• elinl

Hur många ml äter er 3 månaders?

Min lilla tjej väger lite för lite.
    Jag har köpt en pump för att se hur mkt jag får ut. Jag får ut ca 70 ml.. Jag tycker det låter lite men dottern gnäller inte utan är nöjd efter varje amning. Hon äter med 2-3 timmars intervall.

Hur mkt får era små i sig?

• Svar på tråden Hur många ml äter er 3 månaders?
  • EliLeoMa

Så länge hon är nöjd tycker jag att du ska vara lugn! Amma när hon vill så fixar det sig. Min son låg länge under kurvan men kom ikapp efter ett par månader. Han fick inte använda napp, utan fick "snutta" lite nu som då istället och då ökade mjölkmängden!
    Lycka till :)

• zubi

Min lilla tjej äter inte riktigt efter rekommendation. Hon får ersättning och ska enligt paketet nu äta 160-200ml 5 ggr om dan (hon är 3 1/2 månad). Hon äter kanske mellan 110-180ml varje gång. Oftare lite än mycket... Men hon verkar glad och nöjd ändå!

• tjejsan

Vi har låg inne på sjukus för 2 veckor sedan för att min lilla skrutta hade gått ner i vikt. Då sa de att hon skulle ha 15% av sin vikt per dag... Antar att det gäller för alla barn...

• FCBJ

När jag frågade på BVC så ska de äta 150 x sin vikt/antal mål under dagen
    Tex om barnet vägen 4 kg och brukar äta 6 gånger per dag så blir det 150x4/6=100. Alltså 100 ml per mål. Sen ska man inte vara jättestrikt på exakt rätt mängd. Vissa mål äter de mer än andra mål, men under en dag bör det inte iallafall inte bli mindre än 150 x sin vikt.

Det viktiga är nog att amma när hon är hungrig. Har hört att bebisar reglerar det där rätt bra själva.

• MiniNano2009

Du får ut mindre med pumpen, än vad din dotter kan snutta ut ur tutten. =) Så det är ingen helt rättvis riktlinje det där.
    Min tjej äter ersättning, ca 120-150 ml per gång, ca 5-6 ggr/dag.
    Vår BVC sköterksa säger att så länge hon är nöjd är mängden rätt, och om inga plötsliga och tydliga avvikelser dyker upp på kurvan då.

• elinl

Tack för alla svar. Känner mig lite lugnare nu. Imorrn ska vi till BVC så ska höra lite mer då.

Svar på tråden Hur många ml äter er 3 månaders?