• nennie81

vita små kryp i min tjockbladiga krukväxt!

Hur tar jag kål på dessa??? Har provat såpavatten att dränka dem i såpavatten en till två gånger per vecka i 4veckor nu, har även testat att sticka ner tändstickor i jorden men ingenting funkar!

Hur ska jag göra för att bli av med dem???

Alla tips ni kan komma med mottages tacksamt!!!

• Svar på tråden vita små kryp i min tjockbladiga krukväxt!
  • Aurum

Tyvärr är det väl oftast så att om inte såpan biter så är växten bara att slänga, och helst så fort som möjligt innan ohyran sprider sig...

• nennie81

näää den e ju så fin!!! Jag vill inte *Snyft* Men antar att du har rätt, ska ge den en vecka till fast flytta in den i ett rum utan andra växter och prova alla tänkbara tips som jag hoppas på att få här inne...

annars åker den ut

• fanny20

Ställ in dom i duschen och skälj av dem ordentligt i ljummet vatten, spruta sen på såpavatten på bladen och på jorden sätt gärna i en el två luspinnar i jorden.
    Lycka till

• nennie81

Ska åka och köpa lspinnar idag när jag handlar!! Fler tips???

• Emis04

Jag hade sånadär vita små kryp i ett par av mina svärmorstungor. Jag provade allt, utan resultat. Till sist så satte jag ner blomman i en plastpåse, sprayade ner i jorden med Radar, och "förslöt" påsen runt krukan. Så fick den vara några timmar, och faktiskt, det fungerade Men har man otur så kan nog blomman stryka med kuppen, om det är en "känslig" sort...

• Mr Jim

Pudra med potatismjöl och vattna med ......vad hette det.... en liiiiiiiten flaska, brun, finns hos floristen!

• Mausiii

Är krypen i jorden eller på växten?

Om krypen är på blomman, köp ohyrespray för växter. Finns i välsorterade blomaffärer, granngården och blomavdelningar i stora matvaruaffärer.
    Spraya blomman enligt anvisningar (gärna utomhus) 1 gång i veckan i ett par veckors tid.

Planera om blomman i en ny innerkruka efter första el andra sprayningen. En del ohyra/sjukdomar kan finnas kvar i jorden/krukan.

Lycka till!

• nennie81

ohyran är i jorden och ej på bladen (än så länge i alla fall)

• EllaGirl

Har du provat att plantera om blomman?

Svar på tråden vita små kryp i min tjockbladiga krukväxt!