• felisa

    Tvätta i 40 eller 60 grader?

    Med risk för att låta som en dum novis (vilket jag för övrigt uppenbarligen är).. Är det ett måste att tvätta i 60 grader för att tvätten ska bli ren?

    Jag har i ärlighetens namn alltid tvättat all tvätt (ja, även handdukar och underkläder i 40). Varför vet jag inte, antagligen för att vi har ett programm på tvättmaskinen (dagligtvätt 40 grader) som tar lagom lång tid, 1 timme. Dessutom så kan mina trosor enligt tvättrådet tvättas i högst 40..

    Först nu som jag upptäcker att det visst är äckligt att tvätta i "bara" 40. Det sjuka är att jag är väldigt noga med hygien, att jag inte har reflekterat över detta innan är helt otroligt

    Så vad säger ni, hur ska man tvätta egentligen?

    Och föresten, hur ofta tvättar ni era jeans?

  • Svar på tråden Tvätta i 40 eller 60 grader?
  • 071001

    Tvättar underkläder i 60 grader. Läst att 40 grader räcker men samtidigt också läst att 60 grader behövs för att döda ev bakterier. Svårt att veta vilket som är sant?
    Jeans använder jag inte varje dag, så de tvättas efter behov. Ibland en gång i veckan ibland varannan vecka.

  • KlasStures mamma

    Kläder tvättar jag i 40 grader eftersom det inte finns någon anledning att slösa på strömmen. Handdukar, lakan, trosor och haklappar tvättar jag i 60 grader eftersom de är lite mer intima och kan behöva högre temp.
    Jeansen tvättar jag efter jag använt dem i högst en vecka eller minst tre dagar. Beror på vad man gjort!

  • Lena

    underkläder bör tvättas i 60 grader för att döda eventuella bakterier annars räcker det med 40 grader. Tvättråden har ofta stor marginal bomull klarar tex 90 grader det handlar bara om krympning.

  • lilla sandra

    Står det 60 grader på kläderna så tvättar jag dem i 60 grader.
    Är mest för att jag har lyckats få plagg solkika i 40 grader då temperaturen binder färgerna i plagget.

  • Cashew

    jag har hört att alla plagg ska tvättas enligt reomendationerna första gången. står det 60 grader på en tröja t.ex. så ska den tvättas i 60 grader första gången även om den inte är särskilt skitig.

    personligen tvättar jag alltid strumpor, handdukar och trosor/kalsonger i 60 grader.

  • millipore

    Som flera tidigare skrivit; bakterier behöver 60 grader för att dö således tvättar vi underkläder, lakan och handdukar i 60. Resten i 40.

  • 071001

    Ja, lakan och strumpor går också i 60 grader hos oss.

  • Phlippan87

    tvättar enligt tvättråd, aldrig någonsin tvättat mina underkläder varmare än 40 och jag är frisk och kry fortfarande, efter ca 22 år (mamma tvättar också i 40 så)


    Vår lill* älskling, BF 22/12 2009 | phlippans.blogg.se
  • felisa

    Ok, tack för era svar! Känner mig fortfarande lite osäker, men ska kolla hur länge programmet för 60 graders tvätt är på maskinen hemma. Får väl hoppas bara att trosorna inte blir sabbade när man tvättar dem i 60 (står 40 på tvättrådet).

    Haha, känner mig som en riktig snuskpelle nu, speciellt med tanke på att jag inte tvättar mina jeans så ofta. Kanske blir varannan månad sådär. Sedan så alternerar jag såklart mellan flera jeans, och skulle aldrig sitta hemma i soffan med jeans som jag har på jobbet/bussen. Har alltid hört att jeans inte ska tvättas ofta, då de slits och förlorar passformen. Men där ser man

  • Phlippan87
    felisa skrev 2009-10-13 12:21:38 följande:
    Ok, tack för era svar! Känner mig fortfarande lite osäker, men ska kolla hur länge programmet för 60 graders tvätt är på maskinen hemma. Får väl hoppas bara att trosorna inte blir sabbade när man tvättar dem i 60 (står 40 på tvättrådet). Haha, känner mig som en riktig snuskpelle nu, speciellt med tanke på att jag inte tvättar mina jeans så ofta. Kanske blir varannan månad sådär. Sedan så alternerar jag såklart mellan flera jeans, och skulle aldrig sitta hemma i soffan med jeans som jag har på jobbet/bussen. Har alltid hört att jeans inte ska tvättas ofta, då de slits och förlorar passformen. Men där ser man
    tvättar mina jeans när de blir skitiga, ca 1 gång/vecka eller varannan vecka
    Vår lill* älskling, BF 22/12 2009 | phlippans.blogg.se
  • Femininum

    Du ska inte tvätta underkläder med tvättråd 40 grader, i 60. Däremot är det väl tänkt att man ska köpa underkläder som tål 60.

    Själv gör väl i princip som du. Tvättar det mesta i 40. Däremot blir sängkläder och handdukar i 60.

    Jeans förstår jag inte meningen med att tvätta ofta. De förstörs bara snabbare, och jag spiller sällan.

  • Phlippan87
    felisa skrev 2009-10-13 12:21:38 följande:
    Ok, tack för era svar! Känner mig fortfarande lite osäker, men ska kolla hur länge programmet för 60 graders tvätt är på maskinen hemma. Får väl hoppas bara att trosorna inte blir sabbade när man tvättar dem i 60 (står 40 på tvättrådet). Haha, känner mig som en riktig snuskpelle nu, speciellt med tanke på att jag inte tvättar mina jeans så ofta. Kanske blir varannan månad sådär. Sedan så alternerar jag såklart mellan flera jeans, och skulle aldrig sitta hemma i soffan med jeans som jag har på jobbet/bussen. Har alltid hört att jeans inte ska tvättas ofta, då de slits och förlorar passformen. Men där ser man
    tvätta inte kläder varmare än tvättråden säger om du vill behålla dem i bra skick
    Vår lill* älskling, BF 22/12 2009 | phlippans.blogg.se
  • Sweetycow

    Jag tvättar det mesta i 40 grader, även underkläder då jag oftast bara har tvätt så att det fyller en mörk och en ljus maskin, men om jag ska tvätta handdukar eller lakan så låter jag underkläder och strumpor följa med i den 60 graders maskinen.

  • stämmerinte

    Har du haft en handduk som legat blöt så kan du tvätta i 60 grader 10 gånger utan att få bort den unkna mögellukten. Bara 70 och uppåt tar bort det. Så 60 grader = rent är en myt. Sjukhus tvättar 70 minst och uppåt.

  • Butterscotch
    Betty Boop skrev 2016-12-29 21:48:36 följande:

    Jag tvättar alla kläder i 40 grader. Lakan och handdukar tvättar jag i 60 grader. 


    Jag med!
    Alisa skrev 2011-12-08 15:38:24 följande:

    www.sydsvenskan.se/sverige/article571671/Bakterier-trivs-i-lag-tvattemperatur.html

    "Bakterier växer bäst i 42 grader"

    Själv tvättar jag mycket i 40 men maskinen luktar faktiskt illa ibland...  :(  Bakteriehärd??


    Tror att det alltid blir så, och inte för att du tvättar i 40 grader ibland. Man "ska" köra maskinen, tom eller inte, på 90 grader nån gång ibland för att hålla den fräsch.
Svar på tråden Tvätta i 40 eller 60 grader?