• evalee

Blöjeksem, svamp..? Bild finns.

Min dotter har varit röd i stjärten från och till ett tag nu, det blir bättre och så kommer det tillbaka igen. Förra veckan var vi på 6-månaderskontroll på BVC och då sa sköterskan att hon hade början till svamp och det var lufta och innotynol som gällde. Sen försvann det efter några dagar, men nu har det kommit på ett annat ställe, framför allt mellan skinkorna. Det är som röda små prickar, ser ut som små finnar. Sen är det lite större "märken" som är röda och det ser ut som om det har gått hål på dom eller vad man ska säga. Min mamma var här igår och då hade vi potatismjöl på (gammalmodigt, jag vet. :) ) och då blev det faktiskt bättre, men förut skulle jag byta blöja och då var det tillbaka igen. Är det blöjeksem, svamp eller vad? Skulle ringt BVC idag, men det var ju bättre imorse men har blivit värre nu igen. Har varit såhär i en-två veckor från och till. Har lagt in en bild på en del av det i mitt bildgalleri. Vad tror ni?

• Svar på tråden Blöjeksem, svamp..? Bild finns.
  • Blå Flygare

Du har inte lagt upp bildgalleriet så man kan se det, men...

Det låter helt klart som svamp. Min son har det. Blä, blir inte av med det trots luftning långa pass varje dag (det som bvc säger är det "enda" som behövs).

Först kommer röda prickar, sen mer allmänt rött (prickarna kan försvinna) och sen blir det som eksem. Fast väldigt välavgränsat och kommer på samma ställe nästa gång.

Potatismjöl är faktiskt det som hjälper bäst här! (Tvätta varje dag minst, torka riktigt torrt, blås sen extra torrt, lufta och ha sen på potatismjöl. Och ha sen på potatismjöl lite vareftersom under dagen) Och svampkräm. Men här kommer bara skiten tillbaka, nu efter 2-3 behandlingar så nu måste jag kontakta läk igen nu när denna behandling inte heller hjälpte. Hoppas ni har bättre tur.

• Moj Katile

Låter helt klart som svamp!
    Lufta och stryk på canesten ofta...
    Det har hjälpt på mina!

• evalee

Tack för svaren! Får nog ta en tur till apoteket imorgon. Men det är ingen fara att smörja med svampkräm om hon inte har det då? Nu tror jag man ska kunna komma in i bildgalleriet, är inte så duktig på det här än!

• wajlet

Jag har inte kollat in dina bilder men vill ändå ge dig min story.

Det kan vara något som heter stjärtfluss. Ja, jag vet... ett knasigt namn men det är ett samlingsnamn på streptokocker som sätter sig runt rumpa/könsorgan på barn. Samma "baskelusk" som halsfluss på vuxna. Min 5-åring har haft det i 9 månader nu. Min BVC-sköterska hade aldrig hört talas om det och jag har fått strida enormt för att de ska ta det på allvar. Ett snabbt litet test visar på 5 min om det är streptokocker. Han fick en penicillinkur i mars men den hjälpte inte. Jisses, vad många olika salvor vi har provat. BVC har hela tiden hävdat att det varit svamp. Enligt en artikel jag hittade på nätet felbehandlas stjärtfluss ofta som just svamp. Därför blir man ju aldrig av med det. Röd och sårig runt ändtarmsöppningen, små prickar på skinkorna precis runt ändtarmsöppningen, blod när man torkar honom när han bajsat.

Nu äter han en till penicillinkur. Resten av familjen var igår på smittspårning på vårdcentralen. Lillebror hade givetvis samma sak. Nu väntar min man och jag på att provresultaten ska komma för oss också. Det är väldigt smittsamt, precis som halsfluss.

Inte ens barnläkaren på BVC visste vad detta var. Som tur är kopplades en annan läkare på vårdcentralen in och hon kunde lite om detta (trots att hon inte är barnläkare). Man blir mörkrädd över att inte rutinerade BVC-människor kan så'nt här. Vi bor på en liten ort men ändå. Jag antar att det kryllar av barn där ute som har samma sak och som får en massa svampkrämer.

TS, hoppas ditt barn blir bra, vad det än är som spökar!

• evalee
    wajlet skrev 2009-10-13 22:48:15 följande:
    Jag har inte kollat in dina bilder men vill ändå ge dig min story.Det kan vara något som heter stjärtfluss. Ja, jag vet... ett knasigt namn men det är ett samlingsnamn på streptokocker som sätter sig runt rumpa/könsorgan på barn. Samma "baskelusk" som halsfluss på vuxna. Min 5-åring har haft det i 9 månader nu. Min BVC-sköterska hade aldrig hört talas om det och jag har fått strida enormt för att de ska ta det på allvar. Ett snabbt litet test visar på 5 min om det är streptokocker. Han fick en penicillinkur i mars men den hjälpte inte. Jisses, vad många olika salvor vi har provat. BVC har hela tiden hävdat att det varit svamp. Enligt en artikel jag hittade på nätet felbehandlas stjärtfluss ofta som just svamp. Därför blir man ju aldrig av med det. Röd och sårig runt ändtarmsöppningen, små prickar på skinkorna precis runt ändtarmsöppningen, blod när man torkar honom när han bajsat.Nu äter han en till penicillinkur. Resten av familjen var igår på smittspårning på vårdcentralen. Lillebror hade givetvis samma sak. Nu väntar min man och jag på att provresultaten ska komma för oss också. Det är väldigt smittsamt, precis som halsfluss. Inte ens barnläkaren på BVC visste vad detta var. Som tur är kopplades en annan läkare på vårdcentralen in och hon kunde lite om detta (trots att hon inte är barnläkare). Man blir mörkrädd över att inte rutinerade BVC-människor kan så'nt här. Vi bor på en liten ort men ändå. Jag antar att det kryllar av barn där ute som har samma sak och som får en massa svampkrämer. TS, hoppas ditt barn blir bra, vad det än är som spökar!
    Tack för din story, jag ska komma ihåg det!
Svar på tråden Blöjeksem, svamp..? Bild finns.