• Pralin M

    Känsligt barn som har svårt för övergångar

    Min 3½ årige son har alltid varit "känslig". Han har stark integritet och det är inte alla som får komma nära. Pussar och kramar delas ut när han känner för det, annars är det tvärstopp. Och aldrig att han kramar någon annan än den närmsta familjen. Hans integritet yttrar sig inte bara på det fysiska, utan han har även svårt att hantera när någon säger åt honom vad hans ska göra. Han vill bestämma själv.

    Han är väldigt känslig för förändring och har alltid haft svårt för sk. övergånar mellan tex hem/dagmamma. Han är alltid blyg när jag lämnar och vill inte riktigt gå hem när jag hämtar. Stora händelser såsom flytt och att få syskon tar han jättehårt.

    Nu har han kommit in i trotsåldern ordentligt. Hela hans värld är upp-och-ner. Han är extremt mammig. Samtidigt som han inte kan bestämma sig för om ha ska klara allt själv eller om mamma ska göra åt honom. Han får utbrott så fort något inte är precis som han tänkt sig.

    Trotset är väl högst normalt. Men jag undrar om det är någon annan som också har ett känsligt barn. I så fall har ni några tips på hur man kan hjälpa honom? Finns det någon bra bok man kan läsa? Jag har själv märkt att det blir bättre när jag förbereder honom på saker som ska hända, så det jobbar jag mycket med. Men jag vill inte att livet alltid ska vara så jobbigt för honom

  • Svar på tråden Känsligt barn som har svårt för övergångar
  • pingela77

    Har en tjej på 3 år som är likadan. Enorm integritet och egen vilja. Såna barn uppfattas ofta som lite jobbiga av utomstående för att dom inte är så glada och sociala mot folk dom inte känner så väl. Fått höra att hon är speciell av förskolelärare och ibland är jag orolig för att hon har det jobbigt. Hon är känslig för för mycket intryck, hög volym, stora dagisgrupper mm. Hon verkar ha svårt att slappna av och gillar inte förändringar. Reagerar kraftigt om man säger till henne. Samtidigt måste man ju det. Hon är väldigt krävade och vill ha total uppmärksamhet hela tiden. Hennes lillasyter som är 1 år har en helt annan personlighet. Social, glad och driven. Hon kan dessutom leka själv på ett annat sätt än den stora tjejen kunde i samma ålder.
    Jag tror att det är viktigt att vara rak mot såna barn, nästan som om man pratar med en vuxen. Dom går nämligen inte att lura. Ibland känns det som om hon är äldre än hon är och hon läser av en otroligt väl.
    Jag försöker att ge henne extra mycket av min tid men jag har börjat dra en gräns när jag känner att jag inte orkar mer. Alla i familjen måste få sitt och alla ska må bra. Hon behöver även tydliga rutiner och jag ruckar sällan på dom. Jag gör även som du och pratar mycket med min dotter om saker vilket hon verkar uppskatta. Vi försöker att vara utomhus stor del av dagen då hon blir lugnare av mycket fysisk aktivitet.

  • Pralin M

    Tack så mycket för ditt svar! Det låter precis som min son!
    Du har rätt i att de läser av en väldigt väl och då är det såklart viktigt att vara rak och ärlig. Det ska jag verkligen tänka på. Han känner direkt av när jag inte är på topp och jag ser att han tycker det är jobbigt. Så det kanske är bra att tänka på att säga rakt ut när man själv känner att man är trött, arg osv. Jag gör det ibland, men kanske för sällan... Han är nämligen själv väldigt bra på att sätta ord på sina känslor vilket jag är tacksam för.
    Han har också en lillebror som har en helt annan peronlighet, men han är bara 7 månader än så länge

  • Brunello

    Jag tycker du ska läsa "raising your spirited child" av Mary Kurchinska, den finns bara på engelska men den handlar om barn som är precis som ditt Du kan googla lite på "spirited children" också så får du mer information

    En stor varm kram till dig som verkar vara en väldigt lyhörd och omtänksam mamma som både sett att ditt barn är lite speciellt och som låter honom vara det! Det är inte alla som har mod och ork att göra det!  {#lang_emotions_flower}

  • Pralin M
    Brunello skrev 2009-10-14 08:49:33 följande:
    Jag tycker du ska läsa "raising your spirited child" av Mary Kurchinska, den finns bara på engelska men den handlar om barn som är precis som ditt Du kan googla lite på "spirited children" också så får du mer information En stor varm kram till dig som verkar vara en väldigt lyhörd och omtänksam mamma som både sett att ditt barn är lite speciellt och som låter honom vara det! Det är inte alla som har mod och ork att göra det! 
    Tack så mycket för lästipset och för dina fina ord Har googlat lite, men har 2 barn hemma idag, så jag har inte hunnit så mkt. Blir ikväll när de är nattade
  • Lyckogrisen

    Era barn låter precis som min styvdotter. Hon är nu 8 år och har fortfarande en del utmaningar när det kommer till sociala kontakter, övergångar och förändringar i allmänhet.
    Jag vill inte göra er oroliga men min styvdotter har diagnosen Aspergers Syndrom som är en del av Autism-spektrat, det kunde man dock inte konstatera förrän hon var i 5½ års åldern efter nästan 1½ års utredning.

    Men alla barn ÄR och SKA vara olika...var lite uppmärksamma på om det blir större problem i vardagen för dem längre fram...då kanske ni ska ta upp det med BUP så får de göra en utredning.
    Nämn inte ordet Autism/Asperger för lärare/pedagoger för då kan de gå i självsving och era barn får en etikett som de kanske inte ens behöver ha. Alla som är lite annorlunda behöver ju inte ha något funktionshinder men det är väldigt "bekvämt" för omgivningen i allmänhet och skolpersonal i synnerhet att stoppa in barn i detta fack om de sticker ut lite...

    Och förresten alla barn har behov av fasta rutiner och vilken tur att era barn har så lyhörda och omtänksamma föräldrar.

    Lycka till framöver

  • Pralin M
    Brunello skrev 2009-10-14 08:49:33 följande:
    Jag tycker du ska läsa "raising your spirited child" av Mary Kurchinska, den finns bara på engelska men den handlar om barn som är precis som ditt Du kan googla lite på "spirited children" också så får du mer information En stor varm kram till dig som verkar vara en väldigt lyhörd och omtänksam mamma som både sett att ditt barn är lite speciellt och som låter honom vara det! Det är inte alla som har mod och ork att göra det! 
    Nu har jag läst lite om "spirited children" och det är min son på pricken!! Så himla skönt att läsa om det, att det inte är något "fel" på honom! Det känns skönt att få bekräftat det som jag alltid trott, nämligen att han är extra känslig och uppmärksam. Men hittar inte boken på vare sig Adlibris eller Bokus
    Lyckogrisen skrev 2009-10-14 16:52:54 följande:
    Era barn låter precis som min styvdotter. Hon är nu 8 år och har fortfarande en del utmaningar när det kommer till sociala kontakter, övergångar och förändringar i allmänhet. Jag vill inte göra er oroliga men min styvdotter har diagnosen Aspergers Syndrom som är en del av Autism-spektrat, det kunde man dock inte konstatera förrän hon var i 5½ års åldern efter nästan 1½ års utredning.Men alla barn ÄR och SKA vara olika...var lite uppmärksamma på om det blir större problem i vardagen för dem längre fram...då kanske ni ska ta upp det med BUP så får de göra en utredning.Nämn inte ordet Autism/Asperger för lärare/pedagoger för då kan de gå i självsving och era barn får en etikett som de kanske inte ens behöver ha. Alla som är lite annorlunda behöver ju inte ha något funktionshinder men det är väldigt "bekvämt" för omgivningen i allmänhet och skolpersonal i synnerhet att stoppa in barn i detta fack om de sticker ut lite...Och förresten alla barn har behov av fasta rutiner och vilken tur att era barn har så lyhörda och omtänksamma föräldrar.Lycka till framöver
    Jag har funderat kring Asperger. Men min son är väldigt social och empatisk. Han behöver bara lite tid att värma upp i sociala sammanhang. Och när jag läser om Asperger så känns det liksom inte som han...
  • Jamaka

    Min son som är tre år är lite som du beskriver, även om din son verkar ha ännu starkare dos av de personlighetsdragen. Min son har aldrig tyckt om att vara "fysisk" med utomstående och har väldigt mycket integritet. När han var bebis var det bara de närmaste som fick hålla honom och han accepterade inte barnvakt. Han vet verkligen vad han vill och har alltid gjort det. Han har också alltid varit väldigt mammig, han var nästan två år när vi med styrka fick genomdriva att pappa också skulle natta på kvällarna. Jag har alltid tyckt att hans integritet har varit något positivt och har tänkt att jag är glad att han är så trygg att han verkligen säger ifrån när det är något han inte vill. Han är också känslig för förändringar. Samtidigt kan han vara väldigt social, sprallig, utåtriktad och framåt om det är i ett socialt sammanhang där han känner sig bekväm och trygg. På dagis och på gatan är han en liten ledartyp. Men på treårskontrollen sa han knappt halv sju till BVC-tanten (som han inte kände).

    Jag har dock aldrig uppfattat min äldsta som direkt annorlunda eller krävande på grund av det här. Jag har heller aldrig tänkt att han skulle ha det jobbigt på grund av de här egenskaperna. Jag kan istället känna igen mycket av mig själv och mina syskon i honom. Det finns en styrka i den här integriteten han har som jag är väldigt glad för.

    Hela den här tråden med alla svar känns lite som att det är något negativt att ha de egenskaperna som din son har. Jag tycker istället att det låter som att din son är väldigt stark och att han inte fogar sig i alla sammanhang som kanske andra barn hade gjort. Jag tycker också, som andra påpekat, att du verkar vara väldigt lyhörd och inkännande, precis som du beskriver din son. För det kanske är det han är, lyhörd och inkännande precis som du? Egenskaper som är jätteviktiga men som kanske, (tyvärr!) inte alltid uppskattas hos ett barn. Och kanske har du också mycket integritet och egen vilja precis som han har? Och det kanske också ses som uppskattat av andra nu när du är vuxen?

    Ibland får jag känslan av att de mest uppskattade barnen i samhället är de som "fogar sig". Som inte protesterar eller säger ifrån. Som älskar att sitta timme ut och timme in i vagnen eller på en filt, som äter allt, som accepterar alla främlingar som klämmer på dem på BVC, som somnar själva, som skolas in på dagis på två dagar och så vidare... De barnen uppskattas av sina föräldrar och beskrivs som "lätta". Men vad är det för egenskaper att ha när man blir vuxen, hur kul är en person som inte vill något, som bara accepterar allt och aldrig säger ifrån? (Nu menar jag inte att du TS vekar vara sådan, du verkar tvärt om verkligen se och uppskatta din son för den han är. Det jag menar är bara att det finns en press från samhället, förskolan, BVC och andra föräldrar att barn ska vara konforma, lätthanterliga och aldrig säga ifrån eller ha en egen vilja.)

    Som sagt så har jag aldrig upplevt det som ett direkt problem att min son är som han är, utan mer bara att det är hans personlighet. Men det jag har gjort är att prata med förskolepersonalen om att det är viktigt att de informerar honom om förändringar i rutinerna. Jag vet i vilka sammanhang han tycker att det är lite jobbigt och är noga med att förbereda honom på de situationerna (tex BVC-besöket). Sen så brukar jag försöka hitta en kompromiss om vi tycker olika och låta honom bestämma och klara saker själv i så stor utsträckning det går. Tex så kan vi kompromissa om att han får se på TV en liten stund till, om vi vill stänga av och han vill se mer. Han får välja kläder själv och över huvud taget ta en hel del ansvar för sånt han klarar av. Det är viktigt att behandla honom som en jämlike, att inte bara avfärda något han vill med ett nej, då blir det frontalkrock! Det accepterar han inte. Så det blir mycket förklaringar och kompromisser.

    När han hade en jättejättejobbig period i våras med mycket trots så läste jag en bok av Martin Forster som heter 5 gånger kärlek. Den handlar om att förstärka det positiva beteendet hos ett barn genom att ge väldigt mycket beröm och uppmärksamhet när barnet gör något bra. Det har verkligen underlättat för oss. Jag är väldigt, väldigt noga med att berömma honom när han är snäll med sin lillebror, klär på sig, sitter still vid matbordet och såna saker. Det får honom att känna sig mer postitivt bemött och gör honom mer samarbetsvillig. Att bara tjata och skälla (som det kändes som att jag gjorde ett tag) funkade liksom inte, det blev bara värre. Nu tar boken sikte på alla sorters barn, inte bara på barn som har den personligheten som din son. Men jag tänker att det kanske är ännu viktigare att hitta ett bra sätt att minimera konflikterna med barn som ditt och mitt. Eftersom de har sån stark integritet och vilja funkar det nog ännu sämre att sätta hårt mot hårt för det genererar så otroligt mycket konflikter och blir tärande för hela familjen. Jag skriver "ännu sämre" för jag tror att det är viktigt att bemöta alla barn med respekt, behandla dem som jämlikar och ge mycket beröm. Men vissa barn accepterar helt enkelt inte en annan behandling!

  • Pralin M

    Jamaka:
    Så lustigt, jag var som sagt precis inne på bokus och beställde även den boken du beskriver i sista stycket. Just för att jag kände precis som du att det är extra viktigt att ge honom positiv feedback, och något jag redan gör delvis.
    Hela ditt inlägg är verkligen huvudet på spiken! Ja, jag känner igen mig väldigt mycket i honom. Tror det underlättat mycket. Trots att jag inte satt någon stämpel på honom som annorlunda så har jag instinkivt behandlat honom som jag själv vill bli behandlad.
    Bra tips att låta honom bestämma så mycket som möjligt själv, och att aldrig avfärda honom. Det är lätt att glömma bort nu när det är mycket trots inblandat.
    Jag är också väldigt tacksam för att han har stark integritet. Det är jättebra i denna tuffa värld att kunna stå på sig! Han är precis som din son väldigt social och lite av en ledartyp hos dagmamman där han känner sig trygg.
    Jag har alltid hatat ordet "uppfostran". I mina öron låter det som om man vill forma barnet till något det inte är. Och visst är det irriterande när folk ser snett på barn som inte är "snälla". Lyckligtvis har jag rätt så lätt för att bara låta det rinna av mig. Tyvärr har min man svårare för det, så jag ska se till att även han läser böckerna som jag beställt idag
    Tack så hemskt mycket för att du tog dit tid att skriva ditt långa inlägg! Och grattis till din härligt coola son

Svar på tråden Känsligt barn som har svårt för övergångar