• Butterfly

Ny bil eller köra slut den gamla?

Vad är mest ekonomiskt? Vi har börjat upptäcka rost på vår bil som är från -98. Är det bäst då att sälja den och byta upp sig för att slippa problem. Eller ska man reparera den och köra den många år till?
    Jag tänker rent ekonomiskt.

• Svar på tråden Ny bil eller köra slut den gamla?
  • Xara

Problemet med att försöka "köra slut" på en bil brukar vara att det dyker upp dyrare och dyrare nödvändiga reparationer hela tiden... och så ökar risken hela tiden att man blir stående (särskilt den dagen man har bråttom ). Lägger själv hellre pengarna på en ny/nyare bil i så fall

• Aurum

Det hela beror väl mest på hur långt den gått och var rosten sitter. Har den gått över 20 000 mil och rosten inte äter upp underredet skulle jag råda er att köra slut på bilen. En bra fingervisning är även vilka anmärkningar bilen får vid besiktningen.

• nattinattio

tror den är för gammal för att ekonomisktsett byta till ny, om ni ändå kan tänka er att ha kvar den.
    den är för ny för att köra slut på oxå, så laga och kör på i många år

• CB72

Vi kör slut på våran .. Billigast så för vår del.
    Skulle vi köpa en ny,,ja då blir det banken,, onödigt anser jag.

Alla som köper nya bilar säger bara men våran bil drar BARA 0,6 "typ",,men dom räknar INTE med vad dom betalar i mån på lån
    Så ja VI kör helvetes mycket mil för dom pengarna ÄVEN om våran gamla skrutt drar över litern stadskörning...

Nä,, mitt råd,, spara pengar, å kör slut på eran bil som ni har nu, ni vinner på det i längden,,dessutom då det är dags så kanske ni har sparat så pass mycket att ni inte behöver ta lån, å ja då kör ni billigt med eran nya bil

• Xara

Är själv beroende av bilen, så att åka runt i en "problembil" är inte så bra vare sig för plånboken eller för nerverna... Dessutom måste man ju inte köpa en splitterny bil.

Men allt beror förstås på vilket skick er gamla bil är i och vad som är gjort (typ kamremsbyte och annat vansinnesdyrt som man MÅSTE göra om man inte vill riskera fullständigt motorhaveri: då är det ju bogsering till skroten som gäller).

Usch jag har harvat mig fram med två olika gamla skrothögar ända tills jag fick barn: då bytte jag upp mig främst pga säkerhetsaspekterna men oxå för driftpålitligheten...

• Bispan

Jag tänker köra slut på min bil som jag köpte 00, den är från 97. Den hade gått 5000 mil när jag köpte den och nu har den gått 19000. Det märks att den åldras men inga större problem. Jag lämnar dock inte in den för "allt". Byter bromsar och såna där slitgrejor själv. Det sparar många kronor.

• bambigirl

Men om ni lagar rosten så är det ju inge fel på bilen! Är det bara lite rost är det pissenkelt att göra själv...

• Butterfly

Vår bil har snart gått 13000 mil. Min man fixar själv rost, bromsbyte etc. Rosten sitter över däcket, vad det nu heter. Är ingen fena på bilar som ni hör! Det är nog rätt att den är för gammal för att det ska vara värt att byta upp sig. För övrigt så är den väldans bra. Det är en mazda 626. Men jag är väl rädd att det ska börja krångla. Nån sa att när en bil är 6 år brukar problemen komma ett efter ett. Stämmer det?

• Beloved

alla bilar rostar, vi bor i ett sådant klimat att man aldrig någonsin kan undvika rost..

mazda är en japanare och japanare är långkörare, de går och går servas bilen och hålls efter så klarar de sig toppen fint!

• Butterfly
    Det låter ju bra det! Vi servar, tvättar, vaxar, lagar, håller efter etc eller hrm... min make gör altt det där! Jag bara kör!
Svar på tråden Ny bil eller köra slut den gamla?