• Flyssel

Svullen hjärna när kroppen samlar vatten?

Idag beklagade jag mig för min BM om hur obehagligt förvirrad jag har blivit nu på slutet av graviditeten. Då sa hon att när man samlar på sig vatten och sväller i kroppen, så kan även hjärnan bli svälld och därför fungera sämre.

Har någon hört talas om detta, kan det verkligen stämma??

• Svar på tråden Svullen hjärna när kroppen samlar vatten?
  • Flyssel

Inte kan hon väl ha drömt ihop detta? Ingen som hört talas om det?

• Redbit

Det tror jag inte på - det är snarare (återigen) gravidhormonerna som spökar, eventuellt i kombination med att du sover sämre mot slutat av graviditeten. Och vänta bara till efter förlossningen när amningen kommer igång... så tankspridd har jag aldrig varit!

• Flyssel

Ja man vet ju aldrig, jag tyckte det lät rätt logiskt ändå.
    Men det är kanske en kombination av hormoner och sömnbrist ändå, för det ska gudarna veta att man inte sover som en prinsessa längre, med en nattvaken tvååring och värkande kropp

• Ulle05

Nej tror inte att hjärnan svullnar av att resten av kroppen svullnar. Skulle så vara fallet så skulle de aldrig låta gravida kvinnor bli svullna eftersom det är medicinskt farligt med svullen hjärna. Måste vara gravidhormonerna/trötthet som spökar och bidrar till förvirringen.

• Thide

Jag hade hemska besvär med pms som tonåring och fick en massa läkemedel att prova, inget hjälpte förrän jag fick vätskedrivande. Läkaren förklarade då att hjärnan kunde samla vätska i samband med att kroppen gjorde det inför menstruationen, det är därför man kan bli så lynnig. Så kanske är det sant att det kan vara orsaken till dumhet vid graviditet också. Men om det är sant så är det väl så små mängder att det inte orsakar någon farlig tryckökning inne i huvudet.

• Flyssel

Men då är det i alla fall någon mer som har hört talas om detta, så hon var kanske inte helt ute och seglade?!

Svar på tråden Svullen hjärna när kroppen samlar vatten?