• Lindzie

Min son 12 år & jätte kort !

Hej,

Jag har en son som precis fyllt 12 år och är idag 141 cm lång och väger 34 kg. Vi började en tillväxt utredning på Astrid Lindgrens Barnsjukhus den 15 maj i år. Så min son har tagit alla möjliga prover i 3 omgångar, han har även röntgat sin handled för att se hur lång han kommer bli som vuxen.

Proverna visar att min son har ett lågt IGF-1 värde men har ingen brist på det. Min sons skellettmognad ligger 2-3 år yngre än vad han egentligen är. Han kommer att komma in sent i pubertet. Min son är väldigt liten och barnslig för sin ålder + att han är efter vad det gäller tänder m m. Han har endast tappat 8 mjölktänder.

Då dem ansåg att min son ej hade brist på tillväxthormon så fick vi inte tillväxthormon till honom. Men däremot fick vi något som heter Oxandrolone (Oxandrin) en tablett som han ska ta varje dag i 1 till 2 år och som ska sätta fart på hans tillväxt men inte tidigare lägga hans pubertet och inte minska hans slutlängd. Utan man lånar bara längd från pubertet spurten.

När vi började utredningen var min son 137,5 och vägde 31 kg så det har hänt en del sedan dess.

Är det några fler som har barn som fått oxandrolne (oxandrin) för sin tillväxt ?

• Svar på tråden Min son 12 år & jätte kort !
  • snabbavinden

Hur lång ska en 12 åring vara enligt skalan?
    Är ni föräldrar oxå korta el någon släkting längre bak i ledet?
    Lider han själv över sin längd?
    Hur lång skulle han bli som vuxen? stämmer det i slutänden.

Hade en i min klass som var kort sen efter skolan sprang jag på denna person o jag höll knappt på att känna igen honom då han blitt jätte lång.

• Lindzie

Som kille ska man ligga strax över 150 cm som 12 åring för att vara normallång.

Jag är 160 cm och pappan är 181 cm så jag faller under normallängd för tjejer.

Ja, det som är vårt problem är att han själv börjat må dåligt över att vara kortast jämnt och ständigt. Han spelar fotboll på högnivå och har märkt att det blir svårare och svårare då alla andra har blivit så mycket längre och många har eller är på väg in i puberteten. Min son duschar aldrig efter gympan el efter träningen utan kommer hem och duschar. Han går fortfarande i barnkläder strlk 152 medans dem andra har börjat använda s i herrstrlk.

Enl röntgen ska han bli 175 cm lång.

• Ddaliih

Jag är en tjej som är 12 år och 142,5 cm
    Och jag väger 35 :)
    Men ja e ändå nöjd med det

• smultron02

Om pojken själv mår dåligt av att vara kort så är det ju synd, men annars så är min son tex "bara" 142 cm lång och väger 40kg, bara muskler. Skillnaden är väl just att min son inte är ledsen över att vara minst i klassen, han vet att han är bland dom starkaste ändå.

• Lovali

Jag har en väldigt kort 5 åring (snart). Han har kollats för tillv'xthormonbrist men har det inte. De tror att han kommer att bli en pubertets-spurtare som båda jag var & även hans farfar. Jag började spurta i 12 årsåldern och blev till slut 170 cm. Fafardern började spurta vid 14-15 år först och blev till slut nästan 190. Båda vi var bland de kortaste i våra klasser fram till spurten kom. Ville bara berätta då det kan hända att din son har samma växtsätt Jag hoppas MIN son har det så han inte förblir jättekort som vuxen man.

• grannkatten

När börjar man utreda och kolla? jag är en 150 cm mamma och fasar att min son blir lika kort som jag...

• En glad tjej
    grannkatten skrev 2010-05-26 22:27:19 följande:
    När börjar man utreda och kolla? jag är en 150 cm mamma och fasar att min son blir lika kort som jag...
    Sannolikheten att din som blir 150 cm är nog helt obefintlig. Hur gammal är din son nu och hur lång är han? 
  • Lindzie

Vi började utredning på min son när han var 10,5 då Skolläkaren skickade en remiss till Endokrinologen på Astrid Lindgrens Barnsjukhus.

Då han endast växt 3 cm på 18 mån plus att han låg på -2SD.

• Kaxelina

Jag kommer ihåg några killar i min klass när jag gick i sexan. Jag var bland dom längsta i klassen på 162 cm.

Den kortaste barnet i klassen var 128 cm och en kille. Det var några killar till som var under 140 cm. Så det kan skilja sig ganska mycket.

Min lillebror har alltid varit lång och läkarna funderade på om dom skulle sätta in bromsmedicin så att han inte skulle växa så mycket. Kan gå åt det hållet med.

Tror att han kommer igen sen när han blir tonåring.

Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • 5rr5

tycker att man ska vara något med 1.60 när man e 12 år som jag annars e man kort vad jag tycker jämfört med mina kompisar som e 13 år och mycket längre än mig fast tror det e någon skillnad faktist... 

PS: jag e inte i puberteten 

Svar på tråden Min son 12 år & jätte kort !