• Bitbitten

Hjälp!!! 5-månaders som vaknar en gång i timmen

Vi blir tokiga här hemma och behöver alla råd vi kan få! Vår dotter på 5½ månad har alltid sovit bra förut. Läggdags kl 19, vakna och äta kl 2 och kl 5 för att sedan sova till kl 8. Inga problem.

Det var då det...

Det började med att hon plötsligt vaknade kl 23 också, vrålhungrig. Sen blev det oftare och oftare. För att råda bort på själva hungern introducerade vi gröt på kvällarna, vilket fungerade och hon är inte hungrig på nätterna längre. Problemet är att hon inte kan komma till ro utan att ammas, om så bara för snuttandes skull.

På bvc fick vi rådet att sluta amma mellan kl 00-05 och inte heller plocka upp henne när hon vaknar för att markera att "nu är det natt hemma hos oss, då sover vi". Men istället ligger hon bara och smågråter och kastar sig av och an. Däremellan sover hon korta stunder, sällan mer än en timme i taget. Vi har provat att ge henne nappen, något hon tidigare bara behövt för att somna in på kvällen. Men det hjälper bara ytterst sällan. Och jag orkar inte amma en gång i timmen!

Vad ska vi göra?! I övrigt är hon en pigg och glad liten tjej, bortsett från att hon numera blir gnällig när hon ligger själv. Hon sover inte heller lika mycket dagtid som hon brukade och är överhuvudtaget mer aktiv, men det kanske beror på att hon blivit äldre. Läggdags går fortfarande jättebra och hon somnar själv i sin säng utan bekymmer.

• Svar på tråden Hjälp!!! 5-månaders som vaknar en gång i timmen
  • pesa

Jag har oxå problem med min 4-månaders son.. Han har aldrig sovit hela nätter, men ett tag somnade han vid 23, sov till 5 och sen till 8. Det var så lagom tyckte jag. Nu vaknar han en gång i timmen de flesta nätterna, som max sover han 3tim i taget. Och han har oxå snuttbehovet, ibland hjälper nappen men då somnar han inte om utan blir kanske tyst i 20 min för att sen komma över till våran säng och snutta.

Jag har gjort mig själv ovanan att ligga och amma, då jag kan somna om igen, vilket resulterar i att han oftast sover mycket i våran säng. Ibland om han sovit 3 timmar från att vi lagt honom i sin säng så kan jag sätta mig upp och vänta på att han ätit klart o somnar om, men han är så lättväckt, så då ligger han och vrider och vänder i sin säng och oftast vaknar han igen och då hjälper bara tutten igen :( Det tär verkligen på en. Han kan heller inte somna själv, somna rbara vid matning eller om man vaggar honom..jag ska försöka ikväll att lägga honom vid 20-21 och införa nattningsrutiner och prova några dagar.. behöver alla tips jag kan få :)

• vacein

Vi har lite samma problem till och från och speciellt förut eftersom jag liggammade på nätterna. Vår son är drygt 5 månader nu och vi har lagt om lite över lag.

Efter att ha läst lite inlägg här på FL så har jag börjat ge honom mer mat på dagarna och jag tror faktsikt att det har hjälpt! Nu får han:

Gröt - mellanmål - lunch - mellanmål - gröt - nattersättning.

Ammning eller ersättning som komplement till måltiderna eller enbart som mellanmål.

Sen har jag slutat liggamma, det är jobbigt att bryta men värt det. Så nu ammar jag 1 g/natt och ger erättning 1 g/natt, vaknar han fler gånger använder vi oss av tassmetoden och vyssar honom ibland när det inte går att få honom att somna på annat sätt. Det kan också hjälpa att vira in honom i täcket och vyssa en stund, då märker han inte riktigt när man lägger ner honom igen. Vaknar han efter halvsex tar jag upp honom till sängen och han får snutta -som mys och som mat efersom det är morgon då och nattpasset över tycker jag.

Man får ge lite mer "vaken-tid" när man väl är uppe på natten men det ger så mycket bättre sömn så det är det värt! Allt det här ger mig fler timmar sömn och mer kvalitativ sömn då jag får sova själv i sängen igen.

Sen är det väl så att utvecklingsfaserna påverkar så mycket också så man kan nog inte räkna med att sömnen ska funka långa perioder.

Lycka till iallafall!

• hullerombuller

Hej!

Vi har samma problem här. Min son har alltid sovit bra på nätterna, inte lika bra dagtid men det har jag tyckt vart ok eftersom jag sedan han föddes fått sova ca 3timmar i sträck och han ammat i sängen och sedan bara sovit vidare. i ca tre timmar för att ammaigen osv.

Nu försöker vi få honom att sova i egen spjälsäng (han är fem månader) och sedan en tid tillbaka vaknar han 1gång/timmen från ca 20.00 fram till 23.00 därefter med ca 1½timmes mellanrum. Vid fyra vaknar han till ordentligt och vill inte somna om.... Det här håller på att driva mig till vansinne! Min man tar så mycket som han kan men han måste ju få sova för att kunna jobba. Jag känner mig helt färdig!

En fråga till vacein tog det lång tid efter att du slutat liggamma innan du märkte skillnad? Jag funderar på om jag ska sluta liggamma och förhoppningsvis då få honom att äta mer på en gång och sedan sova längre. Vi ger honom gröt och även vissa pureer på dagarna men jag tycker inte det blivit bättre snarare sämre de sista 10 dagarna.

Förlåt TS att jag själ din tråd men det kändes så skönt att höra att fler haft samma problem och märkt skillnad när dom gjort förändringar...

• vacein

Jag märkte skillnad ganska så på en gång. Framför allt att man förstår att det inte handlar om hunger bara för att dom vaknar till och vill till tutten. För oss blir själva matningen mycket bättre när jag sitter eftersom han verkligen ÄTER då och inte bara snuttar. Sen kan jag behöva killa lite på handen eller ryggen om han somnar till men oftast äter han minst 15 min effektivt och då från båda brösten vilket gör att han står sig längre. Och -samsovning i all ära men för oss funkar det bäst om vi sover i respektive säng. Myser gör vi hela morgnarna :) !

Men som sagt våra uppvak 1 g/ tim är inte helt borta men dom är mycket färre!! Och jag är piggare eftersom amning 1 g / tim tar otrolig energi.

Jag ökade maten successivt och även det märkte jag gav skillnad. De små smakportionerna gav ingen skillnad, men nu när han får ca 1/2 dl gröt eller puré vid varje tillfälle är nätterna lugnare.

Lycka till!

• Melly

Har du provat att låta henne sova jämte dig så att du kan ligga kvar i sängen och amma om nätterna? Så gör jag och det är sååå himla skönt att slippa gå upp varje gång

• HelenaMM

Känner igen det där. Min dotter vaknade plötsligt oftare och oftare runt 6-månaders åldern och ville gärna äta (eller snutta) varje gång. Liggammade också och hade till slut igen koll på hur mycket hon fick i sig på nätterna men jag märkte att blöjan var väldigt tung framåt morgonen och att hon hade mindre aptit på dagarna.
    Eftersom vår dotter var ganska stor och inte behövde ammas av den anledningen bestämde vi oss för att sluta helt med nattamningen. Tre tuffa nätter med mycket gråt - och sedan var det över, bara sådär! Plötsligt sov hon mycket bättre och helst i sin egen säng.

• Bitbitten

Inga problem hullerombuller, visst är det skönt att inte vara ensam. Känns som de flesta småbarnsföräldrar trevar sig fram i mörker ibland.

Melly skrev 2009-10-13 15:10:46 följande:
    Har du provat att låta henne sova jämte dig så att du kan ligga kvar i sängen och amma om nätterna? Så gör jag och det är sååå himla skönt att slippa gå upp varje gång
    Vi har funderat på att låta henne sova i vår säng ett tag. Hon har visserligen haft egen säng sedan hon var 2 veckor så det skulle kännas som att vi tar ett steg tillbaka. Har resonerat som så att hon kanske behöver extra trygghet nu så det kan vara värt det. Ska testa tassmetoden först, hoppas det ger resultat! Fler tips? Fler som känner igen sig?
  • Bitbitten
    HelenaMM skrev 2009-10-13 15:17:03 följande:
    Eftersom vår dotter var ganska stor och inte behövde ammas av den anledningen bestämde vi oss för att sluta helt med nattamningen. Tre tuffa nätter med mycket gråt - och sedan var det över, bara sådär! Plötsligt sov hon mycket bättre och helst i sin egen säng.
    Vad menar du med "sluta helt"? Mellan vilka tider på dygnet är det amningsförbud, eller vad man ska säga? Bvc rådde mig ju att sluta mellan kl 00-05 och det är vad vi försökt med i snart två veckor nu. Men vår dotter vet ju inte vad klockan är. Om hon vaknar kl 23 får hon amma, men inte om hon vaknar kl 2. Det borde väl upplevas som väldigt dubbla budskap för hennes del?
  • lillamy30

Oj! Vår lille femmånaders son är det helt lika dant med... Så lustigt. Eller hur man nu skall uttrycka det. Har också fått rådet att ge mer mat på dagen, men det går sakta att få bra storlek på portionerna.

Har försökt både att amma när han vaknar, och att inte göra det. Har inte gjort nån skilnad på uppvaken... Framåt 00-01 så somnar han oftast bättre och sover 2-3 timmar innan nästa uppvak och sen fram till 6.30-7 ca. Då vaknar han och är glad som en lärka. När han vaknar på natten så skriker han bara... Somnar om så fort jag tar upp honnom, men skriker sig hysterisk när jag lägger ner honnom. Tog i natt av mig min t-shirt och tryckte ner hos honnom. Kan ha hjälpt lite... Skall prova i natt igen. Känns som om det är nån form av separationsångest. Trodde inte det kom föränn runt åtta månader.

Sammsover inte och har aldrig liggammat. Han sover sämre när vi sammsover, för då skall han bara peta mig i ansiktet och "prata" och ordna så fort han vaknar.

Han somnar fint själv i sin säng på kvällen. Har somnat lättare tidigare förvisso, men inte mkt sämre nu. Tror han plötsligt inte klarar av att somna om när han skall byta över till djupsömn.

Tassmetoden. Nån som har länk till den? Kan vara nått att prova. Brukar buffa han i rumpan och vyssja när han vaknar. Har funkar ok ofta. Vill ju inte att han skall ligga och gråta och känna sig övergiven... Kan få vara lite ledsen, men inte skrika sig till sömns.

• hullerombuller

Hej Igen!

Nu sover sonen sött får vi se hur länge det varar....

Jag har provat att ta tillbaka sonen i vår säng nu när han sovit sämre och de gör väl att han sover lite bättre men jag sover nästan lika dåligt... Jag trodde i början att han vaknade till av att jag flyttade honom från spjälsängen till vår säng (för att amma) men nu verkar det mer som att han vaknar till ordentligt när han ligger i spjälsängen eftersom det tar längre tid för mig att ge honom mat än när vi sover tillsammans. Men nu när han vaknar så vill han inte äta eller snutta utan han verkar mest behöva hjälp för att somna om problemet är ju att han vaknar igen en timme senare (nästan på minuten) och jag somnar inte om lika fort som han.

I kväll ska jag prova att amma sittandes när han vaknar vid 23.00 för att få mat så får vi se om det gör ngn skillnad. Funderar även på att pumpa ur och ge honom mat ur flaska för att se om det gör skillnad... Men ska även kolla länken om tassmetoden.

Hoppas alla får sova bättre i natt!

• lillamy30
    Bitbitten skrev 2009-10-13 18:51:23 följande:
    Hittade denna om tassmetoden: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
    Super! Denna har jag nog läst förr käns det som. Lilleman sov bättre inatt, som tur var. Skall ta tag i sambon och få honnom med på denna metod och så kör vi Tror den kan passa vår lilla son, som faktiskt tycker det är härligt med egna sängen, men bara ibland tappar bort sig i sömntrappan när han skall byta över till djupsömn. Han vill ju sova, men vet inte alltid hur. Inte lätt att vara liten
  • Bitbitten

Natten som gick var den bästa på länge. Jag är helt chockad! Är det så snabbt saker ordnar till sig efter att man startat tråd på Familjeliv..?

I natt vaknade hon tre gånger och somnade om igen så fort hon fick nappen. Inga tårar ? varken från henne eller mig. Fick inte ens en chans att testa tassmetoden.

Det vi gjort annorlunda är:
    - Flyttat kvällsgröten till alldeles innan hon ska sova. Det gick inte tidigare då hon var för trött och ätandet för knepigt. Nu går det tydligen bra att äta senare.
    - Hon sov i sin egen säng även dagtid för första gången igår. Somnade på sekunden båda gångerna.
    - Hon sov överhuvudtaget mycket mer igår. Tre timslånga tupplurar.
    - Jag bar runt på henne i bärsjalen hela förmiddagen igår för att kunna diska och fixa utan hennes gnäll i öronen. Det gillade hon.
    - I natt gick jag upp direkt så fort jag hörde att hon var vaken. Inte ligga och lyssna ifall hon kan somna om själv. Det kan hon inte (än) och väntar vi för länge med att gå upp hinner hon nog bara vakna till mer.

Antingen har det med dessa saker att göra eller så har vi helt enkelt tagit tillräckligt många gråtnätter för att hon ska ha hunnit vänja sig. Hoppas det är en trend bara så gråtet inte är tillbaka ikväll!

• hullerombuller

Hej på er!

Natten till i dag var den bästa på länge för oss! Bebis somnade som vanligt strax efter 20.00 sov ända till 00.30 innan han ville ha mat somnade sedan om och blev överflyttad till spjälsängen, sov till 03.30 fick mat somnade om och sov till 05.00 efter att jag lagt "tassen på" så somnade han och sov till 06.00.... Så skönt!

I går lyckades jag få i honom gröt till frukost, pure' till lunch och gröt till middag + amning förståss... Nu återstår att se om det blir lika bra i natt.

• Bitbitten

hullerombuller: Heja vad bra! Även här har det gått bra i natt.

• lillamy30

Lilleman hade en bra natt, en natt, också. Efter att jag bytt till Hirsgröt istället för Nestlés (som jag misstänker gav magknip). Han sov då från 22 til 05... Men det var vist en engångshändlese. I natt vaknade han efter ca 2-3 timmer konstant. Dvs som vanligt. Då fick han ändå nästan en hel portion gröt på kvällen, precis som kvällen innan.

Får träna lit mer på tassandet... Men när han hysteriskt söker bröstet när jag tar upp den ledsna lilla mannen, så får han mat. Får pröva med ännu mer mat på dagen. Han tycker om sin gröt och tycker det är kul med mat. Så det ordnar sig kanske med lite tålamod

• Anke

vi har jätteproblem med sonen som är 5 mån. han vaknar 1 - 1 1/2 timmes mellanrum hela natten, och varannan gång funkar napp och varannan funkar ersättning. inatt bestämde vi oss för ingen mat innan 5. vi gjorde en variant av tassmetoden visade det sig.

på dagarna äter han fullportion gröt, pure lunch pure middag och fullportion gröt. ersättning däremellan. det har inte gjort någon skillnad. 
    i natt var alltså första natten. han gallskrek i 2 timmar i sträck, sen somnade han till slut efter vaggande i famnen. 
    ★*☆ Nora 060810 ☆ Eskil 090502 ☆*★
  • Evispevis

Jag har samma problem med min son som är född 27/4. Han har vaknat en gång i timmen på natten sedan i början av augusti. Innan dess sov han bra. Jag tror snart att jag går under. Börjar bli lite less på att dagarna endast går åt att ta igen sömn. Jag kommer aldrig iväg på något och tycker att jag har blivit en sämre mamma till min 4-åring.
    Det enda som hjälper på natten är att ge honom bröstet. Då suger han en stund och somnar igen, en timme senare likadant. Om man försöker ge honom nappen blir han skitsur och saken blir bara värre.
    Fick rådet att sluta ge honom bröstet på natten. Då skulle han så småningom inte vakna och vilja ha mat. Jag var väldigt skeptisk mot detta men eftersom jag har kännt mig så hängig på sista tiden så gick jag med på att sambon skulle ta honom istället på natten. Det har nu gått fem nätter och han vaknar fortfrande en gång i timmen. Funkar inte detta så vet jag inte vad jag ska ta mig till. Just nu verkar det inte som att det kommer att göra det.

• Anke

nu ikväll så har Eskil bara gallskrikit så fort man lagt honom i vaggan. det känns som om vi förstörde honom i natt genom att låta honom ligga och skrik (även om vi var där och klappade) 

det har aldrig varit problem att lägga honom tidigare, funkat hur bra som helst, men nu blev det riktigt vidrigt. han har skrikit i tre timmar nu, men somnade till slut 
    ★*☆ Nora 060810 ☆ Eskil 090502 ☆*★
  • Bitbitten

Lillan fortsätter att sova bra. Hon lägger sig fortfarande kl 19 och är helt utan mat kl 00-05. Men när hon vaknar vid 23-tiden får hon numera ersättning i flaska istället för att ammas. Det kändes så ologiskt och inkonsekvent att ta upp henne och amma sent på kvällen för att sedan vägra henne det när klockan passerat midnatt. Hon vet ju liksom inte vad klockan är! Det verkar som att hon fattade galoppen ganska snart. "Inget snuttande efter att jag gått och lagt mig."

Kämpa på ni som har det jobbigt! Rätt som det är så vänder det!

Svar på tråden Hjälp!!! 5-månaders som vaknar en gång i timmen