• Mamma till gullungen

Symtom för förkylningsastma?

Jag har fått reda på att min son kanske har förkylningsastma.Fick åka ambulans in till USÖ förra tisdan och läkaren sa att han kanske har förkylningsastma så han fick Ventoline som han ska ta fyra gånger om dagen vid andningsbesvär.Han har haft hosta i några veckor och ibland får andningsproblem när han hostar.Nu undrar jag om det är någon mer med barn som har förkylningsastma och vilka symtom dom har?Jag är lite orolig för att han ska få vanlig astma och han är tvungen att ta medicin varje dag i stället för bara när han har andningsbesvär.

• Svar på tråden Symtom för förkylningsastma?
  • o0Misan0o

Min son har förkylningsastma (enligt läkaren iaf). Symptomen är som du skriver hosta och andningssvårigheter i samband med förkylning.

Han fick detta när han var 6mån gammal och är nu 4 år och har inte behövt nån medicin på över 3 år.. Han beövde bara en första kur på ca två månader med medicin.

• Anaiah

Här är en till med en son med förkylningsastma.

Han fick problem efter den fjärde förkylningen på raken i fjol och nu får han andningsbesvär varje gång han är förkyld (även vid lättare snuvor).

Vi fick Ventoline också, oral lösning, men den suger storartat! Jag är just nu mycket frustrerad eftersom sonen är sjuk just nu och vi precis försökt få i honom Ventoline som han naturligtvis kräktes upp.

Jag fattar inte varför vi inte fått en inhalator då det är DET som har hjälpt när vi varit på Närakuten!

Har ni fått oral Ventoline eller sådan till inhalator?

• Manchester
    Anaiah skrev 2009-10-17 12:27:03 följande:
    Här är en till med en son med förkylningsastma. Han fick problem efter den fjärde förkylningen på raken i fjol och nu får han andningsbesvär varje gång han är förkyld (även vid lättare snuvor). Vi fick Ventoline också, oral lösning, men den suger storartat! Jag är just nu mycket frustrerad eftersom sonen är sjuk just nu och vi precis försökt få i honom Ventoline som han naturligtvis kräktes upp. Jag fattar inte varför vi inte fått en inhalator då det är DET som har hjälpt när vi varit på Närakuten! Har ni fått oral Ventoline eller sådan till inhalator?
    Min son fick diagnosen förkylningsastma när han var drygt ett halvår. Vi fick åka in med honom flera gånger och fick först också bara någon medicin typ Ventoline (känner igen namnet, men minns inte om det var den vi hade). När sonen var runt 1,5 år hade vi varit inne så många gånger att läkaren ansåg det motiverat att låta oss få en inhalator. Den funkar toppen! Vi har både pulmicort, som förebygger och airomir som vidgar luftrören mer akut. Sonen vande sig fort vid inhalatorn och kunde till och med själv hämta den om han kände att han behövde den och ännu inte kunde berätta vad han ville. Nu är han 3,5 år. Astman är bättre, men han behöver fortfarande sin medicin vid förkylningar. Förra vintern körde vi förebyggande medicinering under ca tre månader och behövde bara åka in en gång under den tiden.

Jag vet inte om alla läkare har samma princip, men här ger de inhalator om man behövt komma in akut ett visst antal gånger.
  • nurken

Vår kille på 1 år har det också. Vi ger Pulmicort och ventolin när han är förkyld och behöver hjälp med andningen.

• Lorina

Ena dottern är 5 år och har förkylnings/ansträngnings astma. Hon har varit vääldigt dålig med lång vistelse på sjukhus med syrgas när hon var runt 3½. Idag tar hon medicin vid första symtom på förkylning men hostan brukar faktiskt komma först. Hon inhalerar och börjar med det nästan så fort det bärjar bli kallare och sen hela vintern.

Har även en 10 månaders som åkte in första gången för andningsbesvär när hon var 4 månader och sen igen när hon var nästan 9 månader. Sista gången så fick hon inhalator utskrivet med pulmicort och airomir som storsyrran. Lillan ska gå på detta i 1 månad och vi ska ha uppföljning i november. Men jag börjar misstänka att det inte bara är förkylningsastma utan vanlig astma då hon låter på lungorna nästan hela tiden. Men vi får se.

Storsyrran började med ventolin men det hjälpte inte så hon fick ganska fort inhalator.

5 barns mamma!!
  • Anaiah

Nu har vi varit på Närakuten (igen) och den här gången skrev de ut en inhalator (Vortex) och Airomir och Pulmicort.

När ni talar om Pulmicort som förebyggande, hur menar ni då? Hur använder ni just Pulmicorten till skillnad från Airomiren (förutom att man inte får inhalera den lika många gånger per dag)?

• Lorina

Pulmicorten kan det ta upp till 2 veckor innan du får full effekt av den medans airomiren hjälper direkt. Pulmicorten ska man ta under lång tid och sen när man sluter så måste man trappa ner och inte bara sluta direkt. Airomiren får vi ta upp till 8 gånger om dagen medans pulmicorten tar vi bara 2 gånger om dagen.

5 barns mamma!!
  • Anaiah
    Lorina skrev 2009-10-18 19:07:41 följande:
    Pulmicorten kan det ta upp till 2 veckor innan du får full effekt av den medans airomiren hjälper direkt. Pulmicorten ska man ta under lång tid och sen när man sluter så måste man trappa ner och inte bara sluta direkt. Airomiren får vi ta upp till 8 gånger om dagen medans pulmicorten tar vi bara 2 gånger om dagen.
    Men då förstår jag inte varför jag har fått Pulmicort till honom om det tar två veckor innan full effekt uppnås? Han ska väl bara behandlas när han har besvär och/eller är sjuk, inte hela tiden?
  • Anaiah
    Lorina skrev 2009-10-18 19:07:41 följande:
    Men då förstår jag inte varför jag har fått Pulmicort till honom om det tar två veckor innan full effekt uppnås? Han ska väl bara behandlas när han har besvär och/eller är sjuk, inte hela tiden?
  • Manchester
    Anaiah skrev 2009-10-18 20:42:13 följande:
    Jag tror i och för sig att effekten brukar komma redan efter några dagar. I alla fall tycks den göra det för vår son.

Som jag förstår det är effekten av Airomir visserligen snabb, men ganska kortvarig. Pulmicort tar tid att få effekt av, men effekten sitter i längre.

När vår son blir förkyld på hösten/vintern brukar vi börja ge Pulmicort. Han får då alltid Airomir först, för att tillfälligt vidga luftrören, och sedan Pulmicort så snart Airomiren börjar verka (ca 10 minuter). På så sätt får Pulmicorten full effekt. Sedan kör vi Pulmicort 3-4 gånger per dag i 2-4 dagar innan vi kan börja trappa ned. Efter någon vecka eller lite mer är vi nere på en Pulmicort per dag. Om förkylningen då lagt sig brukar vi inte längre ta Airomir före.

Genom att vi fortsätter med en underhållningsdos Pulmicort verkar det som om kommande förkylningar inte ger lika svår astma och hosta. När sonen var mindre behövde han Pulimicort nästan hela året. Nu räcker det om vi kör igång vid första höstförkylningen (efter att det börjat bli kallt) och håller på till våren. Under den varma årstiden får han nästan aldrig stora besvär av förkylningar.

Airomir använder vi dels före Pulmicort och dels mer akut när sonen blir "snabbandad" eller får väldigt svår hosta. När det är som värst kör vi dubbla doser av den vid varje tillfälle.

Har de förresten sagt till er att barnet måste skölja munnen eller dricka vatten efter Pulmicort? Vi fick inte veta det förrän andra eller tredje gången vi fick recept. Om man inte sköljer munnen kan det bli svamp i munnen.
  • Anaiah
    Manchester skrev 2009-10-18 21:46:13 följande:
    Jag tror i och för sig att effekten brukar komma redan efter några dagar. I alla fall tycks den göra det för vår son. Som jag förstår det är effekten av Airomir visserligen snabb, men ganska kortvarig. Pulmicort tar tid att få effekt av, men effekten sitter i längre. När vår son blir förkyld på hösten/vintern brukar vi börja ge Pulmicort. Han får då alltid Airomir först, för att tillfälligt vidga luftrören, och sedan Pulmicort så snart Airomiren börjar verka (ca 10 minuter). På så sätt får Pulmicorten full effekt. Sedan kör vi Pulmicort 3-4 gånger per dag i 2-4 dagar innan vi kan börja trappa ned. Efter någon vecka eller lite mer är vi nere på en Pulmicort per dag. Om förkylningen då lagt sig brukar vi inte längre ta Airomir före. Genom att vi fortsätter med en underhållningsdos Pulmicort verkar det som om kommande förkylningar inte ger lika svår astma och hosta. När sonen var mindre behövde han Pulimicort nästan hela året. Nu räcker det om vi kör igång vid första höstförkylningen (efter att det börjat bli kallt) och håller på till våren. Under den varma årstiden får han nästan aldrig stora besvär av förkylningar. Airomir använder vi dels före Pulmicort och dels mer akut när sonen blir "snabbandad" eller får väldigt svår hosta. När det är som värst kör vi dubbla doser av den vid varje tillfälle. Har de förresten sagt till er att barnet måste skölja munnen eller dricka vatten efter Pulmicort? Vi fick inte veta det förrän andra eller tredje gången vi fick recept. Om man inte sköljer munnen kan det bli svamp i munnen.
    Ah ok, då tror jag att jag förstår.

Jadå, det sa de på apoteket när vi skulle hämta ut den första gången som tur är för jag delammar fortfarande och torsk på brösten är ingen höjdare!
  • Mamma till gullungen

Till Anaiah jag fick oral ventoline till min son,dom två första gångerna han skulle ta det så fick jag nästan tvinga i han det men nu går det lättare att ge han.Han hostar inte lika mycket på nätterna och andningen är inte lika ansträngande som den var förut,men när han har lekt en hel dag och sen somnar så kan jag se att han andas tungt så han har nog även ansträngningastma.Han är fortfarande förkyld så han har det lite jobbigt när han ska sova för han andas lite tungt ibland när han sover,jag ger han ventoline när jag ser att han har det jobbigt med andningen och det är när han har lekt och när han ska sova som han brukar få det lite jobbigt med andningen.

Svar på tråden Symtom för förkylningsastma?