Anaiah skrev 2009-10-18 20:42:13 följande:
Men då förstår jag inte varför jag har fått Pulmicort till honom om det tar två veckor innan full effekt uppnås? Han ska väl bara behandlas när han har besvär och/eller är sjuk, inte hela tiden?
Jag tror i och för sig att effekten brukar komma redan efter några dagar. I alla fall tycks den göra det för vår son.
Som jag förstår det är effekten av Airomir visserligen snabb, men ganska kortvarig. Pulmicort tar tid att få effekt av, men effekten sitter i längre.
När vår son blir förkyld på hösten/vintern brukar vi börja ge Pulmicort. Han får då alltid Airomir först, för att tillfälligt vidga luftrören, och sedan Pulmicort så snart Airomiren börjar verka (ca 10 minuter). På så sätt får Pulmicorten full effekt. Sedan kör vi Pulmicort 3-4 gånger per dag i 2-4 dagar innan vi kan börja trappa ned. Efter någon vecka eller lite mer är vi nere på en Pulmicort per dag. Om förkylningen då lagt sig brukar vi inte längre ta Airomir före.
Genom att vi fortsätter med en underhållningsdos Pulmicort verkar det som om kommande förkylningar inte ger lika svår astma och hosta. När sonen var mindre behövde han Pulimicort nästan hela året. Nu räcker det om vi kör igång vid första höstförkylningen (efter att det börjat bli kallt) och håller på till våren. Under den varma årstiden får han nästan aldrig stora besvär av förkylningar.
Airomir använder vi dels före Pulmicort och dels mer akut när sonen blir "snabbandad" eller får väldigt svår hosta. När det är som värst kör vi dubbla doser av den vid varje tillfälle.
Har de förresten sagt till er att barnet måste skölja munnen eller dricka vatten efter Pulmicort? Vi fick inte veta det förrän andra eller tredje gången vi fick recept. Om man inte sköljer munnen kan det bli svamp i munnen.