Ansiktsprodukter från Apoteket!
Hur är dem, nån som har testat de olika märkena?
Hur är dem, nån som har testat de olika märkena?
Jag har testat den nya serien vad heter den angels & demons den med trollhassel och det i, suverän.:)
Jag är för gammal för den. står ju att det är från 13-22. Jag är 25.
Ingen som testat nån annan?
Jag vet att de gjort flera oberoende tester på olika ansiktskrämer i olika prisklasser och Apotekets egna har vunnit varje gång. Sen så ska man inte gå efter ålder på förpackningarna, utan efter hudtyp. Om du ex. har kombinerad hudtyp, kör du helt enkelt med produkter anpassat för det. Det viktiga egentligen är att din hud får fukt.
Jag köper oftast ansiktskrämerna från Apoteket och de är helt ok! ACO:s produkter är bra överhuvudtaget, tycker jag.
ACO:s produkter innehåller mineralolja vilket är ett dött (men billigt) råmaterial i tex krämer. De lägger sig utanpå huden och täpper till porerna.
Huden kan då inte fylla sin funktion, vilket innebär att göra sig av med talg UT via porerna och IN via fukt och vitaminer.
Det är nästan bara organiskt och ekologtiskt odlade indgridienser som låter huden må som allra bäst.
Nästan alla stora märken innehåller mineraloljor, men resterande ingridienser av mer eller mindre hög standard, beroende på pris.
Tyvärr men sant.
Men gillar man produkten och tycker den är ok med pris och allt så är det upp till var o en vad man vill använda så klart!
/Linnea, hudvårdsterapeut
Man misstar sig ofta att apotekets grejer är extra bra för de säljs i samma lokal som mediciner. Men ta tex. deras deo Absolut torr som är mkt effektiv men innehåller nästan uteslutande aluminium. Inte så himla hälsosamt att låta huden absorbera aluminium i de område man har bröstkörtlar och lymfkörtlar...de flesta använder deo (vanlig deo innehåller också nästan bara aluminium) flera gånger dagligen. Tänk vad de gör med kroppen långsiktigt.
En av "fördelarna" med mineraloljor är just priset, de är mycket billiga och de håller mycket längre än de vegetabiliska oljorna.
De döljs oftast i svåra ord i innehållsdeklarationen. Tex:
Paraffin: en blandning av kol och väte som erhålls efter destillation av råolja. Hindrar bl.a. upptagningen av fettlösliga vitaminer såsom A, D, E, F, och K-vitamin.
Vaselin: en blandning av kol och väte som erhålls ur återstoden vid destillering av fotogen(!).
Dessa oljor används mycket i salvor, cerat, krämer och som smörjmedel till maskindelar som inte får rosta. De är billiga att använda och naturligtvis mycket, mycket miljöförstörande.
Så här står det här på Shenet om mineraloljor under:Parrafin:
Hudläkemedel
Skyddar mot väder och vind, avvisar kyla och vatten, bevarar värme och fukt. Lugnar irriterad hud som får lugn och ro under vaxskyddet, mjukar upp torr och narig. De är alltså användbara då man behöver en skyddande barriär, ett slags Glad Pack på huden för att hindra fukt eller andra ämnen från att avgå eller tränga in. På kort sikt fungerar de uppmjukande genom att rent mekaniskt ge en fet yta men kan inte som vegetabiliska och animaliska oljor understödja huden i dess funktioner att själv bilda och behålla fett och fukt. Hud som ska hållas mjuk med mineralolja måste ständigt tillföras ny. Vid långvarigt bruk hindrar tilltäppningen upptagningen av ämnen genom huden. Som bärare av aktiva ämnen som ska tillföras genom huden fungerar mineraloljorna dåligt eftersom de avger ämnena långsamt och ofullständigt. Några egna näringsämnen, t. ex. fettsyror eller vitaminer, tillför de inte eftersom de inte innehåller några.
Men alla väljer själv.
Vill man ha detta på kroppen/ansiktet så är det fritt fram!
Men själv väljer jag att inte göra det....
Men allt handlar ju inte om vad som finns i krämer heller. Mkt - i princip det mesta- handlar om gener, hormoner och vad man stoppar i sig.
Jag har inte köpt Apotekets bara för att det är just Apotekets, utan för att jag en gång i tiden fick en ansiktskräm av min syster som var bra för mig. Dessutom varierar jag väldigt mkt, då jag har fått för mig att huden vänjer sig vid produkterna till slut.
Som sagt, alla använder precis det de vill.
Men rent innehållsmässigt är det den fakta som finns.
Trivs man med sitt märke ska man självklart fortsätta använda det!
Men oj va bra, en hudvårdsterapeut!
Får man fråga lite frågor då kanske? :)
Jag blir väääldigt blank i min hy och en del porer. Har inte hittat några hudvårdsprodukter som det blir bra med. Har även provat dyra saker och sånt som de har rekomenderat när jag vart på ansiktsbehandlingar.
Har du nåt tips på nåt bra märke?
Jag tvättar just nu ansiktet med en rengöringsgelé från Yves Rocher. Måt med kamomill i. Sen använder jag en dag/natt kräm i samma märke. Sen inget mer.
Jag har testat mycket ifrån apoteket genom årens lopp
Numera finns det många roliga serier där, inte bara ACO. Jag använder bland annat Normaderm dagkräm, suverän för min blandhy. Använder Neutrogena wash mask, en ansiktstvätt med vit mera, man också kan ha som ansiktsmask. Dagkrämen ifrån Neutrogena för fet hud gillade jag dock inte. Aco dagkräm är okej som baskräm, jag brukar köpa den lilla testtuben för någon tjuga.
Har också testat rengöringsmousser ifrån apoteket, jättehärliga och bra. Såg att nu finns det ytterligare ett nytt märke på apoteket som verkar bra, Avene, heter det.
Jag gillar apoteket skarpt och ändå är jag ganska kräsen. Använder i övrigt både Dermalogica och Clinique hudvård.
Jag använder ansiktscreme och ansiktsvatten av märket Vichy, ett lite dyrare märke på apoteket - men fortfarande mkt billigare än många dyra märken på andra butiker. Jag är supernöjd! Bättre än lancome, clarins, lumene och flera andra märken jag provat. Jag kommer att fortsätta med det här märket. Rengöring har jag från Dermalogica (ej apoteket) för den funkar så himla bra på mig och jag gillar löddrande "tvålliknande" rengöring till ansiktet, vilket inte Vichy hade.