Winter
    ÄlskadeÄnglar skrev 2009-10-12 21:19:42 följande:
    Mrs Winter skrev 2009-10-12 21:17:26 följande: Ja men han har mer ont nu och jag tycker svullnaden har börjat öka...
    Ring igen och säg att ni vill åka in.
    Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Mammut och Papput

Jag tycker definitivt att det ska kollas upp. Min mamma sov hemma natten hon brutit sin fot, trots att hon inte kunde stödja alls. När jag hade min kirurgplacering på ortopeden så fick fotledsfrakturer ofta vänta 1-2 dygn på operation så på det sättet är det nog inte bråttom, MEN: det kan vara bra att få det undersökt så att inte cirkulationen eller nervfunktionerna i foten påverkats!

• ÄlskadeÄnglar

Mrs Winter skrev 2009-10-12 21:21:03 följande:

Ring igen och säg att ni vill åka in.
    Ja jag ska lyckas övertala tjurskallen till karl att göra det med. Haha det är jag som är mest oroad...
  • ÄlskadeÄnglar

Mammut och Papput skrev 2009-10-12 21:27:33 följande:

Jag tycker definitivt att det ska kollas upp. Min mamma sov hemma natten hon brutit sin fot, trots att hon inte kunde stödja alls. När jag hade min kirurgplacering på ortopeden så fick fotledsfrakturer ofta vänta 1-2 dygn på operation så på det sättet är det nog inte bråttom, MEN: det kan vara bra att få det undersökt så att inte cirkulationen eller nervfunktionerna i foten påverkats!
    Ja foten är typ iskall.. Kan det vara farligt..?
  • Mammut och Papput

Den kan ju vara iskall också för att han inte har några strumpor (?) och för att han förmodligen inte rör på foten. Kall om fötterna kan man vara. Har han domningar? Kan han vicka på tårna? Har han känsel i hela foten? Pulsen finns ovanpå foten, kan vara svår att hitta på alla, man känner den inte där på alla heller... Men jag tycker att detta ska kollas upp hur som helst. Ring sjukvårdsrådgivningen igen och uppdatera. Fråga dem om ni ska avvakta till imorgon bitti eller om ni ska åka in ikväll. Det känns säkrast så så slipper vi på familjeliv känna oss ansvariga
    Hoppas att det går bra. Ring nu! =)

• ÄlskadeÄnglar

Mammut och Papput skrev 2009-10-12 22:22:03 följande:

Den kan ju vara iskall också för att han inte har några strumpor (?) och för att han förmodligen inte rör på foten. Kall om fötterna kan man vara. Har han domningar? Kan han vicka på tårna? Har han känsel i hela foten? Pulsen finns ovanpå foten, kan vara svår att hitta på alla, man känner den inte där på alla heller... Men jag tycker att detta ska kollas upp hur som helst. Ring sjukvårdsrådgivningen igen och uppdatera. Fråga dem om ni ska avvakta till imorgon bitti eller om ni ska åka in ikväll. Det känns säkrast så så slipper vi på familjeliv känna oss ansvariga Hoppas att det går bra. Ring nu! =)
    Ja han pratar med dom nu... Tack för hjälpen! Uppdaterar om hur det går
Svar på tråden Kan det vara en spricka i foten????