• kitty3465

Gaser i magen, amma var 3 timme tyckte BVC

usvh ja blir så förvirrad... jag har ammat min 4v son när han har velat äta. Rätt ofta, ca en gång i timmen eller varannan timme. Lite jobbigt helt klart men det får det vara värt för min bebis skull..Han har gått upp stadigt i vikt oxå ca 400 g i veckan..Problemet är dock att magen krånglar mkt för honom och han kämpar med mycket gaser.

Idag på bvc sa dom att jag bara får amma honom var tredje timma hur mkt han än skriker där emellan för då skriker han för att han har ont i magen inte för att han är hungrig.. ska testa att ta bort all mjölk och alla röda o gula frukter o grönsaker rådde dom mig oxå för o se om magen blir bättre av det.

jag ger sempers magdroppar o minifom..Har bara kört med det sen i torsdags men än så länge har det inte gett något större resultat..

Tycker det känns lite stenålders att vägra en liten bebis mat för att det inte är dgs än enligt matschemat....

Kan oxå tilläga att när jag ammar så direkt kommer det massssor med mjölk så allt blir blött och han hackar o skriker en del innan han verkar kunna få tag...Rapar oftast bra efteråt.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Gaser i magen, amma var 3 timme tyckte BVC
  • glasbubblan

Åh, samma problem som jag har med min 5-veckorsson. Alltså, amning är ju mer än bara mat så jag skulle nog inte vänta så länge mellan varje amning. Men lite mer sällan än "hela tiden" försöker jag amma, för jag tänker att det kanske inte är så bra att trycka i honom hur mkt mat som helst eftersom han uppenbarligen har en strulig mage... Min är iofs lite sämre på att rapa...

• Caaatrin

Min son hade också problem med gaser. Men jag ammade honom när han ville iaf. Men tänk på att få honom att rapa efter varje måltid, gärna flera gånger!
    Min son äter sempers magdroppar, dom började hjälpa ordentligt efter ca 1 vecka. Han har visseligen fortfarande lite gaser, men de är ju innan han ska bajsa och de sa min bvc-sköterska var helt normalt. Det är ju ibland så för oss vuxna också.

Så personligen tycker jag att du ska amma honom när han vill..men verkligen se till att han rapar. Och sedan ge massage några gånger per dag. :) Lycka till!

• Caaatrin

Åh missade de sista.
    Är så med min son också. men jag försöker handmjölka ut lite innan så de inte kommer så mycket. Men de har blivit bättre nu min son är 6 veckor och mjölken verkar ha "sabiliserat" sig så att inte bröstet är så spängfullt att det kommer massor med mjölk i början... Utan att de har anpassat sig till hans behov.

• Suneboll

Du kan ha problem med överproduktion, har du mkt mjölk? Din mjölk verkar komma snabbt o antagligen sväljer barnet mycket luft och har du mkt mjölk så komme rdet mkt förmjölk. Detta ihopa med att svälja mkt luft gör att bebisen blir gasig o får ont i magen...dessutom håller den sig inte mätt så länge utan vill äta igen....och så går det runt.
    Att han hackar o skriker beror ju på att det kommer för mkt mjölk på en gång, han kan inte hantera det.
    Bebisen är ju bara 4 v och du har fortfarande överproduktion av mjölk.

Prova att pumpa ut all mjölk ur brösten så att de känns tomma...en gång för alla, ibland behöver man göra det flera gånger men man ska ej göra det för ofta för då ökar man produktionen ännu mer.

När du pumpat brösten tomma kan du låta bebisen suga i sig av den feta mjölken som kommer sist och denna kommer oxå väldigt långsamt så då kommer han inte att svälja luft.
    Amma sedan 2ggr på varje bröst innan du byter bröst....dvs tex amningstillfälle 1 på höger bröst, amningstillfälle 2 på höger bröst och amningstillfälle 3 på vänster o 4 på vänster o 5 och 6 på höger osv....

Detta gör att bebisen kommer att få mer av den feta mjölken och att din produktion stillas lite så du slipper all "sprutmjölk". Förhoppningsvis kommer du att få en mätt och nöjd bebis med mindre gaser och som vill amma lite mer sällan och som kommer att sova gott....om inte problemen beror på ngt annat förståss.

• glasbubblan

Aha.. jag började tro att det var tvärt om. Jag hade fullproppade bröst med första barnet och han hade aldrig problem med magen. Nu har jag mjölk så det räcker men inte alls lika hårda bröst... men det kanske är för att jag ammar två gånger på varje bröst... men det är ju för att förvissa mig om att han får i sig den feta mjölken också och inte bara törstsläckaren... hmm...

• mmn1

Min dotter hade stora problem med gaser. Varken minifom eller sempers magdroppar hjälpte så vi provade att ge henne fänkålste. Många som ammar det brukar dricka det själva men då jag gav henne ersättning så fick hon det på antingen sked eller i flaskan. Det fungerade jätte bra, så det kan jag verkligen rekommendera. Det var vår räddning, innan dess skrev hon 10 timmar varje kväll/natt men efter vi började med det blev hon en glad bebis igen. Gav henne ett par teskedar om dagen och köpte de färdiga fänkåls tepåsarna som finns på hälsokosten.

Vi fick också mer eller mindre en order om att hon absolut inte fick äta oftare än var tredje timme för då skulle hon få ännu ondare i magen men problemet var inte hur ofta hon åt utan att hon inte fick ut gaserna på egen hand. Jag tycker att du ska fortsätta att amma din son så ofta han vill och prova fänkålste. Men att utesluta vissa saker ur din kost kan också vara en bra ide.

• Suneboll
    glasbubblan skrev 2009-10-13 20:04:09 följande:
    Aha.. jag började tro att det var tvärt om. Jag hade fullproppade bröst med första barnet och han hade aldrig problem med magen. Nu har jag mjölk så det räcker men inte alls lika hårda bröst... men det kanske är för att jag ammar två gånger på varje bröst... men det är ju för att förvissa mig om att han får i sig den feta mjölken också och inte bara törstsläckaren... hmm...
    Ju oftare man byter bröst desto mer mjölk får man, har man dålig produktion så ska man byta vid varje amning.

Låter som du nu har en mer normal produktion när du ammar 2ggr/varje bröst.....beror ju oxå på hur glupsk barn man har och om det suger fint o ligger länge eller glufsar i sig...vissa barn sväljer mer luft än andra.

Om man har problem med att barnet sväljer luft kan man amma mer upprätt....om mjölken kommer för snabbt kan det hjälpa att ligga o amma.
  • Pretty in scarlet

Jag tycker du ska börja med att strikt utesluta all komjölk i några veckor, fortsätt äta som vanligt i övrigt (onödigt att utesluta grönsaker om det är mjölken som är boven). Pumpa ur lite på varje bröst innan du ammar så att han får mer av den fetare mjölken som är bättre för magen, låt han amma tills han släpper själv. Fortsätt med sempers droppar flera veckor innan du ger upp. Ge inte både semper och minifom samtidigt för du har du ingen koll på vad som hjälper och inte min erfarenhet är även att en del ungar blir sämre av minifom, att de får mer körningar i magen av dem. Sempers däremot är alltid bra att ge för den bygger upp en bra tarmflora med goda bakterier. Sedan tror jag inte BVC helt är ute och cyklar, börja mad att amma med 2 timmars mellanrum 3 är lite väl långt eftersom bröstmjölk är så lättsmält. Med 2 timmar emellan måltiderna får magen vila lite. Men då vill det till att bebis inte bara får i sig den första mjölken för då blir de hungriga på en gång. Ge inte upp! Alla små bebisar har mer eller mindre bökigt med magen.

• Melly

Skit i BVC Nä men allvarligt så verkar din BVC-sköterska inte ha nån koll på dom amningsråd som gäller nuförtiden. Det är ju fri amning som rekomenderas idag.

Jag tycker att du ska fortsätta att amma fritt när din bebis vill ha för att det är ju rena plågan för en lessen bebis att få vänta 3 timmar det är ju en hel evighet när man längtar efter bröstet.

Men att ta och amma två eller tre gånger i rad på samma bröst och sen likadant med andra bröstet. Då så får din bebis i sig större andel av den fetaste mjölken och mindre andel utav förmjölken som är den som kan ge gaser

Du kan oxå rådfråga på amningsmottagningen där kan du nog få aktuellare råd än på ditt BVC.

• Josse B

Hej hej, kan säga att jag har provat detta med att ha 3 timmar mellan måltiderna..men det hjälpte inte våran lill tjej. Hon började få problem med magen när hon var 2 veckor och sakta men säkert så blev det värre, men hon ville också äta ofta troligtvis pga att tarmarna slappnar av när de äter och smärtan avtar. Har själv provat allt förutom akupunktur, för man lider ju med de små liven.
    Nu ger vi lill tjejen flaska med utpumpad mjölk ur en dr brown flaska, så nu får vi se om det blir mindre magknip.. som sagt man provar ju allt
    Lycka till

• kitty3465

Så himla många bra tips! Jag har noterat alla =) Tackar så hjärtligt. Ska testa o mjölka ur lite innan han börjar amma så det inte blir mjölkkaos i början. Ska amma ur samma bröst några gånger på rad också för jag tror inte heller han alltid hinner få i sig av den fetare mjölken. Ska utesluta all komjölk också, sitter med ett glas laktosfri yoghurt just nu =)

Fick en broshyr hem från bvc angående babymassage så det ska vi testa också.

Det är ju pissjobbigt o se sina barn lida och ha ont , man känner sig grymt maktlös men nu har jag lite ideér o testa iaf.

Tack alla!

• Suneboll
    kitty3465 skrev 2009-10-14 10:28:10 följande:
    Så himla många bra tips! Jag har noterat alla =) Tackar så hjärtligt. Ska testa o mjölka ur lite innan han börjar amma så det inte blir mjölkkaos i början. Ska amma ur samma bröst några gånger på rad också för jag tror inte heller han alltid hinner få i sig av den fetare mjölken. Ska utesluta all komjölk också, sitter med ett glas laktosfri yoghurt just nu =) Fick en broshyr hem från bvc angående babymassage så det ska vi testa också. Det är ju pissjobbigt o se sina barn lida och ha ont , man känner sig grymt maktlös men nu har jag lite ideér o testa iaf. Tack alla!
    Super :0)
    Det enklaste är ju att kontakta amningshjälpen eller en amningsmottagning för då kan du ju få mer konkreta tips o mer anpassade för just er, för då disskuteras ju alla problem igenom mer noggrant.
  • Dr Mupp

jag har testat båda varianterna. Med ett barn föröäskt ejag låta det gå 3 timmar mellan målen och det andra ammades helt fritt ca 3 ggr i timmen.

Båda varianterna fungerar, men fritt ammat var bättre.

• MalinV

Jag fick samma tips som du från BVC, att inte amma oftare än var tredje timme och helst med fyra timmar mellan eftersom lillgrabben hade så mycket gaser och ont i magen.

Det tog inte många dagar att vänja honom av med att äta oftare, och det hjälpte mot hans magont med.

• mmn1
    kitty3465 skrev 2009-10-14 10:28:10 följande:
    Så himla många bra tips! Jag har noterat alla =) Tackar så hjärtligt. Ska testa o mjölka ur lite innan han börjar amma så det inte blir mjölkkaos i början. Ska amma ur samma bröst några gånger på rad också för jag tror inte heller han alltid hinner få i sig av den fetare mjölken. Ska utesluta all komjölk också, sitter med ett glas laktosfri yoghurt just nu =) Fick en broshyr hem från bvc angående babymassage så det ska vi testa också. Det är ju pissjobbigt o se sina barn lida och ha ont , man känner sig grymt maktlös men nu har jag lite ideér o testa iaf. Tack alla!
    Oftast är det mjölkproteinet som barnen får ont i magen av och då hjälper de tyvärr inte med laktosfritt. Så jag skulle utesluta allt med mjölkprotein helt i minst två veckor om jag vore du för att se om de blir någon skillnad. Kan ta upp till två veckor innan allt går ur kroppen, så gäller att inte ge upp för tidigt.

Vår dotter var känslig mot komjölksprotein men för en månad sen då hon var 8 månader började vi introducera mjölkprotein i hennes kost och det har gått ganska bra, men hon får fortf. jätte ont i magen om de blir för mkt. Är tydligen väldigt vanligt att små barns magar inte klarar av mjölkproteinet.
  • Alias

Ett annat tips är att bära mycket! I ett vettigt bärdon då... en ergonomisk sele eller sjal - min grabb hade mycket trassel med gaser första månaderna, men det hjälpte jättemycket om jag bar honom ett par timmar (totalt) varje dag, det masserade liksom magen och hjälpte både rapar och gaser att komma ut åt varsitt håll. :)

• Poloc

Vår tjej hade magknip som liten och efter att ha läst diverse råd och tips var jag helt inställd på att skippa komjölk, eftersom det står överallt att det sannolikt är största boven. På BVC sa de dock att jag inte skulle börja med att ta bort något ur kosten på direkten. De sa inget om att göra längre uppehåll mellan amningarna (jag ammade fritt) men fick däremot råden att :
    1. amma i mer upprätt ställning (med bebis sittande i mitt knä, eller halvliggande)
    2. göra paus i amningen en eller ett par gånger: ta upp bebis för att rapa/låta maten sjunka lite
    3. massera magen (medsols, ganska djupa tag på vänstra sidan uppifrån och ner)

Apropå massagen så klappade BVC-sköterskan på bebismagen, uppe till vänster, och man kunde höra att det lät "ihåligt" - tydligt tecken på luft i magen.

Dessa enkla åtgärder funkade klockrent för oss. Bar också en del i sjal och gav semperdroppar, men ovanstående gjorde tydlig skillnad.

Lite info om Minifom: Vetenskapliga studier på Minifom har visat att medlet ej har någon effekt, utöver placebo. Minifom innehåller parabener. "Spädbarn bör därför behandlas med lägsta möjliga dos under så kort tid som möjligt" säger Läkemedelsverket. www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2007/Inga-andrade-rekommendationer-for-Minifom/

• Pretty in scarlet

Ser att andra redan kommenterat det, du måste utesluta ALL komjölk. Det hjälper inte bara med laktosfria produkter då små bebisar i regel reagerar mot proteinerna i komjölken om de är käsnliga!

• Pretty in scarlet

De behöver inte heller ha ngn regelrätt allergi utan många är just bara överkäsnliga mot komjölken vilket sedan växer bort.

Svar på tråden Gaser i magen, amma var 3 timme tyckte BVC